ההיי-טק באסיה מתכונן לשגשוג בשנת 2016

תעשיית הטכנולוגיה ביבשת אסיה צפויה לשגשג בשנה הבאה: בדרום קוריאה יפתחו טלפונים מתקפלים, יפן תנסה להגיע לירח וסטארט-אפ מאינדונזיה יזכה להערכת שווי של יותר ממיליארד דולר

סחרחרת בשווקים הפיננסיים, טירוף של עסקאות בקרב מפעילי אינטרנט בסין - שעוררו עליבאבא וטנסנט, העלייה במספר חברות ה"יוניקורן" באסיה ושטף המיזוגים והרכישות בתחום המוליכים למחצה ביבשת: 2015 היתה שנה סוערת במגזר הטכנולוגיה של אסיה.

נא להדק את החגורות, בשנה הבאה צפויה שנה סוערת נוספת. להלן מבחר תחזיות לגבי האזור שגובשו על ידי צוות הטכנולוגיה האסיאתית של בלומברג.

הגעתם של הטלפונים המתקפלים - סמסונג תמשיך למצות את האפשרויות בתחום הצגים. שימו לב למסך הקמור של הגלקסי S6 Edge. סרטונים מרהיבים מראים שהצג של המכשיר, העשוי מפלסטיק וגודלו כגודל צג של מחשב טאבלט, יוכל להתקפל לגודל של מכשיר טלפון ולהיכנס לכיס של חולצה. מכיוון שהענקית הקוריאנית מנסה נואשות לבלום את מגמת ההתדרדרות ברווחים שלה, 2016 עשויה להיות השנה שבה הטכנולוגית הזאת - שלוקח לה זמן רב לצאת לשוק - תבשיל סוף סוף.

רעב להשקעות

פוקחים עין על ההנפקות של חברות מסין - חוסר השקיפות של חברות סיניות ימאיס את המניות שלהן על משקיעים אמריקאיים, ולכן רבות מהן יבחרו להנפיק במולדתן. הממשלה שם פתחה את הברז שנסגר במהלך ההתרסקות של השוק הסיני והעירה לחיים הנפקות של עשרות חברות שנעצרו על מסלול ההמראה קודם לכן. חברות יוניקורן מבינות שהן יוכלו לקבל תנאים יותר טובים מסינים עתירי מזומנים ורעבים להשקעות ומאשר מזרים בררניים.

Baxi 2016 - המשמעות של מונח החיפוש בסינית הוא "ברזיל 2016", והוא מגלם את אהבתם החדשה של הסינים לספורט בינלאומי והצלחתו הרבה כתוכן מקוון ובאמצעות סטרימינג - הן ברישיון והן באופן פיראטי. סרטונים ובלוגים על ברזיל, שתארח הקיץ את האולימפיאדה, ישגשגו על מיליארד מכשירי טלפון סינים בחודש אוגוסט, שש שנים לפני שהיא עצמה תארח את אולימפיאדת החורף, בשנת 2022.

השאיפות של סין בתחום השבבים הולכות וגדלות - בהמשך למה שהתרחש בשנת 2015, הצפי הוא כי סין תמשיך לרכוש חברות מוליכים למחצה ברחבי העולם. חברות כגון Tsinghua Unigroup ו- China Resources Holdings כבר עושות הרבה רעש במגזר הזה. נשיא סין שי ג'ינפינג מעוניין ליצור חברות מובילות בתחום במדינתו ויש עסקאות נוספות בצנרת.

המציאות הווירטואלית מתחממת - סמסונג, סוני ו-HTC מצטרפות ל-Oculus של פייסבוק במרחב של המציאות הווירטואלית. תחום הגיימינג יהיה תחילה המוקד העיקרי, אך ייתכנו שימושים אחרים במהלך הזמן.

תחרות מול אמזון

ענק הודי רדום בתחום המסחר האלקטרוני מתעורר משנתו - שירות הרכבות המונופוליסטי של הודו הוא גם השחקן הגדול ביותר במדינה בתחום המסחר המקוון, עם 20 מיליון משתמשים רשומים הרוכשים 300 אלף כרטיסים ביום ומחזור מכירות של 2.5 מיליארד דולר בשנה. בימים אלה הוא משדרג סוף סוף את האפליקציה המיושנת שלו ומקים זירת מסחר שבה ימכור יותר מאשר כרטיסי רכבת, זאת לאחר שנענה לקריאתו של ראש הממשלה נרנדרה מודי להפוך את השירות למקוון - מהלך שהציב אותו בתחרות ישירה מול אמזון ו-Flipkart Online Services.

תצלומים אסיאתיים של הירח - יפן, הודו, סין ורוסיה מתכננות בימים אלה לשלוח משלחות לירח. בשנה הבאה, אחת מהן תסיים את הכנותיה לנסיעה המאוישת הראשונה לירח מאז נחתה שם החללית האמריקאית אפולו 17 בשנת 1972. משימות לא מאוישות מתוכננות גם הן, אלא שלהנחית רובוט על הירח זה לא אותו דבר כמו אדם שצועד עליו וממלמל איזה משפט מעמיק.

ג'ק מא מעדכן את סטטוס מערכת היחסים שלו עם הממשלה - המדיניות של היו"ר של עליבאבא בכל הנוגע לקשריו עם הממשלה היא להתאהב אבל לא להתחתן. נחיה ונראה. ככל שהחברה הזאת עוברת לתחומים שהם הרבה מעבר למסחר מקוון - לפיננסים ולמדיה - היא תהיה במסלול התנגשות עם הממשלה בנושאים כמו פוליטיקה. האופן שבו יתמודד העיתון South China Morning Post, שבבעלות עליבאבא, עם ציון אירועי טבח כיכר טיאנאנמן יראה האם הרומן של מא עם הממשלה נמשך, או שזה נגמר בגירושין.

אינדונזיה מביאה לעולם את חברת היוניקורן הראשונה שלה - דרום מזרח אסיה תרמה מספר קטן של חברת סטארט-אפ למועדון מיליארד הדולר, אך אינדונזיה - שלה אוכלוסייה של יותר מ-250 מיליון איש - בולטת בהיעדרה בזירה זו. הדבר אמור להשתנות בשנת 2016, כשהעניין יילך ויגבר בסצינת הסטארט-אפים ובכלכלה הפורחת של המדינה. המשקיעים מהמרים על Tokopedia, שבה מושקע SoftBank.

היוצר של הביטקוין חושף את עצמו - בשנת 2014 היה זה מהנדס בגמלאות מקליפורניה, ב-2015 הוא היה איש עסקים מסידני. ב-2016, אישיות בלתי מוכרת אחרת נוספת תזוהה כיוצר המסתורי של המטבע הווירטואלי, המוכר רק בשם העט סטושי נקמוטו. הסימנים יצביעו על האקר סיני הנחוש לשבש את שווקי המטבע הקיימים, לאחר מכן על מועמדת בתחרות מלכת היופי מוונצואלה השואפת לשלום עולמי. אבל אנחנו חושבים שמדובר במורה למדעים מיפן - ששמו באמת סטושי נקמוטו - שיחשוף את עצמו ויאמר שהוא בסך הכל חיפש דרך פשוטה לרכוש כרטיסי פוקימון.