טורקיה: "אין עוד הסכם עם ישראל, אבל אנחנו קרובים"

גורמים רשמיים באנקרה מביעים אופטימיות לקראת פיוס עם ישראל אבל מבהירים: אנחנו עוד לא שם ■ בישראל מדגישים כי למרות הדרישות שהשמיע ארדואן רק בשבוע שעבר - הסגר על רצועת עזה לא יוסר

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

גורמים רשמיים בטורקיה מאשרים היום (ו') את הדיווחים על הבנות ראשוניות שהושגו עם ישראל לקראת פיוס - לאחר 5 שנים של מתיחות מדינית בין שני המדינות. עם זאת, באנקרה מבהירים כי הדברים עדיין אינם סגורים לחלוטין. גורמים בירושלים מדגישים כי למרות הדרישה הטורקית - הסגר על עזה לא יוסר.

בשיחה עם העיתון "דיילי הורייאט" הטורקי, אמר גורם רשמי בממשל הטורקי: "עדיין לא הגענו להסכם, אבל אנחנו עשויים לראות תוצאות בקרוב מאוד". בכיר נוסף במשרד ראש הממשלה הטורקי אמר כי השיחות בין הצדדים נמשכו תקופה ארוכה והיו "חיוביות אך ללא הבנות רשמיות".

אל ההבנות הגיעו הצדדים בעקבות שיחות חשאיות שקיימו ראש המוסד הנכנס, יוסי כהן, ונציג ישראל בוועדה לחקר אירועי המרמרה, יוסי צ'חנובר, שנפגשו עם שר החוץ הטורקי בשווייץ. על פי ההסדר ישראל תקים קרן פיצויים בסך 20 מיליון דולר לנפגעים במשט ובתמורה כל התביעות נגדה יבוטלו. במקביל, השגרירים יוחזרו לשתי המדינות.

על פי הפרסום בחדשות 10, סוכם בנוסף בין הצדדים כי איש החמאס סלאח ערורי לא יורשה להיכנס לטורקיה, והיא לא תאפשר את פעילותו משם. בנוסף, אחרי חתימת ההסכמות יחלו דיונים להנחת צינור גז מישראל לטורקיה ומכירתו, צעד שמתאפשר לאחר אישור מתווה הגז.

סימן השאלה העיקרי שניצב כעת הוא הדרישה של נשיא טורקיה ארדואן להסיר את המצור מעל רצועת עזה, דברים שעליהם חזר רק בשבוע שעבר. גורם ישראלי בכיר הדגיש אמש כי "לא ניתבה כל התחייבות להסרת הסגר במסגרת ההבנות עם טורקיה". כעת ניתן להמתין ולראות האם בטורקיה יסכימו לוותר על הסעיף הנפיץ.