צ'רלטון רכשה שידורי ליגת העל ב-126 מ' ש' לעונה - מי ישלם את המחיר?

הזוכה במרכז יצטרך לשלם 20% יותר בתום כל אחת מעונות ההסכם במקרה שלא יציג נתונים על חשיפה ל-250 אלף בתי-אב לפחות; לצ'רלטון, לפי ההערכות, יש כ-300 אלף מנויים

אליניב ברדה מול טל בן חיים וקרלוס גארסיה, מכבי ת"א מול הפועל ב"ש, ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף
אליניב ברדה מול טל בן חיים וקרלוס גארסיה, מכבי ת"א מול הפועל ב"ש, ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף

חברת צ'רלטון זכתה במכרז למשחקי ליגת העל בכדורגל, לאחר שהעמידה למינהלת ליגת העל הצעה שעמדה על כ-126.5 מיליון שקל לשנה. ההסכמים הם ל-4 עונות ויסתיימו בעונת 2019/2020.

בשוק התקשורת מעריכים כי מאחורי החברה, שבבעלות אלי עזור, עמדו גורמים נוספים, שכן הסכום גבוה משמעותית מהנהוג בשוק. לשם השוואה, בעונות האחרונות קיבל הכדורגל הישראלי 43 מיליון שקל לשנה בלבד מכלל זכייני הטלוויזיה שלו. מחיר הסף במכרז לזכיין שרצה לקנות את כל החבילות עמד על 57 מיליון שקל לשנה.

זו הפעם הראשונה שגוף שידור אחד בישראל רוכש את כל חבילות משחקי הכדורגל המוצעות, שבשנים האחרונות התחלקו בין רשות השידור, RGE (מפיקת ערוץ הספורט); וחברת צ'רלטון, המחזיקה בערוצים בתשלום.

הגופים האחרים שהתמודדו על הזכויות, פרט לצ'רלטון, הם RGE וחברת הסלולר והאינטרנט פרטנר. על-פי ההערכה, הכניסה של השחקן החדש פרטנר לשוק הביאה להתגייסות מיוחדת של צ'רלטון וגם של חברות הכבלים והלוויין, שחששו מכניסתו של שחקן חדש לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית.

מתוך משחקי ליגת העל, ישנם משחקים אשר קיימת חובה לשדר אותם בערוצים פתוחים. חברת צ'רלטון תוכל למכור את המשחקים לגורם משדר אחר, או לפתוח את הקידוד.

על-פי ההסדר עליו הוסכם בבית המשפט המחוזי, בעקבות העתירה שהגישה פרטנר - הזוכה במרכז יצטרך לשלם 20% יותר בתום כל אחת מעונות ההסכם (עוד כ-25.3 מיליון שקל לשנה), במקרה שלא יציג נתונים על חשיפה ל-250 אלף בתי-אב לפחות. במקרה שהזוכה במכרז כן יציג נתונים על 250 אלף בתי-אב ומעלה - הוא יצטרך לשלם רק 10% יותר (עוד כ-12.6 מיליון שקל לשנה).

מכאן נובע כי חברת צ'רלטון, שההערכות בשוק מדברות על 300 אלף מנויים שיש לה כיום, לא תוכל להקפיץ מחירים באופן יותר מדי דרמטי - כי אז היא תסתכן בגל התנתקויות, שאומר תשלום אקסטרה על זכויות השידור בתום העונה.

עד כה, הסכמי השיא של הכדורגל הישראלי נחתמו ב-2002, אז ניצלה ההתאחדות בראשות גברי לוי, היו"ר דאז, את ההשתתפות במכרזים של זכייניות ערוץ 2 - על-מנת להקפיץ את התשלומים עבור זכויות השידור של הכדורגל הישראלי אל למעלה מ-20 מיליון דולר בשנה - קרוב ל-80 מיליון שקל, לפי שער הדולר של אותה תקופה. המשמעות היא שההסכם החדש הוא כמובן היסטורי והיקר בתולדות הכדורגל הישראלי.

לצד זה, הבשורה הגדולה של העסקה היא לקבוצות הכדורגל בישראל. אם עד היום כל אחת מ-14 קבוצות ליגת העל קיבלה 1.8 מיליון שקל בלבד בכל שנה עבור תמלוגי טלוויזיה - הרי שבהסכם החדש, סכום זה יקפוץ משמעותית.

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, אמרה כי אין לה יכולת להתערב במכרז הקשור למינהלת הליגה בכדורגל, אך לדבריה, "בדעתי לכנס את המועצה בשבועיים הקרובים לדיון רחב בסוגיית שידורי הספורט, ובבסיס הדיון תוצג חוות-דעת שהזמנתי, שבמסגרתה התקיים שימוע בעל-פה של כל השחקנים הפעילים בתחום שידורי הספורט, אשר בחנה את מדיניות המועצה, לרבות שוק הספורט והמחירים בהשוואה לשאר העולם".