שלמה בוחבוט: "מחיר למשתכן ירחיק רוכשים מהפריפריה"

בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא שכיהן כיו"ר מרכז השלטון המקומי: "אם בראשון לציון יימכרו דירות 4 חדרים בפחות ממיליון שקל, ערי הפריפריה לא יוכלו להתחרות איתה"

שלמה בוחבוט / צילום: תמר מצפי
שלמה בוחבוט / צילום: תמר מצפי

לאחר כישלון מכרזי מחיר למשתכן במצפה רמון ובערד בשבוע שעבר מתחילים להישמע קולות שונים המבקרים את התוכנית, בעיקר בהקשר ליישובי הפריפריה.

בדיון שנערך אתמול (ב') בוועדת הרפורמות בכנסת אמר בעניין שר האוצר משה כחלון כי: "יש קצת קשיים בפריפריה ואנחנו לא מתעלמים מזה. אם נצטרך להכניס היד עמוק יותר לכיס נעשה את זה, ואם נצטרך לשנות השיטה כדי שגם הפריפריה יוכלו לרכוש אז נשנה".

בעקבות דבריו של שר האוצר וכישלון המכרזים בפריפריה, יוצא היום ראש עיריית מעלות-תרשיחא ומי שכיהן בעבר כיו"ר מרכז השלטון המקומי לשעבר, שלמה בוחבוט, בקריאה למשרד האוצר לשנות את אופי המכרזים בפריפריה.

"מחיר למשתכן במתכונתו הנוכחית רק ירחיק את הרוכשים מהפריפריה", סבור בוחבוט, "אם בראשון לציון ימכרו דירות 4 חדרים בפחות ממיליון שקל, ערי הפריפריה לא יוכלו להתחרות איתה או עם ערים אחרות במרכז על ליבם ועל כיסם של הזוגות הצעירים. יש לבחון כיצד הופכים את הפריפריה לאטרקטיבית אם על ידי יצירת פתרונות מוזלים לתושבי המקום, שימנעו את ההגירה שלהם למרכז ובין אם באמצעות סבסוד עמוק יותר של הבנייה באזור שתיצור פער משמעותי יותר במחירים בין מרכז ופריפריה".

בוחבוט התייחס גם למכרז מחיר למשתכן שצפוי להיסגר במעלות תרשיחא ואמר שדרך נוספת לשפר את סיכוי המכרז היא לאמץ את המודל של מכרז מחיר למשתכן בראשון לציון, שם כלל לראשונה המכרז גם אפשרות לשיווק חלק מהדירות לשוק החופשי (הדירות שיתווספו במסגרת הקלת שבס המאפשרת הגדלה של עד 30% במספר הדירות בפרויקט).

"חייבים לשנות את התמהיל השיווקי ולאפשר לקבלנים לשווק בין 30% ל-40% מהדירות לשוק הכללי ולמשפרי דיור ולא רק לזכאים. בנוסף, על מנת שמחיר למשתכן יהיה רלוונטי לעיר כמו מעלות תרשיחא ועל מנת שהקבלנים ייגשו למכרזים קבלנים צריך לסבסד בצורה עמוקה יותר את מוסדות הציבור ואת 'חדש מול ישן' (שיקום השכונות). עיריית מעלות תרשיחא ממתינה היום לפרסום החוברת של מכרז מחיר למשתכן בעיר ואנו מקווים שכבר במכרז הקרוב יעשו השינויים שיאפשרו את הצלחתו".

עוד חושף בוחבוט כי נפגש עם שר האוצר ויו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי והציע להם להגדיל מענקים לרוכשי דירות בפריפריה: "בפגישה עם מר כחלון ומר אביגדור יצחקי, ציינתי את העובדה שמחיר למשתכן בערי הפריפריה לא יהיה אפקטיבי בגלל מחיר קרקע אפס. הצעתי, באזורים הרריים, בגלל עבודה קשה יותר של פיתוח, לתת מענק של 150 אלפי שקל למשתכן".