העסקים של הפניקס עם אלוביץ': מאנלייט ועד מגרש בגבעתיים

רכשה מידי משפחת ויל 4.5% ממניות אנלייט והגיעה להחזקה של מעל 9% ■ הפניקס שותפה עם תדהר במגעים לרכישת המגרש בגבעתיים מיורוקום נדל"ן ■ ובינתיים, העברת השליטה בהפניקס מתרחקת: נדחתה בחודש אסיפה כללית למינוי נציגי פוסון הסינית בדירקטוריון

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח הפניקס  מגדילה את החזקותיה בחברת אנלייט אנרגיה מתחדשת , שבשליטת שאול אלוביץ' - בעל השליטה בענקית התקשורת בזק. זאת, ימים אחדים לאחר שקבוצת הביטוח מגדל חברה לאנלייט, שבניהולו של גלעד יעבץ, לפיתוח מיזם משותף בתחומי האנרגיה המתחדשת בשוק הבינלאומי בהיקף כולל של כ-100 מיליון אירו.

הפניקס הגיעה להחזקה של מעל ל-9% ממניות אנלייט לאחר שרכשה מניות החברה מידי בני משפחת ויל. מהודעת אנלייט לבורסה עולה שבימים האחרונים מכרו האחים שי וגיל ויל, אחותם אילת ויל-נבנצאל, ואביהם ד"ר יאיר צדוק ויל חלק ניכר האחזקותיהם בחברה, בעסקה מחוץ לבורסה - כ-5% ממניות החברה בתמורה לכ-12 מיליון שקל.

מתוך זה רכשה קבוצת הפניקס כ-4.5% ממניות אנלייט בתמורה לסך כולל של כ-10.8 מיליון שקל, דיסקאונט של כ-2.3% על מחירה בעת נעילת המסחר ב-17 לחודש, מועד ביצוע העסקאות.קודם לכן החזיקה הפניקס - בתיקיה ובתיקי מבוטחיה ועמיתיה (ובקרנות הנאמנות ותעודות הסל של החברה הבת אקסלנס) בכ-4.8% ממניות אנלייט. מנהל ההשקעות הראשי של הפניקס הוא רועי יקיר, ומנהל השקעות העמיתים בקבוצה הוא שי יצחקי.

שותפיה של משפחת ויל באנלייט, שאול אלוביץ ובנו אור והדירקטור עמיקם שורר, רכשו את יתרת המניות שמכרה המשפחה, כ-0.5% ממניות אנלייט בתמורה לכ-1.3 מיליון שקל.

אנלייט עוסקת בייזום, הקמה והפעלה של פרוייקטים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית ואנרגיית רוח בישראל ובאירופה - באיטליה ובאירלנד. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי חברה של כ-247 מיליון שקל, והיא בשליטת יורוקום תקשורת של אלוביץ.

זהו לא הקשר היחידי של אלוביץ' והפניקס בימים אלה. לפני ימים אחדים נחשף ב"גלובס" כי יורוקום נדל"ן, שבשליטת אותו אלוביץ', מנהלת מו"מ למכירת מגרש הנמצא במערב גבעתיים - בגבול גבעתיים תל אביב, בסמיכות לצומת עלית, לידי חברת הנדל"ן תדהר שבבעלות גיל גבע ואריה בכר, תמורת כ-300 מיליון שקל. עתה מתברר כי הפניקס צפויה לחבור לתדהר בעסקה לרכישת המגרש, שעליו זכויות בנייה להקמת מגדל משרדים בן 72 קומות ו-84 אלף מ"ר, אם תצא לפועל. בהפניקס סירבו להתייחס לידיעה.

החקירה בסין ועסקת הפניקס

ובינתיים, עסקת מכירת השליטה בהפניקס על-ידי קבוצת דלק לידי חברת ההשקעות הסינית פוסון, הולכת ומתרחקת. הפניקס, בניהול אייל לפידות, דחתה אתמול בחודש אסיפה כללית שנועדה לאשר השבוע מינוי חמישה דירקטורים חדשים לחברה מטעם פוסון, וזאת בשל דרישה של בעלת השליטה, קבוצת דלק, עקב "אי התקיימות התנאים המתלים להשלמת עסקת העברת השליטה בחברה". הפניקס הודיעה על דחיית האסיפה ל-24 בינואר. כלומר, נראה שבדלק לא חושבים שהעסקה תושלם בארבעת השבועות הקרובים, לכל הפחות.

כזכור, בחודש ינואר השנה נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין קבוצת דלק לפוסון. ב-21 ביוני השנה נחתם ההסכם המחייב, לפיו תמכור דלק את כל אחזקותיה בהפניקס (52.3%). נכון לסוף הרבעון השלישי, התמורה בעסקה עמדה על כ-1.85 מיליארד שקל. ואולם, במסגרת ההסכם המחייב, נקבעו תנאים בכללם "אם לאחר 5 חודשים ממועד החתימה על ההסכם, לא הושלמו התנאים לסגירה, לכל אחד מהצדדים להסכם קיימת הזכות להודיע לצד השני על ביטולו". היבט זה נכון גם כיום, כשלדלק, כמו גם לפוסון, הזכות לבטל את העסקה.

על פי הערכות, למרות המגעים המתקדמים בין דלק לבין פוסון, ובין האחרונים לבין הפיקוח על הביטוח בישראל, עתיד העסקה הפך בשבועות האחרונים ללוט בערפל, על רקע חקירה שמנהלים השלטונות בסין ושבה מעורב האיש החזק בפוסון, היו"ר גואוו גואנגצ'אנג (Guo Guangchang). המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, בוחנת מזה חודשים האם להעניק לפוסון היתר לרכוש את הפניקס, ולפי הערכות בשוק, בעקבות ההתפתחויות האחרונות, מתן ההיתר הולך ומתרחק. זאת כיוון שההיתר הוא אישי ותלוי בזהות העומד בראש החברה הרוכשת, והוא דורש, בין היתר, עמידה בבדיקת Fit and proper מעמיקה, שכוללת היבטים פליליים בארץ המוצא.

מאז גואנגצ'אנג הספיק לשוב לפעילות, ואולם, חקירתו נגעה בחשש לגבי חוסר היכולת לצפות את צעדי הממשל הסיני והחלטותיו. כך או אחרת, נכון לשלב זה טרם ניתן אישור האוצר לעסקת פוסון, והסבירות שהוא יינתן לפוסון פחתה, אף שבבעלותה חברות ביטוח בפורטוגל (האיחוד האירופי) ובארה"ב.