מרוץ סיני כפול לרכישת השליטה בכלל ביטוח: SG חזרה לתמונה

SG הסינית העבירה לאי.די.בי הבהרות כפי שהתבקשה ■ בהתאם ללו"ז שנקבע לקונצרן של אלשטיין, עליו לחתום על הסכם על כלל ביטוח עד סוף השנה

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

קבוצת אי.די.בי עדכנה היום (ב') כי המו"מ למכירת השליטה בכלל ביטוח מתנהל מול שלושה גופים, כולם מסין: קבוצת טיינאן-לי הייפנג וקבוצת מקרולינק, כפי שדווח בעבר, וכן עם קבוצת SG (Shanghau Gongbao Buisness Consulting) בהובלת הראל לוקר, שהעבירה לאי.די.בי את כל ההבהרות שביקשה. עם זאת, כמה שעות לאחר מכן הודיעה טיינאן-לי הייפנג כי היא פורשת מהמירוץ לרכישת כלל ביטוח. בהתאם לכך, אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, מקדמת עתה את המו"מ מול מקרולינק ו-SG, במטרה לחתום על הסכם מחייב עם אחת מהן כבר בימים הקרובים.

אי.די.בי מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח, ונדרשת למכור אותן משתי סיבות: האחת היא חוק הריכוזיות שלא מאפשר לה להחזיק בכלל ביטוח לצד החזקות ריאליות משמעותיות שבידיה (שופרסל וסלקום), השנייה - באוצר לא יאשרו לאי.די.בי של אלשטיין להחזיק בשליטה בכלל ביטוח לנוכח הקשיים הפיננסיים הרבים שהקונצרן עדיין מתמודד עימם. נציין, כי זה זמן ניכר שזכויות השליטה בפועל בכלל ביטוח לא נמצאות בידי אי.די.בי, כי אם בידי נאמן מטעם המפקח על הביטוח - משה טרי.

כלל ביטוח נסחרת בשווי של 2.7 מיליארד שקל, כאשר ההצעות הראשוניות לרכישת השליטה בה נקבו בשווי חברה גבוה בהרבה, בטווח של 4.5-5 מיליארד שקל.

בהתאם ללוח זמנים קשיח ולוחץ שקבעה המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לקונצרן של אלשטיין, עליו לחתום על הסכם מחייב עם מי מהמתחרים על כלל ביטוח עד סוף השנה. אם לא יעשה כן, המפקחת עשויה (בסבירות גבוהה) להורות לנאמן טרי לפעול למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח בבורסה. או אז, אי.די.בי תאבד את הפרמיה הנדיבה שכל המתחרים הסינים מוכנים לשלם לה על השליטה.

בתוך כך, אשררו אמש כלכלני חברת הדירוג S&P מעלות לכלל ביטוח דירוג חוב גבוה של AA פלוס, בתחזית דירוג יציבה, תוך שהם צופים כי קבוצת הביטוח תציג רווח נקי של כ-300-400 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2015 ו-2016. לאור זאת, במעלות רגועים ביחס ליכולתה של כלל ביטוח לעמוד באחד האתגרים המרכזיים של ענף הביטוח המקומי בשנים הבאות - לעמוד בהוראות שהאוצר מתכוון להחיל בישראל ביחס להבטחת יכולת הפירעון של חברות הביטוח, בהתאם לדירקטיבה שמוביל האיחוד האירופי.

"תחזית הדירוג היציבה משקפת את השיפור שחל בפרופיל הסיכון של כלל ביטוח, ובפרט את השיפור בפרופיל ההוני, שהינו תוצאה של שיפור בתוצאות התפעוליות יחד עם שמירה על עודפי ההון וזאת באמצעות הימנעות מחלוקת דיבידנד. כן משקפת התחזית תרחיש לפיו תשמר החברה את השיפור שחל בתוצאות התפעוליות, יחד עם המשך הגדלה של עודפי ההון - מה שישפר את מוכנותה לקראת יישום הוראות משטר סולבנסי 2 במהלך 12 עד 18 החודשים הבאים", כותבים במעלות. "להערכתנו, צבירת ההון המשמעותית ממצבת את כלל ביטוח בעמדה טובה בהשוואה לענף לקראת יישום הסולבנסי 2, נכון לעכשיו".

"שינוי בעלות עלול לשנות את הדירוג"

לדברי אנליסטיות S&P מעלות, לנה שוורץ ומיכל גור כגן, הפרופיל העסקי של כלל ביטוח, תחת ניהולו של המנכ"ל הדומיננטי איזי כהן, הינו "משביע רצון". "אנו מעריכים את הסיכון בענפי ביטוח החיים והביטוח הכללי בישראל כ'בינוני', הערכה המשקפת שוק תחרותי בכלכלה צומחת". בחברת הדירוג סבורים כי פרופיל הסיכון הפיננסי של כלל ביטוח "הולם במידה חזקה. הלימות ההון החזקה של כלל ביטוח נתמכת על ידי עודף הון ניכר של כ-2.7 מיליארד שקל, ועל ידי היעדר חלוקת דיבידנדים".

במעלות מציינים כי שינוי בעלות שיביא לשינוי בתפיסה ביחס לדיבידנדים, עלול להוביל לשינוי דירוג מבחינתם. כיום החברה נהנית מ"שקט ניהולי מלמעלה", לאור כך שהשליטה בחברה בפועל נמצאת בידי הדירקטוריון והנאמן ולא בידי אי.די.בי. כך, הנאמן ודירקטוריון החברה אינם מחויבים לשרת צרכי הון במעלה הפירמידה. מנגד, במעלות מציינים באותה נשימה כי "נשקול פעולת דירוג חיובית כלפי כלל ביטוח אם תוסר האי ודאות הכרוכה בנושא הבעלות, בתנאי שיהיה בכך משום חיזוק להמשך יישום המדיניות הנוכחית של ההנהלה".