מסכמים שנה בהיי-טק הישראלי: היה טוב, וכנראה יהיה טוב

הערכות השוק אומדות את סך ההשקעות ב חברות היי-טק ישראליות בשנה הזו בכ-4 מיליארד דולר, מה שיהפוך אותה לאחת משנות השיא של השקעות הון סיכון בישראל בכל הזמנים ■  כ-1,500 חברות סטארט-אפ חדשות הוקמו השנה בישראל 

שבוע לפני סוף השנה האזרחית, ניתן כבר לפנות לסיכום השנה החולפת. בסך הכל זו היתה שנה טובה להיי-טק הישראלי, אולי אפילו טובה מאוד. הערכות השוק אומדות את סך ההשקעות בחברות היי-טק ישראליות בשנה הזו בכ-4 מיליארד דולר, מה שיהפוך אותה לאחת משנות השיא של השקעות הון סיכון בישראל בכל הזמנים. כ-1,500 חברות סטארט-אפ חדשות הוקמו השנה בישראל ועל פי נתונים של IVC שהתפרסמו באוקטובר, האקזיטים הניבו נכון לסוף הרבעון השלישי השנה כ-8.1 מיליארד דולר, שיא מכובד מאוד בפני עצמו.

אבל מעבר למספרים, התרחשו פה אירועים וחלו פה שינויים, שהשפעתם ניכרה השנה ושימשיכו ללוות אותנו גם בשנים הבאות. אמש כתבתי בדף הפייסבוק "השבוע: שאלות ותשובות על סטארט-אפים" שהקימו ומנהלים יזמי ההיי-טק איתן לויט ודוד כץ, כי בכוונתי לפרסם סיכום של שנת 2015. ביקשתי מקהילת העוקבים אחרי הדף לשתף את הקהילה בנושאים הראויים לדעתם לאיזכור בסיכום שכזה. לשמחתי, רוב הנושאים שהועלו חפפו את הרשימה שהכנתי לי מבעוד מועד. הנה כמה מהדברים החשובים שקרו כאן השנה, לדעתי ולדעת יזמי היי-טק ששיתפו את התובנות שלהם.

הסינים באים

זו היתה שנה של התחזקות נוכחותם של משקיעים סינים וחברות סיניות בהיי-טק המקומי. כך גם חשב משה שליט, ממובילי פעילות היזמות והחדשנות ברמת גן. על פי הערכות, כחצי מיליארד דולר הושקעו השנה בהיי-טק המקומי על ידי גורמים סיניים וכל מי שמצוי בזירה יכול להעיד שהסינים הגיעו לכאן השנה בהמוניהם. הם חיפשו הזדמנויות להשקיע, ליצור שיתופי פעולה, ללמוד ולמשוך חברות ישראליות להקים לעצמן פעילות משמעותית ברחבי המעצמה הזו, שעד לפני כחמש שנים כמעט שלא הוותה חלק מהשיח הישראלי. ובהקשר הזה הוסיף אמש הבלוגר הלל פולד, אולי הישראלי המקושר ביותר דיגיטלית ברחבי העולם (מאות אלפי עוקבים בערוצי המדיה השונים) שהמשקיעים הגיעו לכאן השנה מכל מקום - מרוסיה ומדרום אמריקה, מרחבי אירופה - כולם חיפשו לעצמם הזדמנויות השקעה חדשות באומת הסטארט-אפ.

האקסלרטורים ממשיכים להאיץ את ההיי-טק המקומי

למעלה משבעים אקסלרטורים פועלים היום בישראל והשנה הזו חיזקה את מעמדם כגורם משמעותי ביותר בזירת היזמות המקומית. האקסלרטורים הכשירו השנה מאות קבוצות של יזמים ובמקרים רבים העלו באופן ניכר את סיכוייהם לגייס כספים ולקדם את המיזם שלהם לשלב השיווק והמכירות. סיגל גפני דלל הסכימה איתי ועם משה שליט ויוסי איזנטל בעניין הזה. איזנטל ואברמי קליגר גם ציינו את 'קמא-טק', האקסלרטור החרדי שסיים לאחרונה את המחזור הראשון שלו בהצלחה רבה, כנושא חשוב בפני עצמו. שמחתי להסכים איתם.

הקרנות מתחדשות

דור חדש של קרנות קם בארץ בשנתיים האחרונות והוא הולך ותופס מקום מרכזי בזירת ההשקעות המקומית. Stage One, 83 North, Tel Aviv Partners, Aleph, Disruptive ואחרות הם שמות חדשים שהיזמים המקומיים למדו להכיר וברוב המקרים גם להעריך. שלא במפתיע, נושא הקרנות החדשות לא עלה כדבר חשוב בקרב היזמים שהתייחסו לסיכום השנה החולפת. אבל בכל זאת, שמו של המשקיע אדן שוחט עלה כדוגמה יפה למגמה החשובה של פתיחות, שקיפות ושיתוף, המאפיינת היום את הפנים החדשות של רבים מהמשקיעים בישראל. וחשוב שהמגמה הזו תימשך.

מן הראוי לציין גם את צמיחתן של קרנות חדשות להשקעות בשלבים מאוחרים, כדי לתמוך ביצירתן של חברות ישראליות עצמאיות וגדולות, את מעורבותם המתגברת והמבורכת של שני הבנקים הגדולים בהיי-טק (דרך "פועלים שוקי הון" ולאומי-טק", שהשקיעו השנה גם בקרנות הון סיכון מקומיות). בנוסף, האנג'לים ממשיכים להוות ציר מרכזי ביצירתן של חברות חדשות ובתמיכה בהן בתחילת דרכן, עד לשלב גיוס הכספים ממשקיעי הקרנות. ובהקשר הזה אי אפשר שלא להזכיר את התחזקות המגמה של מימון ההמונים, אותה מובילה בישראל חברת OurCrowd הירושלמית.

תמיכה הדדית ושיתופי פעולה מכל הסוגים

כאן ראינו השנה מגמה חיובית ביותר. יזמי היי-טק. משקיעים, גורמים שונים בתעשייה, כולם התגייסו לצורך יצירת סביבה תומכת ומעודדת יזמות. אלפי אירועים התקיימו השנה באולמות, בפאבים, בחדרי הלימוד שבאוניברסיטאות, בכל מקום אפשרי. אין סוף מפגשים וירטואליים תפסו את מקום הכבוד שלהם במרכז הזירה ואירחו את מיטב המומחים בתחומים שונים. דפי פייסבוק בנושאים שונים משכו אליהם עשרות אלפי חברים וייצרו דיונים בעלי ערך רב למשתתפיהם. בכל אלה ניכרת גם הנטייה לשיתוף, לעזרה הדדית ולתמיכה על פי הצורך. לא בכדי דורגה תל אביב על ידי חברת 'קומפס' בסקר השנתי שלה כעיר החמישית בעולם (והראשונה בדירוג מחוץ לארצות הברית) בתחום של עידוד יזמות וחדשנות וסביבת אקו-סיסטם תומכת. אנשי ההיי-טק הישראלי, כל אלה שיצרו את אווירת השיתוף והתמיכה ההדדית, הביאו במידה רבה במו ידיהם לדירוג המחמיא הזה. היזם אבישי עובדיה ורועי אורון, מנכ"ל SOSA - 'האב' החדשנות של דרום תל אביב - ציינו גם הם את אווירת השיתוף המדבקת וכדוגמה מעולה לכך ציינו את הפודקאסט "השבוע" שעשרות הפרקים שכבר שודרו בו אירחו את מיטב היזמים ואנשי העשייה בזירה המקומית.

יוצאים מהבועה

רבות נכתב בטור הזה בעבר לגבי הצורך הקריטי שביציאה מהבועה המפנקת, המשתרעת לה בנחת בין הרצליה לרחוב רוטשילד בתל אביב. טל קלם, מנהל חממת 'גבהים' באשדוד, המשלבת עולים חדשים, הסכים איתי שלמרבה השמחה, השנה היתה תחושה שמשהו החל לזוז. פורומים לעידוד יזמות החלו לתת את אותותיהם בפעילות מרשימה בבאר שבע ובאשדוד, בכרמיאל ובמעלה אדומים, ברחובות, במודיעין ובנצרת, וכמובן בבני ברק. עוד הדרך ארוכה, אבל נראה שבחזיתות מסויימות נפרצו בקיעים בחומה והם מסמנים את הדרך לשילוב אמיתי של כל חלקי החברה הישראלית בכלכלת ההיי-טק. בין היוזמות הבולטות בתחום זה ניתן למנות את Mobile Monday Nazareth הפועלת לשילוב ערבים ישראלים, האקסלרטור החרדי 'קמא-טק' וטק-קריירה, המעודדת כניסתם של בני העדה האתיופית לתוך בועת ההיי-טק. היטיב לכתוב על כך אמש היזם ענר רבון, ממקימי הסטארט-אפ 'זירה': "נדמה לי שהדבר המעניין ביותר שקרה בהיי-טק הישראלי הוא הדיאלוג של המרכז עם הפריפריה ושל האליטות החדשות מול הצעירים הפרועים של התעשייה. שנת 2015 היא ללא ספק שנת מעבר שמייצגת את הדיאלוג הרחב יותר שבחברה הישראלית... ישראל עוברת שינוי עצום וסצינת ההיי-טק מייצגת אותו לא פחות מ כל סצינה אחרת".

חדשנות, לא רק טכנולוגית

בשנה הזו המשיכה מגמת החיפוש אחרי מודלים חדשניים של עידוד יזמות ויצירת סביבה תומכת בחדשנות. SOSA שבדרום תל אביב היא דוגמה למרכז אורבני המאחד סביבו פעילות עניפה של תמיכה ביזמים ויצירת שותפויות חובקות עולם סביבם. האקסלרטור של מיקרוסופט הפך לדוגמה ומופת ברחבי העולם והצוות הישראלי ברשותו של צחי וייספלד קיבל עליו את המשימה המחמיאה לשכפל את ההצלחה הזו בכ-15 אתרים בינלאומיים של החברה. ודוגמה נוספת - NFX Guild, האקסלרטור המיוחד שהוקם בשיתוף פעולה בין האנג'ל הישראלי גיגי לוי לבין משקיעים בקליפורניה על מנת להאיץ חברות סטארט-אפ שסומנו כמתאימות לתכנית. ואולי הדוגמה הבולטת ברמה הלאומית: אישורה הסופי של התוכנית להקים רשות לאומית לחדשנות שתחליף כבר בתחילת השנה את משרד המדען הראשי בתפקיד הגוף הממלכתי לעידוד יזמות ולתמיכה במיזמים חדשניים.

ומה שלא השתנה

שלא במפתיע, גם השנה המשיכה המערכת הפוליטית בישראל להפגין את מלוא חולשתה וחוסר יציבותה. נכון לכתיבת שורות אלה אין להיי-טק הישראלי שר המייצג אותו בממשלת ישראל, ושר הכלכלה האחרון שירת בתפקידו החשוב מספר חודשים ספורים. הטרור שוב מכה ברחובות ופתרון לגל האלימות הנוכחי אינו נראה באופק. חשרת העננים מתעבה מדרום ומצפון, כמו בריטואל האכזרי הקבוע, המקרב אותנו באופן בלתי נמנע כנראה אל המלחמה הבאה. אבל, כל זה לא חדש. היינו שם בעבר, התגברנו והתחזקנו. ולכן, הצפי שלנו גם לשנה הקרובה הוא בסך הכל אופטימי ומלא תקווה. הולכת להיות כאן שנה טובה. אולי. כנראה.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל