בשל צניחת הנפט: סעודיה משיקה תוכנית קיצוצים כלכלית

מפיקת הנפט הגדולה בעולם, שמתמודדת עם הירידה המתמשכת במחירו ורשמה גירעון תקציבי של 98 מיליארד דולר ב-2015, הכריזה על צמצום הסובסידיות על אנרגיה ועל העלאת מחירי הדלק, החשמל והמים

תחנת דלק / צילום: רויטרס
תחנת דלק / צילום: רויטרס

סעודיה מפנימה את המציאות הכלכלית החדשה: מול הירידה במחירי הנפט והמהומה האזורית בתימן, עיראק וסוריה, סעודיה צמצמה את סבסוד האנרגיה לאזרחיה, והקצתה את החלק הגדול ביותר בתקציב שלה לשנה הבאה להגנה וביטחון.

הרשויות בסעודיה הכריזו על העלאת מחירי הדלק, החשמל והמים במסגרת תוכנית לארגון מחדש של הסובסידיות במשך 5 שנים. הממשלה מתכוונת לצמצם את ההוצאה הציבורית בשנה הבאה, להפריט בהדרגה כמה גופים ממשלתיים ולהשיק במדינה מע"מ ואפילו היטל על סיגריות.

המהפך הגדול ביותר במדיניות הכלכלית בסעודיה בתקופה האחרונה בא במקביל לעימותים הצבאיים במזרח התיכון, כולל המלחמה בתימן, שבה נאבקת קואליציה בראשות סעודיה במורדים שיעים הנתמכים על ידי איראן. בניסיון להפחית את תלותה בנפט, הממלכה מנסה לסיים את תלות האוכלוסייה במענקים ממשלתיים, מהלך שמשקיפים פוליטיים סבורים שהוא מסוכן אחרי ההתקוממויות במדינות ערב ב-2011.

"זו התחלת הסוף של עידן הכסף הקל", אמר רנאם נוסייבה, מייסד חברת הייעוץ קורנרסטון גלובל בלונדון. "החברה הסעודית תצטרך להתרגל לדרך חדשה של עבודה עם הממשלה. זוהי קריאת השכמה גם לחברה הסעודית וגם לממשלה, שדברים משתנים".

זהו התקציב הראשון במסגרת כהונתו של המלך סלמן, שירש את הכתר בינואר, ושל המועצה הכלכלית שנשלטת על ידי בנו הצובר כוח, סגן נשיא הכתר מוחמד בן סלמן. בחודשים הראשונים בשלטון, הממשל החדש הכניס שינויים מקיפים לממלכה האיטית המסורתית, עם חילופי גברי בממשלה, איחוד משרדים וארגון מחדש של מבנה הירושה המלכותי.

האמצעים החדשים הם תחילתה של "תוכנית גדולה שהמועצה הכלכלית תשיק", מסר לכתבים שר הכלכלה והתכנון אדל פקיח בריאד. לדבריו, לקיצוץ הסובסידיות לא יהיה "אפקט גדול" על בעלי הכנסות נמוכות ובינוניות.

מניות חברת החשמל הסעודית, הספקית הדומיננטית בכלכלה הגדלה יותר בעולם הערבי, עלו ב-9.9% בבורסת ריאד לפני ההודעה על צמצום הסובסידיות. מדד המניות טדוול עלה בסיכום המסחר ב-0.7%.

קריסת מחירי הנפט צמצמה את הכנסות הממשלה, וכפתה עליה להשתמש ביתרות שלה ולהנפיק אג"ח לראשונה זה קרוב לעשור. הממשלה רשמה גירעון תקציבי של 367 מיליארד ריאל (98 מיליארד דולר) ב-2015. מדובר על כ-16% מהתמ"ג הסעודי, לפי הבנק הלאומי של אבו דאבי, אך מתחת ל-20% שאותם צפתה קרן המטבע הבינלאומית.

ב-2016 צפוי הגירעון התקציבי לרדת ל-326 מיליארד ריאל. ההוצאה, שהגיעה בשנה היוצאת ל-975 מיליארד ריאל, צפויה לרדת ל-840 מיליארד ריאל. ההכנסות צפויות לרדת ל-513.8 מיליארד ריאל מ-608 מיליארד ריאל.

הנפט היווה 73% מהכנסות המדינה בשנה היוצאת, לפי משרד האוצר הסעודי. ההכנסה שלא מהנפט עלתה ב-29% ל-163.5 מיליארד ריאל.

מחירי הנפט הגולמי מסוג ברנט צנחו בשנה החולפת ביותר מ-35%, והעיקו על המימון הציבורי במדינות מפיקות מוונצואלה עד עיראק. יתרות המט"ח של הבנק המרכזי הסעודי ירדו ביותר מ-95 מיליארד דולר ב-11 חודשי השנה הראשונים, ל-627.7 מיליארד דולר.

התקדמות משמעותית בתחום הגיוון הכלכלי תלויה במידה רבה בפוליטיקה שאומצה לפני ירידת מחירי הנפט, לפי מחקר של קרן המטבע מדצמבר 2014. המחקר מצביע על אבו דאבי, המרכז העסקי של איחוד האמירויות הערביות, כעל הדוגמה המוצלחת ביותר מבין המונרכיות של מדינות המפרץ.

"בשנה הבאה נראה המשך של רפורמות מנהליות ופיסקליות", אמר שר הכלכלה פקיח. הוא הוסיף ש-20 מיליארד ריאל מהחריגה בהוצאה הממשלתית השנה נבעו מההוצאה הצבאית והביטחונית שקשורה למבצע הצבאי בתימן.

תקציב הצבא והביטחון לשנת 2016 הוא 213 מיליארד ריאל, הרכיב הגדול ביותר של התקציב הכולל.

מוניקה מאליק, הכלכלנית הראשית בבנק המסחר של אבו דאבי, אמרה שהיא מאמינה ש"הירידה בפועל בהוצאה הממשלתית תהיה חדה יותר ממה שמשתמע מהתקציב". "אנו מאמינים שההוצאה הממשלתית המופחתת תהיה הגורם העיקרי לצמצום הגירעון ב-2016, אם כי צפויות רפורמות פיסקליות נוספות", היא כתבה בסקירה שלה. לשנה הבאה היא צופה גירעון תקציבי של 10.6% מהתמ"ג הסעודי.

התחזית לשנה הבאה נשענת על כמה "נעלמים", אמר נאסר סעידי, נשיא חברה הקרויה על שמו. הוא ציין את המלחמה בתימן, את כיוון מחירי הנפט ואת עומק הצמצום של הסובסידיות כנעלמים העיקריים.