המדינה תייבא עובדי בניין ממזרח אירופה

ראש מטה הדיור: "כנראה יגיעו ממולדובה כ-2,000 עובדים. הבעיה שחלקם לא מקצועיים בבנייה. נעשים מאמצים להביא עובדים גם מרומניה והונגריה"

המיונים לעובדי הבניין במולדובה / צילום: משרד האוצר
המיונים לעובדי הבניין במולדובה / צילום: משרד האוצר

מטה הדיור במשרד האוצר בראשותו של אביגדור יצחקי פועל להבאת עובדים זרים לבניין ממזרח אירופה. ל"גלובס" נודע כי אתמול (ג') חזרה משלחת ישראלית מקישינב, בירת מולדובה, לאחר מיון ראשוני של מאות עובדי בניין מקומיים לפני הבאתם לישראל. מטה הדיור באוצר, משרדי ממשלה אחרים וגורמים מקצועיים בענף מנסים להגדיל את היצע העובדים לאור החלטת הממשלה להבאת עובדים זרים ולאור העיכובים במגעים מול ממשלת סין. לפני חודשים ספורים התחייבו באוצר כי יגדילו את היצע העובדים הסינים עד ל-20 אלף עובדים גם מבלי לחתום על הסכם בילטרלי, ואולם נכון להיום המגעים מול ממשלת סין תקועים.

עוד נודע ל"גלובס" כי במשלחת הישראלית ששהתה במולדובה כשבוע חברים יצחקי עצמו ולצדו נציגים ממשרד השיכון והבינוי, מרשות האוכלוסין וההגירה שבמשרד הפנים, מהתאחדות בוני הארץ וגם קבוצה של מנהלי עבודה ישראלים מחברות בנייה ישראליות.

קורס מקדים

בשיחה עם יו"ר מטה הדיור היום (ד') אישר יצחקי את הפרטים ואמר: "בשבועיים האחרונים התקיימו בקישינב מיונים לעובדים, כמו גם בדיקות רפואיות ומבחני מקצועיות. נכון להיום, ככל הנראה יוכלו להגיע לישראל כ-2,000 עובדים. הבעיה היא שחלקם לא מקצועיים בתחומי הבנייה הנדרשים, וככל הנראה יצטרכו לעבור הכשרה נוספת בארץ. המשלחת הישראלית פעלה במולדובה מול שר העבודה של הממשלה המקומית. פורסמו בקישינב מודעות לעובדים להגיע למבחנים שנערכו פעמיים ביום, וכל יום שהיינו שם הגיעו כמאה איש לכל אחד מהמיונים. בעקבות המיונים אנחנו שוקלים עכשיו אולי לעשות קורס מקדים בארץ המוצא כדי להכשיר את העובדים שאינם מיומנים - עוד לפני שיגיעו ארצה".

לדברי יצחקי, בד בבד עם מאמצי המיון והבאת עובדים ממולדובה, מקיימים במשרד האוצר ובמשרדי הממשלה הרלוונטיים מגעים גם מול רומניה ואוקראינה. נכון להיום מתקיים מו"מ מול הרומנים להבאת עובדים זרים לענף הבנייה שכבר שהו בארץ בעבר ועב דו בתחום. מדובר בכ-15 אלף מועמדים. נציין כי במקביל למאמצים להבאת עובדים זרים ממזרח אירופה, פועלים במשרד האוצר גם לנסות ולקדם הסכמים מול חברות בנייה זרות שיגיעו לישראל. כמו כן נשקלת האפשרות לאפשר לחברות ישראליות הפועלות ובונות בחו"ל להביא את העובדים הזרים מהמיזמים שלהן מעבר לים לעבודה בישראל.