בנק לאומי: 5 המלצות לתיק ההשקעות לקראת 2016

ליאורה קפלן, ראש ענף מחקר במערך ייעוץ בהשקעות בבנק לאומי: תשקיעו פחות במניות בישראל, יותר באג"ח קונצרניות בארה"ב בעלות מח"מ בינוני, ותנו חשיפה משמעותית למט"ח

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

שנת 2016 עומדת להיות מושפעת בעיקר מההבדלים בין השווקים והמשקים השונים בעולם, בראש ובראשונה על רקע המדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזיים. כתוצאה, השנה כנראה עומדת להתאפיין בתנודתיות גדולה יותר בשוקי ההון. על רקע זה תהיה חשיבות רבה יותר לבחירת השווקים והסקטורים על תשואת תיקי ההשקעות.

אג"ח ממשלתיות: לא להאריך את מח"מ התיק

למרות שב-2016 אנו מצפים לירידה בתלילות העקום השקלי, עיקר הירידה בתלילות צפוי לבוא מעליית תשואות בחלק הקצר/בינוני של העקום השקלי ולא מירידת תשואות בחלק הארוך. לכן לא מדובר בהזדמנות להארכת מח"מ. האם זה אומר שכדאי לקצר את מח"מ התיק? לדעתנו לא. בטווחים הבינוניים/קצרים, הפגיעה האפשרית כתוצאה מעליית תשואות זמנית, וכנראה מחירי האגרות יחזרו מהר יחסית לרמתם הנוכחית.

מניות: מומלצת חשיפה ממוצעת

בתחילת 2015 המלצנו על חשיפה גבוהה למניות, וכעת על חשיפה "ממוצעת". ההקטנה בוצעה על רקע ההערכה שלאחר שש שנים של עליות בשוקי המניות, רמת התמחור באפיק המנייתי כבר אינה זולה.

למה ניתן לצפות? על רקע גידול איטי ברווחי הפירמות, העליות בשוקי המניות צפויות להיות מתונות יותר ביחס לשנים עברו. לצד זאת, המדיניות המוניטארית אמנם תמשיך להיות תומכת בשוק ההון אך פחות מאשר בשנים האחרונות.

על רקע זה, אנו ממליצים להעדיף השקעה בשווקים הבינלאומיים על פני השוק המקומי, תוך יצירת חשיפה משמעותית לשוק המניות האמריקאי והאירופי. למי שרוצה לתבל את התיק ולקחת עוד קצת סיכון, אנו ממליצים על השקעה בשוק המניות של פורטוגל, שצפויה להמשיך ולהציג התאוששות.

אג"ח קונצרניות: הגדילו את החשיפה

האפיק הקונצרני היה מהפחות מומלצים על ידנו בשנים האחרונות. זאת, עקב התמחור הגבוה באפיק (תשואות נמוכות לצד מרווחים נמוכים מהעקום הממשלתי), והאטרקטיביות הברורה שהייתה לאפיק המנייתי על פני האפיק האג"חי.

אנו ממליצים להגדיל את החשיפה לאפיק האג"ח הקונצרניות, בדגש על אג"ח ארה"ב בעלות מח"מ בינוני. הסיבה לכך היא שבסביבת צמיחה חיובית אך נמוכה, כאשר צפויה עלייה מתונה בלבד ברווחיות הפירמות, יש היגיון בהחזקת רכיב אג"חי, שצפוי לייצר תשואה יציבה יחסית. ההתמקדות בארה"ב נובעת מתמחור עדיף בהשוואה לאגרות מקבילות בישראל.

מט"ח: צפו לעלייה בתנודתיות

פערי הריביות המוניטאריות הצפויים בין ארה"ב וישראל בתחילת 2016 וחולשת הייצוא הישראלי, לצד צמיחה עקבית במשק ותמיכת בנק ישראל - עשויים להביא בחודשים הקרובים לעלייה בתנודתיות שער החליפין של השקל.

עם זאת, אנו ממליצים על חשיפה מט"חית משמעותית בתיק ההשקעות (כשליש מהתיק למשקיע הממוצע) באמצעות החזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל ללא גידור החשיפה המטבעית. זאת, גם בגלל שלאורך זמן, חשיפה מט"חית נאותה, מקטינה את רמת הסיכון בתיק.

סחורות: חשיפה נמוכה

למרות התמחור הזול בשוק הסחורות העולמי, אפיק הסחורות אינו מעניין היום להשקעה. זאת, כיוון שהתאוששות הביקושים הגלובליים לסחורות אינה צפויה בטווח המיידי. הערכה זו מבוססת על כך שקצב הצמיחה העולמי צפוי להמשיך להיות מתון יחסית, ושהצמיחה העולמית תמשיך להיות ממוקדת בענפי השירותים והטכנולוגיה העילית, ולא בענפי התעשייה הכבדה. בצד ההיצע, תהליך ההתאמות לחולשת הביקושים מצד חברות ההפקה והכרייה, שהגדילו מאוד את כושר הייצור בשנים 2004-2011, עדיין נמצא בעיצומו.

הכותבת היא ראש ענף מחקר במערך ייעוץ בהשקעות בבנק לאומי. אין לראות במסמך זה המלצה או תחליף להפעלת שיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ - בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא