פסגות: המלצות ההשקעות החמות לקראת שנת 2016

המהלך המדובר של העלאת הריבית בארה"ב כבר יצא לדרך, בסיומה של שנה רצופת אי ודאות שמסתמנת כשנת מעבר ■ מה צפוי לארה"ב כעת, אילו אפיקים ומגזרים יהיו חמים ב-2016, איזה שווקים יתעוררו ואילו כדאי לא להעיר

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

שנת 2015 הייתה אחת השנים המאתגרות ביותר בשוקי ההון, כאשר הדיון על העלאת הריבית בארה"ב, לראשונה מאז 2006, היה במרכז. כל אירוע בארה"ב או בעולם נבחן בעיקר בהקשר של האם הוא תומך או לא בעליית הריבית. גם בלי סוגיית הריבית, 2015 הייתה עמוסה באירועים חריגים - הירידה המתמשכת והחדה במחירי הנפט והסחורות, החששות ממשבר בסין, חולשת השווקים המתעוררים, ההתקפלות של יוון בפני אירופה, המתחים הגאופוליטיים הנמשכים, כמו גם ההתמודדות עם גלי ההגירה וכמובן ההרחבה הכמותית באירופה.

כפועל יוצא של האי ודאות הגבוהה, השווקים השנה היו תנודתיים ביותר, ולא ניתן להצביע על אפיק אחד שהיה אטרקטיבי במיוחד. התנודתיות בשוקי האג"ח הייתה גבוהה באופן בולט, כאשר מצד אחד השוק נהנה מהירידה במחירי הסחורות שתרמה לירידה בסביבה האינפלציונית, אך מצד שני השיפור הכלכלי בארה"ב תמך בציפייה לעליית ריבית, ולכן גם דחף לעליית תשואות בשוקי האג"ח בארה"ב ובעולם. גורמים נוספים לתנודתיות הגבוהה בשוקי האג"ח היו התעצבות הציפיות להרחבה כמותית נוספת באירופה, ההאטה בכלכלת סין והפיחות שביצעה ליואן, אשר מייצר לחצים דפלציוניים בעולם. כמו כן, 2015 התאפיינה בריצה לנכסים בטוחים כהגנה מפני חוסר הוודאות בסביבה העולמית, וזו יצרה ביקוש רב לאיגרות חוב.

האי ודאות הזו באה לידי ביטוי גם בשוקי המניות, שהניבו תשואות נמוכות ואף שליליות בחלק מהשווקים, ובמהלכה אף חווינו את התיקון החד ביותר בשווקים מאז 2011, כשבחודשי הקיץ רשמו מדדי המניות ברחבי העולם תיקון שבין 10%-16%. התיקון החד הזה היה באוויר זמן רב, עד שבקיץ בשלו התנאים להתרחשותו - החששות ממשבר חריף בסין לאחר כמה פעולות מדיניות מפתיעות מצד ממשלתה (כמו הפחתות ריבית ופיחות חד במטבע), חוסר ודאות גבוהה לגבי העלאת הריבית בארה"ב, וכמובן שגם רמת התמחור הייתה כבר מעט גבוהה בחלק מהשווקים.

מה צופנת 2016?

כאמור, 2015 הייתה שנת מעבר - ארה"ב עברה מריבית אפסית לתהליך של העלאות ריבית, ההאטה בסין עברה שלב והשווקים הפנימו כי פני סין אינם למשבר מיידי אלא יותר לשינוי מבני מתמשך, האי ודאות בנושא היווני התפוגגה (לעת עתה), באירופה התחילו את תהליך ההרחבה הכמותית, והעולם גם החל להתרגל לחיות בסביבה של נפט זול, כשאופ"ק כבר לא רלוונטי. הרבה מאוד אירועים בשנה אחת. ולאן פנינו ב-2016?

נתחיל מארה"ב, להערכתנו נראה תהליך העלאות ריבית שיהיה המדוד ביותר בהיסטוריה. כיום השוק מתמחר כשתיים עד שלוש העלאות ריבית במהלך 2016, כך שרמתו של הדולר כיום פחות או יותר מתמחרת כבר מתווה מאוד מדוד של העלאות ריבית. להערכתנו, הצמיחה בארה"ב בשנה הבאה תהיה מעט נמוכה מב-2015, אך עדיין גבוהה מהפוטנציאל ותומכת בירידה נוספת בשיעור האבטלה. שוק העבודה החזק יתמוך בהתבססות לחצי השכר במשק, וביחד עם התפוגגות השפעות הדולר החזק והאנרגיה על האינפלציה, הצמיחה צפויה לטפס לכיוון 1.5%-2.0% בסוף 2016. לאור זאת, אנו מעריכים כי הפד יבחר להעלות את הריבית בקצב מעט מהיר יותר מהגלום בשוק - כשלוש עד ארבע העלאות ריבית. מאחר שארה"ב כבר נכנסה לתהליך, אנו מצפים שהתנודתיות בשוק האג"ח שם תפחת והתשואות יעלו במתינות, תוך השתטחות של עקום התשואות.

בנוגע לאפיק המנייתי, בהנחה שהסביבה הכלכלית הגלובלית והאמריקאית בפרט תמשיך להשתפר, ולאור העובדה שהריביות ימשיכו להיות נמוכות מאוד אבסולוטית, אנו מצפים ששוק המניות ימשיך להניב תשואות עודפות על פני האפיקים הסולידיים יותר. עם זאת, מפת הסיכונים הגלובלית עמוסה כיום ומצדיקה ניהול של תיק המניות באופן שמרני יחסית, הן בהיבט הגיאוגרפי והן הסקטוריאלי.

מבחינה סקטוריאלית אנו ממליצים על חשיפה גבוהה למגזרים דפנסיביים יותר, המוטים לביקושים המקומיים, כמו הצריכה הבסיסית. עם זאת אנו מצפים גם שסקטור הטכנולוגיה ימשיך להוביל במהלך השנה.

באירופה הצמיחה צפויה להיות דומה ל-2015 ולעמוד על כ-1.5%, עם ירידה נוספת באבטלה. הריבית באירופה צפויה להיוותר אפסית עוד שנים, וייתכן אף כי ההרחבה הכמותית תוגדל במחצית השנייה של השנה, למרות שאם יבחר הבנק המרכזי לעשות כך, הוא צפוי להיתקל בקשיים פוליטיים מכיוון גרמניה.

להערכתנו, האפיק המנייתי באירופה צפוי לרכז עניין ב-2016, ובפרט אנו מעדיפים את גרמניה, ספרד ואיטליה. ואולם, לנוכח הסיכונים הרבים בפניהם עומדת אירופה, האפיק, מעניין ככל שיהיה, צפוי להיות תנודתי מאוד גם ב-2016.

לבסוף, השווקים המתעוררים, שחלקם חווים את הסערה המושלמת בשנים האחרונות (מחירי הסחורות, ההאטה בסין, התחזקות הדולר), כזו שתשאיר חותם גם במבט ל-2016, וייתכן אף שתגבה קורבנות. קשה מאוד להתייחס לשווקים המתעוררים כמכלול, שכן לכל שוק יש המאפיינים הייחודיים שלו. רצוי לפלח מכמה היבטים: רמת קשרי המסחר עם סין, התלות במחירי הסחורות (יבואני או יצואני סחורות?), אמינות פיסקאלית (גירעון, חוב ועוד) ויציבות מחירים ומט"ח. כאשר אנו לוקחים את כל הנתונים הללו בחשבון, הודו ומקסיקו הם בהחלט מהשווקים המתעוררים שאנו ממליצים עליהם.

הודו נהנית משיפור משמעותי באינפלציה, בצמיחה ובגירעון בשנים האחרונות, הודות לגידול באמון כלפי המדיניות המוניטארית והפיסקאלית. נוסף על כך, הודו נחשבת ליבואנית סחורות גדולה, כך שהיא דווקא נהנית מירידת מחיריהן, והיא גם פחות חשופה להאטה בסין שכן קשרי המסחר שלה עם סין אינם גדולים (למרות הקרבה הגאוגרפית). מקסיקו היא אחת מהמדינות שעשו הכי הרבה רפורמות להבראת הכלכלה במהלך השנים האחרונות, וקרבתה הגאוגרפית לארה"ב מאוד תומכת בפעילות הכלכלית שלה. למרות היותה יצואנית סחורות גדולה, הכלכלה המקסיקנית מגוונת דיה כדי לעמוד ברוחות החזיתיות שמגיעות מכיוון שוקי הסחורות.

למרות ההאטה בסין (ולמעשה אולי בגללה), היא נחשבת בעינינו לאחד מהשווקים המומלצים, שכן תהליך השינוי המבני שעובר על כלכלתה בשנים האחרונות הוא חיובי בטווח הארוך. אנו רואים בהאטה סימן להתייצבות הכלכלה על מסלול בריא יותר של צמיחה, ולא איתות משברי. הרפורמות בכל תחומי הכלכלה והחברה בסין יימשכו להערכתנו בשנים הבאות.

הכותב הוא כלכלן בכיר לשווקים גלובליים במחלקת המאקרו של פסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע