נעילה חיובית בבורסות אירופה ברקע העלאת הריבית בארה"ב

המדדים באירופה עלו עד 2.6% ■ ירידות חדות בוול סטריט ■ נעילה חיובית באסיה ■ הממשל הסיני ממשיך בפיחות היואן ■ הנפט ממשיך לרדת

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ה') בעליות שערים ניכרות, לאחר העליות החדות שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט וחרף ירידות במסחר בארה"ב היום. מחירי הנפט חזרו לרדת לשפל רב שנתי. באסיה נרשמה מוקדם יותר נעילה חיובית. בשוק הגיבו להחלטת הפד להעלות את הריבית בארה"ב ב-0.25% לראשונה מזה כעשור. 

 

"השוק היה מוכן לזה", אמר ל-CNBC רנדי פרדריק מ-Charles Schwab. "אין הפתעות. זה דבר טוב. עכשיו אפשר להפסיק לדאוג מהעלאות ריבית הפד כי עברנו אחת כזו. יש סיכוי טוב מאוד שבשבועיים הקרובים נראה ראלי".

 

נראה שאחרי העלאת הריבית, הסרת חוסר הוודאות והתגובה החיובית בשווקים, בוול סטריט מוכנים כעת ל"ראלי סנטה קלאוס" המסורתי. ג'ון בריגס, אסטרטג ראשי ב-RBS, אומר כי "לקח לפד הרבה זמן" להעלות את הריבית ומזכיר גם את דחיית העלאת הריבית בספטמבר, מה שהלחיץ את השווקים.

אנליסטים טוענים כי הטון המתון של הפד בהודעת הריבית וההדגשה שהעלאות הריבית בעתיד יהיו מתונות תורמות לסנטימנט החיובי בשווקים.

"ג'נט יילן לא ממהרת עם תהליך נרמול הריבית", אומר צ'רלס סיזמור מ-Sizemore Capital. "הפד העלה את הריבית עכשיו כי הוא חושש שאם זה לא יקרה עכשיו באופן הדרגתי, זה יקרה בעתיד באופן אגרסיבי יותר. אך הפד הדגיש שהמדיניות המוניטרית תישאר מרחיבה. בשורה התחתונה זה אומר שהדולר יתקן כנראה את העליות שלו מהתקופה האחרונה וזה אומר שההחלטה הזו תעשה טוב גם למניות. הפד לא מתכוון לשתות את כל קערת הפונץ', אלא פשוט לשים בפנים קצת פחות אלכוהול".

באסיה הסתיים המסחר בעליות.

 

כאמור, הפדרל ריזרב החליט להעלות את שיעור הריבית בארה"ב ב-0.25% לטווח של 0.25-0.5%. ההחלטה, שהתקבלה פה אחד, מסיימת עידן ארוך של ריבית אפסית בארה"ב, מאז פרוץ המשבר הפיננסי הקשה של 2008. הפד מעריך בנוסף כי תהיינה 4 העלאות ריבית נוספות במהלך 2016, לרמה של 1.375% בסוף השנה הבאה.

ב-Auerbach Grayson מסבירים הבוקר כי העלאת הריבית על ידי הפד שודרה היטב לשווקים, וירידות השערים באסיה השנה כנראה מתמחרות את הפגיעה מהעלאת הריבית.

ובסין, הממשל ממשיך בפיחות היואן, כשרצועת החליפין של המטבע הסיני יורדת זה היום ה-10 ברציפות לשפל שלא נראה מאז יוני 2011. ההחלטה הסינית מפעילה לחצים עצומים על שאר קובעי המדיניות באסיה לפחת את מטבעותיהם על מנת להישאר תחרותיים בשוק העולמי.

ביפן דווחו הבוקר נתוני הסחר לחודש נובמבר. הנתונים הציגו ירידה של 3.3% בחודש החולף בייצוא, בעוד הייבוא נפל ב-10.2% בחישוב שנתי.

מניות האנרגיה רשמו ירידות שערים ברקע צלילת מחירי הנפט אמש לאחר החלטת הריבית בארה"ב. גם היום הנפט ממשיך לאבד גובה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]