בת ים תוכל להקים דיור בר השגה על שטחים ציבוריים

עיריית בת ים תוכל לקבוע כי שטחי הציבור בפרויקט פינוי בינוי שיכלול 500 יחידות דיור, יהיו שטחים לדיור בר השגה, ולא שטחי ציבור סטנדרטיים כמו גני ילדים או קופת חולים

בת ים / צילום: תמר מצפי
בת ים / צילום: תמר מצפי

ניצחון לעיריית בת ים: העירייה תוכל לקבוע כי שטחי הציבור בפרויקט פינוי בינוי שיכלול 500 יחידות דיור, יהיו שטחים לדיור בר השגה, ולא שטחי ציבור סטנדרטיים כמו גני ילדים או קופת חולים. וזאת בניגוד לעמדת הוועדה המחוזית. כך קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאחר שקיבלה ערר שהגישה העירייה.

בחודש מאי האחרון החליטה הוועדה המחוזית לתת תוקף לתוכנית פינוי בינוי החלה על שטח של 18 דונם בכניסה הצפונית של בת ים, לאורך הרחובות העצמאות והגיבורים ובסמיכות למרכז העיר ולתחנת הקו האדום של הרכבת הקלה. על פי התוכנית יוקמו 11 בניינים ובהם 503 דירות וכן לשטחי תעסוקה מסחר ושטחי ציבור.

במהלך הדיונים בהפקדת התוכנית הודיעה עיריית בת ים כי בין השימושים שהיא מוצאת לנכון העונים על הגדרת "שטחי ציבור" נמנה גם דיור בר השגה, אך הוועדה המחוזית לא קיבלה את הפרשנות של העירייה.

עיריית בת ים הגישה ערר על ההחלטה למועצה הארצית לתכנון ובנייה ובו טענה כי הוועדה המחוזית צמצמה את השימושים האפשריים העונים על הגדרת "שטחים ציבוריים", וכי "אין מחלוקת בדבר חשיבותו ונחיצותו של דיור בר השגה אשר גביו נקבע בדוח ועדת טרכטנברג כי זהו צורך בסיסי", טענה העירייה.

מנגד טענה הוועדה המחוזית כי שטחים לצורכי ציבור נועדו לספק את צורכי הציבור הוותיק והעתידי, ועל בסיס צרכים אלה נערך התכנון. הוועדה המחוזית הסבירה כי ישנם שלושה סוגים של שטחי ציבור: הסוג "הסטנדרטי" שהוא מוסדות חינוך, דת, רווחה, בריאות, תרבות, הסוג "המיוחד" שהוא מוסדות גדולים כמו בית חולים, נמל, תחנת רכבת, שדה תעופה, וסוג "המגורים" דוגמת דיור בר השגה, מעונות סטודנטים, בתי אבות, וכו'. במקרה הזה, בחרה עיריית בת ים בסוג המגורים, אך מדובר בבחירה שלא רק שאינה נותנת מענה לצרכי הציבור הנדרשים במסגרת התוכנית שבה יתגוררו 503 משפחות, אלא מחייבת שטחי ציבור נוספים.

אלא שהמועצה הארצית בראשות עו"ד משה גולן החליטה דווקא לקבל את הערר של עיריית בת ים, וקבעה כי לא מצאה פסול בשילוב שימושים של דיור מוגן או מגורי סטודנטים בהיקף שנתוני המקום מאפשרים, ולא מצאה צורך בצמצום השימושים מראש. יחד עם זאת, החליטה המועצה הארצית לקבל את עמדת הוועדה המחוזית שבקומת הקרקע של מבני הציבור כן יוגבלו השימושים הציבוריים לחינוך, דת, תרבות בריאות, משרד עירייה וכו, בעוד שבקומות העליונות של מבנים אלה, אין להגביל את השימושים הציבוריים, ולאפשר גם שימושים של דיור בר השגה.

עו"ד ארז פודמסקי שקד, מנכ"ל עיריית בת ים, מסר כי: "חבל שהוועדה המחוזית לא מפנימה את צרכי השעה של החברה הישראלית וממשיכה לעכב תוכניות בינוי. הגיע הזמן שהאישורים יהיו מתוך ראייה חברתית כלכלית ולא רק מתוך ראייה אדריכלית".