"שוק המניות נמצא כעת במצב של WIN-WIN"

דודי רזניק: "בטווח הקצר נראה כי שוק המניות צפוי לרשום מגמה חיובית על רקע העליות בחול, ואילו שוק האג"ח הממשלתי והשקל צפויים להיסחר ביציבות" ■ רונן מנחם: "המניות קיבלו מה שרצו - הבעת אמון במשק האמריקאי"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

הפד בחר אמש, כצפוי, שלא להפתיע את השווקים, בניגוד להחלטה בחודש ספטמבר השנה אז נמנע מהעלאת ריבית למרות הציפיות, והפעם העלה את שיעור הריבית בארה"ב ב-0.25%.  ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי 10 חברי "ועדת השווקים הפתוחים".

בנימוקים להחלטה הפד מסביר כי הכלכלה האמריקאית למעשה עשתה כברת דרך ארוכה מאז המשבר ולמעשה במצב הנוכחי עיכוב נוסף בריבית עלול להזיק ולהביא לקצב מהיר מדי של העלאות ריבית בעתיד. הפד מציין כי מצב התעסוקה שפיר והאינפלציה צפויה לטפס בהדרגה לעבר יעד הפד (2%).

הנגידה ילן הדגישה במסיבת העיתונאים כי המציאות בשטח תכתיב את תוואי העלאות הריבית בעתיד, אם כי כרגע נראה כי מדובר בתוואי מתון יחסית. הפד צופה ריבית של 1.375% בסוף שנת 2016. לאחר ההודעה החוזים בשוק הריביות האמריקאי מגלמים העלאה נוספת בחודשים יוני-יולי.

השוק קיבל את הודעת הריבית באופן חיובי, כאשר תשואות האג"ח הממשלתיות נותרות כמעט ללא שינוי, ואילו מדדי המניות המובילים רשמו לאחר ההודעה עליות נאות. הדולר נחלש מעט מול האירו, ביטוי לכך שהעלאת הריבית למעשה גולמה במלואה.

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון מציין הבוקר (ה') בתגובה למהלך של הפד כי "נראה כי שוקי המניות קבלו את ההודעה באופטימיות יחסית, לאור העובדה כי הפד צפוי לנקוט בקו "יוני" ולהעלות באיטיות הריבית בתרחיש אופטימי, ובמידה ויחזרו הסיכונים בתרחיש הפסימי צפוי הפד להשעות את מהלך העלאת הריבית, כך ששוק המניות נמצא בסוג של WIN WIN SITUATION".

בטווח הקצר, אומר רזניק, נראה כי בנק ישראל יבחר להתעלם מהעלאת הריבית בארה"ב והוא צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי על רקע סביבת האינפלציה נמוכה, השקל החזק והצמיחה המתונה יחסית. בהמשך ולתוך שנת 2016 לאחר עוד העלאה או שתיים של הפד ובהתאם לנסיבות עשוי בנק ישראל לשקול את מדיניותו שוב ובמחצית השנייה של השנה, תיתכן אפשרות להעלאת ריבית גם בארץ. בטווח הקצר נראה כי שוק המניות צפוי לרשום מגמה חיובית על רקע העליות בחול, ואילו שוק האג"ח הממשלתי והשקל צפויים להיסחר ביציבות. בטווח הבינוני - ארוך נראה כי תשואות האג"ח הממשלתיות צפויות להתחיל בזחילה איטית כלפי מעלה בארה"ב ובהמשך בישראל.

"הבעת אמון"

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין בסקירה שפרסם כי "התווי להמשך נוח. ארבע העלאות של רבע אחוז והגעה לרמה של 1.25%-1.5% בעוד שנה מגולמות בעקום התשואה לפדיון זה זמן ולראייה לא קפצו אתמול הריביות לאורך העקום. רבים מחזיקים באג"ח ממשלתיות אמריקאיות וכעת לא יחששו משחיקה חדה שלהן. בנוסף, זה מסר הרגעה לטובת שווקים מתעוררים, שחוששים מבריחת הון לארה"ב ושחיקה חדה של המטבעות שלהם, שיוליכו להתפרצויות של אינפלציה ויערערו את היציבות הפיננסית השברירית שלהם".

התווי יהיה תלוי-נתונים, כך הדגישה ילן, כך שלא מדובר פה בסדרת העלאות שנקבעו מראש. זה חשוב לשווקים, שרוצים התאמה הדרגתית ורוצים לדעת שאם הצמיחה או האינפלציה יאכזבו, הפד לא יהסס לשנות כיוון. מכיוון אחר הדגיש ה-Fed כי ריבית גבוהה יותר תקל עליו להוריד אותה אם יהיה צורך - כלומר הביע נכונות לכך. המניות קבלו מה שרצו כי העלאת הריבית וההנמקה - שיפור בצמיחה ובתעסוקה וביטחון שהאינפלציה תעלה ל-2% עד 2018 - הן קודם כל הבעת אמון מעשית ראשונה במשק האמריקאי, מה שיכול להביא להמשך סנטימנט חיובי למניות של חברות שפעילותן מתמקדת בו.

בשורה התחתונה, אומר מנחם, "הצלחה גדולה של הפד, צפי להכלה שקטה בשווקים, אך מבחניו עוד לפניו".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, מציין כי תחזיות הפד לאינפלציה עודכנו אמנם כלפי מטה אך התחזיות לריבית לא השתנו והפד, בהיותו באופן טבעי אופטימי, עדיין מניח 4 העלאות ריבית ב-2016. השווקים, בהיותם באופן טבעי סקפטיים, עדיין מתמחרים קצב העלאות ריבית איטי יותר. "על אף שהטרק רקורד של הפד חלש מאוד בשנים האחרונות, אנו מעריכים כי על מנת שהריבית לא תועלה צריכה להירשם הרעה משמעותית במצבו של המשק האמריקאי  או שהאינפלציה לא תעשה סימנים של חזרה לנורמליות. בכל הנוגע לאפשרות הראשונה, כמובן לא מן הנמנע שלאורך השנה יהיו אפיזודות של נתונים חלשים מהצפוי ולכן ייתכן שהפד "יפספס" את אחת ההעלאות".