פלוג לכחלון: "הבנק עצמאי בהחלטות המדיניות המוניטרית"

במסיבת עיתונאים לאחר החלטת הריבית אמרה הנגידה: "למרות שנמשכת עליית המחירים נמשך הגידול בבנייה וזו התפתחות חיובית שצפויה להשפיע על הפחתת הלחצים להעלאת מחירי הדירות"

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי

"המדיניות המוניטרית תישאר מרחיבה לאורך זמן", כך אמרה היום (ב') נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בתדרוך לעיתונאים, בעקבות החלטת הבנק להותיר את ריבית חודש ינואר על כנה בשיעור של 0.1%.

בהתייחסה לדבריו של שר האוצר משה כחלון, על-כך שהוא מצפה כי בנק ישראל יעלה את הריבית בעקבות הבנק הפדראלי המרכזי של ארה"ב, אמרה פלוג כי "בנק ישראל עצמאי בהחלטות המדיניות המוניטרית כמו בנקים מרכזיים אחרים ואנחנו פועלים לפי המנדט שלנו לשמור על האינפלציה בתוך תחום היעד ועל יציבות המחירים".

פלוג ציינה כי האינפלציה בישראל ב-12 החודשים האחרונים עמדה על שיעור שלילי של 0.9% אך נתון זה הושפע להערכת הבנק מירידת מחירי האנרגיה ומהפחות מחירים שנעשו על-ידי הממשלה ובהם הורדת המע"מ, מחירי החשמל, אגרת הטלוויזיה - שהפחיתו במצטבר את רמת המחירים ב-1.7% בשנה האחרונה. "בניכוי השפעות אלה נרשמה אינפלציה של 0.8% גם היא מתחת ליעד", אמרה פלוג. הוועדה מעריכה כי המדיניות המרחיבה תפעל להחזרת האינפלציה לתוך תחום היעד בטווח הזמן הקבוע בחוק (שנתיים - ע"ב).

פלוג ציינה כי ירידת מחירי האנרגיה, התמתנות סביבת האינפלציה והעדכון כלפי מטה בתחזיות הסחר העולמי הובילו את חטיבת המחקר לעדכן כלפי מטה את תחזית הצמיחה של המשק מ-3.3% ל-2.8%, להעריך שחזרת האינפלציה ליעד תתרחש רק בתחילת 2017 ולהציב את תוואי הריבית נמוך יותר מכפי שהיה בתחזית הקודמת. לפי התחזית המעודכנת צפוי בנק ישראל להתחיל בהעלאה הדרגתית של הריבית רק ברבעון הרביעי של 2016.

פלוג ציינה כי מאז עדכון הריבית האחרון נרשם בשער החליפין האפקטיבי של השקל ייסוף  של 2.1% מול המטבעות העיקריים של שותפות הסחר של ישראל. פלוג הודתה כי רמתו הנוכחית של השקל "מיוספת ביחס לרמה שעל-פי האומדנים השונים מהווה שיווי משקל התואם את הכוחות הבסיסיים". בניסיון לנטרל את התחזקות השקל רכש בנק ישראל במהלך הרביע הרביעי כ-2.1 מיליארד דולר.

בנושא שוק הנדל"ן אמרה פלוג כי "קצב נטילת המשכנתאות נותר מאד גבוה ובנק ישראל ממשיך לעקוב מקרוב. למרות שנמשכת עליית המחירים נמשך הגידול בבנייה וזו התפתחות חיובית שצפויה להשפיע על הפחתת הלחצים להעלאת מחירי הדירות".  

בנוגע לריבית בארה"ב, אמרה פלוג כי "העלאת הריבית הראשונה מזה שנים בארה"ב, מחד, והעמקת ההרחבה המוניטרית באירופה מאידך, יוצרים מבחינת המשק הישראלי עידן חדש של היפרדות המדיניות המוניטרית בשני הגושים הכלכליים העיקריים מבחינת המשק. המשק הישראלי נמצא במצב יחסית ייחודי, היות ואיננו מתואם באופן מיוחד עם אחד משני הגושים יותר מהשני".