"הריבית תישאר נמוכה, אני לא צופה דרמה במניות ב-2016"

קובי נימקובסקי, מנכ"ל בית ההשקעות אלומות: "ניהול נכון של תיק אג"ח יניב ב-2016 תשואה חיובית כמעט בכל מצב שוק" ■ על איזה סקטורים הוא ממליץ?

שנת 2015 ההפכפכה עוד רגע מסתיימת ושנת 2016, שצפויה להיות שנה לא פחות מאתגרת למשקיעים בשוק ההון, כבר עומדת בפתח. בראיון ל"גלובס" מתייחס קובי נימקובסקי, מנכ"ל בית ההשקעות אלומות, לאירועים המרכזיים של השנה החולפת ונותן תחזיות והמלצות לשנה הבאה.

- השנה החולפת היתה הפכפכה בשוק ההון המקומי והעולמי והיא מסתיימת בשווקים המובילים כמעט ללא שינוי. מה היה הגורם המרכזי לכך?  

לדברי נימקובסקי "מה שאפיין את שנת 2015, מלבד המשכה את תקופת הריבית הנמוכה, הינה אי הודאות הרבה בשווקים, שנבעה מרצף לא אחיד של נתונים מקרו כלכליים הפוכים ולא עקביים שפורסמו לאורך השנה. נתונים אלו השפיעו כמובן על מקבלי החלטות ונגידי הבנקים המרכזיים, שהשנה לדעתי במקום לתרום ליציבות תרמו גם הם להגדלת חוסר הודאות של המשקיעים".

"דוגמאות לכך לא חסרות: למשל מסיבת העיתונאים של בנק ישראל מה-22 ביוני השנה בו הופתע השוק בצורה משמעותית, כאשר מנהל מחלקת המחקר בבנק, פרופ' זוסמן, יצא עם תחזית להעלאת הריבית עד לרמה של 1.25% עד תום שנת 2016. כמובן שבתגובה להודעה המפתיעה הנ"ל ירד שוק האג"ח מדינה בחדות, בשיעור של יותר מ-3% תוך זמן קצר, וזה יצר סחרור בשווקים. אולם תוך זמן קצר שינה בנק ישראל את דעתו ושידר למשקיעים מסרים לפיהם סביבת הריבית בישראל לא תשתנה עוד זמן רב. דוגמא נוספת היתה ההחלטה של הנגידה האמריקאית, ג'נט ילן, על דחייה של העלאת הריבית הראשונה מספטמבר לדצמבר. הנגידה הכינה את השוק במשך מספר חודשים רב להעלאת הריבית בספטמבר וברגע האחרון, לאור חששות להידרדרות עולמית בעיקר מכיוון סין, דחתה את החלטתה. גם מקרה זה נוצרה תגובת שוק חריפה וירידה של כ-7%-10% בשוקי המניות בעולם תוך זמן קצר".

- איך תשפיע העלאת הריבית בה החל החודש הפדרל ריזרב על שוקי המניות והמט"ח? האם עוד בנקים מרכזיים יצטרפו לפד' או שפערי הריביות בין ארה"ב לעולם יגדלו? ומה יהיה שיעור הריבית בארה"ב ובישראל בסוף 2016?

"הדבר הכי חשוב בהעלאת הריבית, מעבר להעלאה עצמה - הוא הקצב" ומעריך כי "בפועל לא יהיו 4 עליות ריבית בארה"ב במהלך שנת 2016 אלא פחות מכך וסביבת הריבית תישאר נמוכה יחסית. כתוצאה מכך אני לא צופה לדרמה בשוקי המניות בשנה הקרובה. ההיסטוריה מוכיחה שבמקרים רבים שוק המניות ירד לקראת הציפיות של תחילת תהליך העלאת הריבית ולא דווקא במהלך העלאה בפועל. עליית ריבית מבוקרת יכולה להעביר למשקיעים דווקא מסר של כלכלה מתחזקת בארה"ב - מסר שאותו מחפשים המשקיעים והוא טוב למניות עם חשיפה גדולה לפעילות עסקית מקומית בארה"ב".

"עם זאת, כל עליית ריבית בארה"ב תגדיל את הפער ריביות בין ארה"ב ליתר הכלכלות. גידול עקבי ומתמשך בפער זה עשוי להשפיע על המשך התחזקות הדולר מול יתר המטבעות בעולם. דולר חזק שימשיך להתחזק ישפיע גם על מחירי הסחורות ויכול ללחוץ את מחיריהן לרמות נמוכות אפילו עוד יותר מהיום, במיוחד על רקע הירידה בביקושים העולמיים לסחורות, תהליך שקיים גם היום וכרגע לא נראה לקראת שינוי מגמה".

- האם שוקי האג"ח הם עדיין החוף הבטוח של המשקיעים, או שיש אלטרנטיבות עדיפות בתנאי הנוכחיים? האם לא צריך לחשוש מהתפוצצות בועת האג"ח?

"אני חייב לציין שאני לא אוהב את המונח בועה. אג"ח הוא נכס פיננסי בר תמחור באופן קל יחסית. משמעותו הכלכלית היא מתן הלוואה. להלוואה יש תנאים שמסוכמים מראש, כגון בטחונות ומגבלות על הלווה וכו' ובין יתר התנאים ישנה הריבית או התשואה על האג"ח כפי שנסחר בשוק. הצד המלווה, קרי המשקיע, צריך לקבל החלטה האם התשואה של הלוואה מספיקה לו לאור הסיכון במתן הלוואה ולאור האלטרנטיבות בשוק. בבחינת רמת הסיכון צריך להבחין בין 2 מקרים: הסיכון הראשון הוא האם הלווה יחזיר את הלוואה - נושא זה הינו סובייקטיבי והוא דורש אנליזה, קריאת דוחות כספיים וכו'. הסיכון השני הוא שבעוד תקופה המשקיע יוכל לתת את אותה הלוואה בדיוק רק לקבל עליה תשואה יותר טובה, כלומר ההמתנה תמנע הפסדי הון".

"כיום על רוב ההלוואות, כלומר האג"ח למיניהם, ניתן לקבל תשואות חיוביות (גם ריאלית). יותר מכך, באג"ח הקונצרני נפתחו לאחרונה המרווחים אל מול האג"ח הממשלתי. כלומר, היום המשקיע מקבל יותר פיצוי על המעבר לאג"ח עם סיכון מנפיק גבוה יותר. לאור זאת, הערכתי היא שניהול מושכל של תיק אג"ח יניב בשנת 2016 תשואה חיובית כמעט בכל מצב שוק, ולאורך זמן אין סיבה שלא יניב תמיד תשואות חיוביות".

- מהי החלוקה הגיאוגרפית המועדפת עליכם מבחינת אלוקציית ההשקעות במניות לשנה הבאה, ולמה? מה אתה צופה שיקרה בשנה הקרובה בשוק המניות המקומי?

"באופן כללי אנו בעד חלוקת סיכונים בין השווקים. אולם לאור מצבה של סין, אני מוצא כרגע את כל השווקים במזרח הרחוק כפחות מעניינים ומעדיף להתרכז בשווקים המפותחים. אנו ממליצים על הסטת 40%- 50% מתיק המניות לחו"ל בחלוקה שווה בין השקעה באירופה ובארה"ב. את יתר תיק המניות אנו ממליצים להשקיע בישראל".

נימקובסקי מדגיש כי חשוב לשים לב שגם להשקעה בישראל יש חשיפה גדולה לחו"ל ובעיקר לארה"ב דרך המניות הדואליות. "חשיפה זאת הינה חשיפה מוגברת לסקטור הפרמצבטיקה שנחשב כסקטור דפנסיבי ומומלץ להשקעה. לדוגמא, משקלן המצטבר של מניות טבע, פריגו, מיילן ואופקו במדד ת"א 100 הינו כ-30%. לגבי מדד ת"א 100, ההערכה הסבירה לדעתי כרגע היא שהתשואה בשנה הקרובה תהיה חיובית אך חד ספרתית. אולם מה שיאפיין את ההשקעה בשוק המניות גם השנה זו הסלקטיביות, כלומר יהיו מניות שיעלו יפה ולעומתן יהיו מניות שירדו בחדות".

- ולסיום, מהם הסקטורים שבית ההשקעות אלומות ממליץ עליהם בשנה הקרובה ולמה לדעתך הם ישיגו תשואה עודפת?

"לגבי ישראל אין טעם בחלוקה סקטוריאלית, כי השוק הוא קטן. שיטת העבודה שלנו בשוק המקומי היא bottom up. יחד עם זאת, אני ממליץ על חשיפה לסקטור האנרגיה ובמיוחד לחברות הקשורות למאגרי הגז לוויתן ותמר. חברות אלו ירדו השנה בצורה חדה על רקע דחייתו של מתווה הגז. להערכתי השנה תחול התקדמות משמעותית ומתווה זה יאושר, מה שיגרום לתחילתו של פיתוח לוויתן, שילווה בהודעות משמעותיות על התקשרויות למכירת גז ולכן יתכן ויהיו עליות בשעריי הניירות הרלוונטיים".

"לגבי חו"ל, אנחנו ממליצים על סקטור הפיננסיים, שאמור ליהנות מעליית הריבית שתוביל לשיפור במרווחים הפיננסיים, מה שצפוי להשפיע לחיוב על הדוחות הכספיים של הבנקים וחברות הפיננסים. גם סקטור הבריאות, שימשיך ליהנות מביקושים קשיחים והמשך קונסולידציה בענף, יכול להיות מעניין להשקעה. ולבסוף הייתי ממליץ לבחון את סקטור הטכנולוגיה, אך תוך מיקוד לתתי הסקטורים המרכיבים אותו, היות והעולם נמצא בתהליך מואץ של אימוץ טכנולוגיות של חומרה ותוכנה ושימוש בהם לשם שיפור רמת החיים של הפרט והגברת יעילות בחברות".