זוגות צעירים ביריד דירות: "מחיר למשתכן? זה כל-כך רחוק"

גם לאחר שכבר שווקה קרקע ל-4,500 דירות במכרזי מחיר למשתכן, רוכשים רבים אינם מכירים אותה - ולא בונים על כך שיזכו בהגרלה

יריד הדירות דצמבר 2015 מרכז הבניה הישראלי / צילום: משה חיון
יריד הדירות דצמבר 2015 מרכז הבניה הישראלי / צילום: משה חיון

שתי מסקנות עיקריות עולות מביקור ביריד הנדל"ן של מרכז הבנייה הישראלי בגני התערוכה בתל-אביב (שנערך ביום שישי האחרון): האחת, שהזוגות הצעירים לא בונים על תוכנית מחיר למשתכן, והשנייה שהקבלנים, היזמים ומשווקי הדירות לא מרגישים מאוימים מהתוכנית החדשה של שר האוצר לדירות מוזלות. עדיין.

לדברי מארגני היריד, מתוך כעשרת אלפים מבקרים כ-35% היו זוגות צעירים. על פי התרשמות "גלובס", רבים מהם יצאו מאוכזבים ממה שראו. לא שהזוגות הצעירים ששוחחתי איתם חשבו שימצאו מציאות ביריד או דירות בהנחות משמעותיות, אבל רבים מהם חשו שחטפו את התמונה האמיתית ישר לפנים. המחירים ממשיכים להיות גבוהים, ההון העצמי שהם יכולים לגייס לא משתנה ונותר נמוך והדירות ה"זולות" (כל דירה שעולה פחות מ-800 אלף שקל או ממיליון שקל כבר נחשבת זולה) נמצאות בעיקר בפריפריה או בהרפתקאות שונות ומשונות כמו קבוצות רכישה או קרקעות חקלאיות.

"מה עם תוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר?", אני שואל כמה זוגות צעירים שמסתובבים בין הדוכנים ואנשי המכירות. התשובות אמנם אינן חד משמעיות אבל חלק גדול מהזוגות הצעירים לא ממש לוקחים בחשבון את התוכנית שמבטיחה דירות בהנחה. "קראנו על התוכנית לא מעט", מספרים מאיה ושלומי ביטון מראשון לציון, "זה נשמע כל כך רחוק. ויהיו הגרלות והסיכוי נמוך. לדעתנו מחיר למשתכן זה לא משהו שאפשר לסמוך עליו. זה לשרוף עוד כמה שנים על שכר דירה ולקוות שתזכה בהגרלה ביחס של אחד לעשרים... אנחנו כבר מבינים שבתקציב שלנו, 1.3 מיליון שקל, דירה במרכז לא בטוח שנמצא".

גם שי ומעיין מיהוד, שמחפשים דירה ראשונה במחיר של כ-1.3 מיליון שקל, לא נשמעים נלהבים מההבטחות של מחיר למשתכן: "קראנו על התוכנית וזה נשמע כמו משהו רחוק עם הרבה ביורוקרטיה. אין לאף אחד זמן להתעסק עם זה וגם אם כן, בסופו של דבר מדובר בהגרלה עם הרבה משתתפים ושום דבר לא בטוח. מבחינתנו זה נמצא בסוף סדר העדיפויות, אנחנו מחפשים דירה חדשה, אם לא יד 2, אם לא אולי דרך כונס נכסים ומחיר למשתכן נמצא אצלנו בעדיפות אחרונה".

יש גם מי שמכיר את התוכנית אבל מוותר עליה גם מסיבות אחרות: "אנחנו מסתכלים על המקומות של מחיר למשתכן", כך עידן ואנטה זולנץ, שמתגוררים היום בתל-אביב ומחפשים לרכוש דירה ראשונה. "הסיכוי נמוך וגם בשביל להירשם צריך לשלם 400 שקל. זה בהחלט משהו שמרתיע. למרות הכל אנחנו רואים בזה אופציה ועוד לא הספקנו להתאכזב מזה כמו מתוכניות אחרות".

היו שהגיעו ליריד וחיפשו דוכן או עמדה של 'מחיר למשתכן' מטעם משרד הבינוי והשיכון - אך לא נמצא כזה. "אנחנו לא מצליחים להבין את התוכנית", אמרו ניר ומיטל שמשי מהרצליה. "ניסינו להבין מאנשי המכירות איפה יש מחיר למשתכן, באילו פרויקטים, ולא הצלחנו. אנחנו חושבים שזה פתרון טוב אבל רוצים לדעת עליו עוד ואין איפה. אולי יש אינטרס של קבלנים לא לדבר על זה כי הם רוצים למכור דירות במחיר רגיל".

 

החלטה מושכלת

כאמור, לצד הזוגות הצעירים שרבים מהם לא רואים במחיר למשתכן את הישועה למחירי הדירות הגבוהים, נראה שהמציגים ביריד לא ממש רואים בתוכנית גורם שכבר משפיע על המכירות. היריד שהתקיים ביום שישי בבוקר ובמוצאי השבת כלל תמהיל רגיל למדי של מציגים: יזמים וקבלנים, פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי וגם קבוצות רכישה והשקעה בקרקעות חקלאיות. לא היתה התייחסות לפרויקטים של מחיר למשתכן או מבצעים מיוחדים של קבלנים שאמורים לפתות את זכאי התוכנית לבחור בפרויקט רגיל. ייתכן שנראה קמפיינים כאלה כאשר הפרויקטים של הדירות המוזלות יתחילו להיבנות בשטח.

נקודה למחשבה בעקבות היריד היא היעדר מידע מספק לזוגות הצעירים אודות התוכנית. למרות הכותרות על המכרזים וההצלחה בכל הקשור לעניין של הקבלנים בתוכנית, הציבור הרחב עוד לא הפנים את המהות ולא את הפרטים.

ייתכן שבמשרדים הרלוונטיים צריכים להפוך את המידע לזכאים ולזוגות הצעירים לנגיש יותר וליידע את הציבור הן בפרטי התוכנית, הן בהליך ההרשמה והן בהיקפים. כך, רוכשים פוטנציאליים יוכלו לקבל החלטה מושכלת אם לנסות לגשת להגרלה של מחיר למשתכן או לוותר עליה - לאחר שיוכלו לבדוק ולהבין את התמונה כולה.