הישראלי שעשה אקזיט ב-600 מיליון שקל מסמן את המטרה הבאה

רואי טיגר, שמכר את אונבו לפייסבוק ומנהל את מרכז הפיתוח של הרשת החברתית בישראל: "יש אנשים שבפעם הראשונה ניגשים לוויקיפדיה, או בפעם הראשונה שואלים שאלה ומקבלים עליה תשובה באינטרנט"

רואי טיגר / צילום: איל יצהר
רואי טיגר / צילום: איל יצהר

באוקטובר האחרון מלאו שנתיים לאחת הרכישות המשמעותיות ביותר של פייסבוק. לא מדובר בעסקה דרמטית עבור הרשת החברתית עצמה שכבר, רכשה חברות במיליארדי דולרים, אלא יותר בשביל הסטארט-אפ ניישן. אחרי אינספור רכישות בעולם ושתיים בישראל, פייסבוק הכניסה את היד לכיס, הוציאה 150 מיליון דולר - הרכישה הגדולה ביותר שלה בארץ עד כה - והחליטה לשנות כיוון עם קניית הסטארט-אפ Onavo. אם בשתי הרכישות הקודמות - זו של Snaptu וזו של face.com - ובדומה ללא מעט אחרות מסביב לעולם, היא העבירה את צוות ההנהלה והמפתחים אל מטה החברה במנלו פארק - הפעם היא חרגה ממנהגה. הרשת החברתית החליטה לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל - השני בלבד מחוץ לארה"ב.

ההחלטה להקים נוכחות מקומית לאחד ממותגי האינטרנט המוכרים והחזקים ביותר בעשור האחרון לא הייתה מענק קטן לרגל הרכישה. פייסבוק הטילה על רואי טיגר, אחד ממייסדי אונבו לצידו של גיא רוזן, חלק לא קל במשימה קשה - לחבר את מיליארד המשתמשים הבאים לפייסבוק. הרשת החברתית נהנית היום מכ-1.5 מיליארד משתמשים פעילים מדי חודש, אך החזון של מארק צוקרברג בתחילת הדרך - אחרי שהבין שפייסבוק לא יכולה להיות רק אתר שמדרג עד כמה הסטודנטיות בקמפוס סקסיות - היה לחבר את העולם.

"רק שליש מהאנשים בעולם מחוברים לאינטרנט למרות ש-90% מהעולם נמצא בטווח קליטה סלולרית", מספר טיגר, שמשמש כמנהל מרכז הפיתוח של פייסבוק בישראל. "כשהסתכלנו על הפערים, הבנו שיש פה בעיה שצריך לתקן. אתה מבין שאדם שמרוויח 2 דולר ליום, שזה בערך הסכום היומי שאמריקאי מוציא על קישוריות לאינטרנט, לא יכול להרשות לעצמו לשלם על תוכנית דאטה סלולרית", מסביר טיגר, "זה גרם לפייסבוק להבין שהפער הוא לא החיבור הפיזי אלא דווקא זה עלות הגלישה היקרה.

"מצד שני, אנשים רבים במדינות המתפתחות לא יודעים מה זה אינטרנט ואם זה שווה את ההשקעה. האינטרנט היא בסוף פלטפורמה שמאפשרת להתקדמות בכל מיני אספקטים. חקלאי יכול לדעת מה מחירי היבול ולדעת מאיפה לקנות, כשבמקביל דייגים יכולים לדעת מה מזג אוויר ואם כדאי לצאת לים ואיפה לדוג את הדגים. זה טוב אפילו לאמא בהיריון שקוראת על זכויות נשים ואיך לגדל את הילד בצורה הכי טובה ובריאה".

מספקים שירותים בסיסיים בחינם

מתוך ההבנה הזו נוצר פרויקט Internet.org שהושק על-ידי מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ביולי 2013, לצד שורה של שותפים בהם נוקיה, אריקסון ואופרה. הרעיון הוא לאפשר חיבור אינטרנטי בחינם וללא פרסומות במדינות מתפתחות ולהציע להם שורה של שירותים בסיסיים בחינם. פייסבוק והמסנג'ר של החברה הם שניים מהם, אך לצידם ישנם שירותים של מזג אוויר, מיקומים של מרכזים לתינוקות ("טיפת חלב"), עדכוני ספורט, ויקיפדיה, חדשות BBC, טיפים לחיים ועוד. "קורים פה דברים מרגשים. יש אנשים שבפעם הראשונה ניגשים לוויקיפדיה, או בפעם הראשונה שואלים שאלה ומקבלים עליה תשובה באינטרנט", מסביר טיגר.

"האינטרנט הוא אחד הכלים החזקים ביותר לכלכלה ולתהליכים חברתיים", הסביר השנה צוקרברג כשדיבר על הפרויקט, "הוא נותן לאנשים גישה לעבודות, לידע ולהזדמנויות. הוא נותן קול לאנשים חסרי הקול בחברה שלנו וזה מחבר אנשים עם משאבים קריטיים לחינוך ולבריאות. אני מאמין שלכל אחד בעולם צריכה להיות גישה להזדמנויות האלה". השירות של Internet.org זמין כיום בלמעלה מ-30 מדינות בהן הודו, גאנה, קניה, קולומביה והפיליפינים, כש-15 מיליון איש במדינות אלה התחברו לראשונה לאינטרנט דרך השירות של Internet.org.

פייסבוק מייצרת שיתופי פעולה עם מפעילי סלולר ברחבי העולם, כשהמפעילים נותנים את שירותי הגלישה בחינם. "זה מודל של Freemium בגישה לאינטרנט. אתה מקבל טיפה מעשרות שירותים ומצפה שאנשים יבינו שזה משתלם להם לשלם על השירות המלא", אומר טיגר, "זיהינו שאחרי חודש, אנשים שמצטרפים לשירות הופכים ללקוחות משלמים. בסוף, אתה רוצה שהמפעילים יורידו את רף הכניסה ומצד שני אתה רוצה שייצא להם מזה משהו. 50% מהאנשים שגילו את האינטרנט דרך internet.org התחברו בתשלום לאינטרנט רגיל ומלא אחרי 30 יום מאז החיבור הראשוני".

■ הראיון המלא - הערב (ה') במהדורה המודפסת של "גלובס"