נעילה מעורבת באירופה; מדריד צללה 3.6% לאחר הבחירות

"מפלגת העם", בראשותו של ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, ניצחה בבחירות הכלליות במדינה ■ הנפט ממשיך להדאיג את שחקני המניות ■ Toshiba נפלה ברקע דיווח כי תציג הפסד שנתי גדול

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

מגמה מעורבת נרשמה היום (ב') במסחר באירופה, כשהפעילים הגיבו לראשונה לירידות השערים החדות שחתמו את המסחר ביום ו' בוול סטריט. הפוקוס נותר גם היום על הנפט ועל תוצאות הבחירות שנערכו אמש בספרד.

 

הנפט ממשיך לאבד גובה על רקע חששות כי עודפי ההיצע בשוק העולמי יימשכו בשבועות הקרובים, כשמדינות OPEC ממשיכות להפיק נפט בכמויות הקרובות לשיא ואיראן עומדת לחזור בקרוב לשוק. חוזה ברנט נסחר בירידה של כ-1.7% לרמה של 36.26 דולר לחבית.

"מפלגת העם", בראשותו של ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, ניצחה בבחירות הכלליות במדינה - כך עולה הלילה מתוצאות ספירת הקולות. עם זאת, המפלגה גרפה 123 מנדטים, מתוך 350 מושבים בפרלמנט, ותיאלץ להרכיב קואליציה עם מפלגות אחרות. מדיניות הצנע הכלכלית ופרשות השחיתות במעורבות גורמים במפלגת השלטון הם בין הגורמים המרכזיים שהביאו לירידה בכוחה של המפלגה. הבורסה בספרד יורדת בכ-2% לאחר תוצאות הבחירות.

"הדולר החזק ביחד עם הנתונים שפורסמו בשבוע שעבר על מספר הקידוחים הפעילים בארה"ב משפיעים על המסחר", ציינו אנליסטים.

איציק נוי, מנכ"ל סמארט קפיטל, מציין הבוקר כי "העונתיות המובהקת בפרסום התמ"ג תייצר קריאה חיובית מחר. בשילוב העובדה שעם העלאת הריבית הודיע הפדרל ריזרב שהכלכלה האמריקאית בדרכה להבראה ולנורמליזציה בשערי הריבית, ונוסיף את האווירה החיובית שמביא עמו שבוע הכריסמס מדדי המניות צפויים לחזור לעליות בטווח הקצר. עם זאת, ברומטר הכיוון בוול סטריט הוא הנפט כאשר במידה והירידות ימשכו, הן יקחו מטה את מדדי המניות".

מפריים ברוקר נמסר: "אחרי החלטת הריבית, הפוקוס נודד כעת לנתוני הצמיחה בארה"ב אשר יפורסמו ביום שלישי וינסו לתת אינדיקציות נוספות לחוסנה של הכלכלה. נתונים טובים מן הצפוי עשויים לסייע לדולר לפרוץ את רמת התמיכה של הדולר מול האירו שעומדת על 1.08 דולר לאירו. התחזקות זו עשויה להוביל לעליות בשער המטבע האמריקאי גם מול השקל. הפדרל ריזרב אמנם העלה את הריבית בארה"ב לראשונה מאז 2006, אך קיים פער בין הציפיות של הפדרל ריזרב לבין ציפיות המשקיעים. הפדרל ריזרב מעריך כי בשנת 2016 הריבית תעלה ארבע פעמים. המשקיעים מעט יותר סקפטיים וצופים 2-3 העלאות ריבית בלבד בשנה הקרובה".

באסיה נרשמה היום מגמה מעורבת.

 

לצד המשך התימחור של השפעת העלאת הריבית בארה"ב על שוקי המניות בעולם, ההתמקדות עוברת כאמור לנפט, אשר ממשיך לחפור שפלים. אנליסטים בשוק, כמו בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, סבורים כי יעד של 20 דולר לחבית הופך יותר ויותר ריאלי. זאת, כיוון שאופ"ק מסרב לחתוך את תפוקת הנפט שלו ובמקביל תעשיית פצלי השמן בארה"ב מפגינה איתנות גם אל מול המחירים הנופלים. 

ירידה במחירי הזהב השחור עתידה לפגוע בכלכלה העולמית, ולכך יש להוסיף את הפקטור של הסרת הסנקציות מעל איראן, המתוכננת לתחילת 2016. ייצוא נפט על ידי האיראנית צפויה ללחוץ עוד על המחירים הנמוכים ממילא.

"היום, כשאין מידע-מזיז-שוק באסיה, הפעילים יושבים בגדול על הגדר ומחפשים הבהרות", ציינו הבוקר ב-IG סינגפור. 

 

הבנק המרכזי היפני השאיר כצפוי את מדיניותו המוניטארית ללא שינוי, אך הכריז על תוכנית חדשה לרכישת תעודות סל בקצב שנתי של 300 מיליארד ין יפני (2.45 מיליארד דולר).

מניית Toshiba  נפלה לאחר דיווח בדאו ג'ונס כי החברה עתידה להציג הפסד נקי שנתי של כ-500 מיליארד ין יפני (4.1 מיליארד דולר).

מנגד, Sharp  עלתה לאחר דיווח בעיתון הניקיי כי קרן KKR האמריקאית היא בין המתעניינות בהשקעה בחברה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]