ההפרדה המבנית תבוטל, ובזק תשקיע 5 מיליארד ש' בתשתיות

בהמשך לחשיפה ב"גלובס" על מתווה ביטול ההפרדה המבנית בבזק, מתבררים כעת המספרים ■ פרטנר וסלקום חוששות עד אימה מביטול ההפרדה ללא תנאים שיגנו עליהן מכוחה העודף של בזק

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

בזק תתחייב להשקעה של 5 מיליארד שקלים על פני מספר שנים בתמורה לביטול ההפרדה המבנית, כך עולה מהשיחות בין החברה לבין משרד התקשורת. בזק תתחייב על ההשקעה שתבוא לידי ביטוי בדמות של פריסת סיבים אופטיים והגדלת מהירויות הגלישה ובתמורה יסיר מעליה משרד התקשורת את ההפרדה המבנית, כאשר התנאים לביטול עדיין נדרשים לליבון בעקבות חשש גדול מצד פרטנר וסלקום.

ההבנות המתרקמות בין משרד התקשורת לבין בזק  הפכו לדרך פעולה. המשרד מבכר שיתוף פעולה עם החברות עליהן הוא מפקח במקום דרישה לפעולה באמצעות הוראות.

כאן המקום להזכיר שביטול ההפרדה המבנית בבזק נקבע על ידי משרד התקשורת במסגרת מדיניותו של שר התקשורת לשעבר משה כחלון שקבע שההפרדה תבוטל בהתאם להתקדמות הרפורמה בשוק הקווי. אלא שפרטנר וסלקום חוששות מביטול ההפרדה עד כדי שהן ממש טוענות שהיא עשויה להביא לקריסתן, בשל הכוח העודף שיש לקבוצת בזק כבר עכשיו עוד לפני ביטול ההפרדה, כך שכל הטבה שניתנת למונופול בזק תפגע עוד יותר קשה בתחרות בשוק.

ההשקעה שבזק תתחייב אליה - ראוי שתילקח עם קורטוב של ספק. בזק משקיעה מאות מיליוני שקלים בתשתיות בכל שנה והיא כבר פרסה סיבים אופטיים למיליון וחצי בתי אב, כך שהיא ממילא מבצעת השקעות שחיוניות לה לצורך התחרות בשוק מול הוט.

למעשה ההפרדה המבנית היא האמצעי המרכזי שיש למשרד התקשורת היום בפיקוח על בזק. ללא ההפרדה, המשרד יאבד מיכולתו לפקח בצורה אפקטיבית על בזק, ולכן פרטנר וסלקום מנסות בכל דרך לשכנע את המשרד לבטל את ההפרדה בתנאים הרבה אפקטיביים כדי שלא יקרה מצב שהן יידחקו מהשוק, ובלא מנועי צמיחה עתידיים.