ראש בראש מול עליבאבא: אפל תשיק שירות התשלומים בסין

תשתף פעולה עם חברת UnionPay (יוניונפיי) - חברת הכרטיסים הבנקאיים והתשלומים העיקרית בסין - קונסורציום שבשליטת המדינה, שהוא בעל מונופול על כל כרטיסי התשלומים ביואן המונפקים ונמצאים בשימוש בסין

חברת אפל מסרה כי בכוונתה להשיק את שירות התשלומים שלה בסין כבר בשנת 2016. היא תתחרה ביריבים סיניים מבוססים כמו קבוצת עליבאבא ו-Tencent (טנסנט).

אפל תשתף פעולה עם חברת UnionPay (יוניונפיי) - חברת הכרטיסים הבנקאיים והתשלומים העיקרית בסין. מדובר בקונסורציום שבשליטת המדינה, שהוא בעל מונופול על כל כרטיסי התשלומים ביואן המונפקים ונמצאים בשימוש בסין.

יוניונפיי מתכננת לשתף פעולה גם עם מערכת התשלומים של חברת סמסונג, סמסונג פיי, כך מסרה החברה הסינית בהודעה שפרסמה ביום ו'.

המהלך יביא את אפל להתמודד ראש בראש מול מערכת התשלומים WeChat של טנסנט ועם Alipay, היהלום שבכתר של חברת Ant Financial, המסונפת לעליבאבא. מדובר בשחקנית הראשית בשוק התשלומים המקוונים של סין, הצומח במהירות.

האנליסט ג'יימס קורדוול מ-Atlantic Equities צופה כי אפל פיי תיטול נתח גדול יותר מהשוק מאשר סמסונג, שהשיקה את שירות התשלומים שלה מוקדם יותר השנה.

"אני חושב שסמסונג פיי תלויה בכך שסמסונג תמכור מכשירים, ואני חושב שאם בכלל, סמסונג נמצאת בנסיגה בשוק הסיני, כך שאני לא רואה בשירות התשלומים שלה איום של ממש", כך אמר קורדוול.

"האתגר הגדול יותר הוא מול עליפיי ו-WePay, שאינן תלויות בפלטפורמה טכנולוגית כזאת או אחרת ויש לה בסיס משתמשים חזק. אני רואה בכך את האיום התחרותי העיקרי על אפל", כך אמר.

אדי קיו, סגן נשיא בכיר לתוכנה מקוונת ושירותים באפל, אמר כי שיתוף הפעולה עם יוניונפיי ובנקים מקומיים מובילים יוכל לסייע לאפל פיי להעניק לקונים סיניים חלופת "תשלומים נוחה, חסויה ובטוחה".

"סין היא שוק חשוב ביותר לאפל", כך אמר.

סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, היא אחד השווקים החשובים ביותר למכירות של מכשירי אייפון ומחשבי טאבלט, אך עד כה החברה לא נכנסה לשוק התשלומים המקוונים במדינה.

תחום העסקאות המקוונות פורח בסין, והוא מקבל דחיפה ממאות מיליוני טלפונים חכמים המשמשים לביצוע של דברים רבים - החל מתשלום על מוניות וארוחות ועד לרכישת סחורות יוקרה.

בחודש יולי, הגישה ממשלת סין הצעה לתקנות שישנו את פני שוק התשלומים המקוונים בסין, שבו חברות המחזיקות במערכות תשלומים יכולות לקצור רווחים עצומים מן העמלות שהן גובות על עסקאות.

רווחים בהיקף 18 מיליארד דולר

בתוך כך התייחס מנכ"ל אפל טים קוק לטענה שלפיה ענקית הטכנולוגיה מתחמקת מתשלום מס והגדיר אותה כ"זבל פוליטי".

ההערה של קוק, שאותה השמיע בתוכנית "60 דקות" של רשת CBS, מגיעה על רקע דיון הנערך בימים אלה בארצות הברית על כך שתאגידים מתחמקים מתשלום מס באמצעות טכניקות המכונות "עסקאות היפוך", שבהם החברה מעבירה את בסיס המס שלה למדינה אחרת.

אפל חוסכת מיליארדי דולרים במסים באמצעות חברות בנות באירלנד, שם היא הצהירה על רוב הרווחים שלה מחוץ לארה"ב.

"אפל משלמת כל דולר שהיא חייבת", כך אמר קוק בתוכנית לצ'רלי רוז, על פי קטעים מהריאיון שפורסמו ביום ו'.

קוק אמר שהחזרת הרווחים לארה"ב תעלה לו 40%. "אני לא חושב שזה מה שהגיוני לעשות", כך אמר.

תת הוועדה הקבועה של הסנאט אשר עוסקת בחקירות בחנה את אסטרטגיות המס של אפל וגילתה כי בשנת 2012 לבדה, התחמקה אפל מתשלום של 9 מיליארד דולר בארה"ב.

משרד התקשורת של תת הוועדה לא השיב בינתיים לפנייה להגיב על הערותיו של קוק.

אפל מחזיקה ברווחים של 181.1 מיליארד דולר מחוץ לגבולות ארה"ב, יותר מכל חברה אמריקאית אחרת. אם היתה מנסה להחזיר את הכספים לארצות הברית, חבות המס שלה על כך היתה מגיעה ל-59.2 מיליארד דולר, כך כל פי מחקר שפורסם לאחרונה, אשר התבסס על מסמכים שהגישה החברה לרשות האמריקאית לניירות ערך (SEC).

חוק המס הנוכחי מותאם לעידן התעשייתי, לא לעידן הדיגיטלי, כך אמר קוק. "הוא מיושן. זה נורא מבחינתה של ארה"ב. צריך היה לתקן את זה לפני הרבה שנים".

רבקה לסטר, פרופסור לחשבונאות בסטנפורד, סבורה שהשפה הצבעונית של קוק עשויה לשקף את התסכול שלו לגבי חוסר ההתקדמות ברפורמה המיסויית בוושינגטון.

"החברות והממשלה משחקות בחתול לעכבר, ומנסות לראות מי יעשה את המהלך הראשון. אבל עד עתה, תאגידים לא הסכימו להכניס כסף שהרוויחו מחוץ לגבולות ארצות הברית בשל השלכות המס והם רוצים שוושינגטון תפעל בנושא.

"נשמע שטים קוק מתוסכל", אמרה לסטר.

מחיר המניה של אפל  ירד ביום ו' ב-2.7% והגיע ל-106.03 דולר.