לאומי שוקי הון: "המניות המקומיות עדיין אטרקטיביות"

"מכפיל הרווח הממוצע של מדד ת"א 100 קרוב לרמתו ההיסטורית הממוצעת, אפילו נמוך ממנה במקצת - וזאת, מבלי להתאים אותו לסביבת הריבית הנמוכה"

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

האנליסטים של לאומי שוקי הון פרסמו היום (ג) את תחזיותיהם ל-2016, שבהן הציגו גישה חיובית כלפי שוק האקוויטי המקומי, וכתבו בין היתר, כי "למרות שזו השנה הרביעית ברציפות של עליות שערים, המניות המקומיות עדיין מהוות אפיק השקעה מומלץ ואטרקטיבי, בפרט בהשוואה לחלופה הסולידית - איגרות החוב".

עוד הוסיפו בלאומי, כי "מכפיל הרווח הממוצע של מדד ת"א 100 קרוב לרמתו ההיסטורית הממוצעת, אפילו נמוך ממנה במקצת - וזאת, מבלי להתאים אותו לסביבת הריבית הנמוכה". למרות העדיפות שמעניקים האנליסטים של הבנק לאפיק המנייתי על פני האג"חי, הם מציגים גישה חיובית גם כלפי האחרון, ומציינים כי "תנאי הרקע לקראת שנת 2016 ממשיכים להיות חיוביים בסך הכול לשוק האג"ח הממשלתי בישראל".

יחד עם זאת, הם מסייגים, "צריך לזכור אנו נמצאים בסביבת תשואות נמוכה יחסית - ולכן לא צפויים רווחי הון בשנה הקרובה", וכן "לפחות ביחס לאג"ח ממשלת ארה"ב, קיימים סיכונים על רקע פער התשואות השלילי בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ממשלת ארה"ב בטווח של עד 10 שנים".

עוד הוסיפו בנושא, כי "באפיק השקלי הלא צמוד אנו סבורים כי יש לקנות את המח"מ בצורה סינתטית - על-ידי רכישת איגרות חוב קצרות בשילוב איגרות חוב ארוכות. בצמודי המדד, אנו ממליצים להתרכז בעיקר בהשקעה במח"מ בינוני-ארוך, לאור העובדה כי סביבת האינפלציה צפויה להמשיך להיות נמוכה השנה", ובחלוקה בין שני האפיקים, בלאומי "ממליצים על מתן עדיפות קלה להשקעה בשקלים הלא צמודים בריבית קבועה".

במבט מאקרו, בלאומי מעריכים כי "כלכלת ישראל צפויה להמשיך לצמוח בקצב איטי יחסית, בדומה לשנים האחרונות - בשיעור שנתי של 3% לערך", וכי "סביבת הריבית צפויה להמשיך להיות נמוכה לאורך כל שנת 2016".

לגבי סביבת המט"ח, ההערכה בלאומי היא כי "הכוחות הפועלים להתחזקות השקל צפויים להימשך בשנת 2016, ובעיקר המשך העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים והמשך כניסת כסף זר לטווח ארוך בדרך של רכישת חברות ישראליות", וכן כי "סביבת האינפלציה הממותנת צפויה אף היא לסייע להתחזקות השקל".

הצפי בלאומי הוא כי "האינפלציה בשנת 2016 צפויה להמשיך להיות ממותנת, אם כי היא צפויה לצאת מהטריטוריה השלילית ולנוע סביב קצב שנתי של 0.5%-0.8%".

הסקטורים הבולטים

בהתייחסות לסקטורים בולטים בשוק המקומי, לגבי הבנקים סבורים בלאומי, כי "השנה הקרובה צפויה להיות מאתגרת, שכן סביר להניח שהבנקים יתקשו לשחזר את רווחי ההון שזקפו בשנים האחרונות".

"מנגד", מציינים שם, "ההפרשות ימשיכו להיות נמוכות", וכן "גם הריסון בהוצאות השכר יימשך, מאחר וכיום הבנקים רואים בהתייעלות מרכיב אסטרטגי ליצירת צמיחה בשורה התחתונה - הרווח הנקי".

בלאומי מעריכים, כי "תשואת ההון בשנה הקרובה תהיה נמוכה מזו שהייתה בשנה שחלפה, ותתכנס לכדי 8%-8.5% בממוצע", וסבורים כי "התמחור, כפי שבא לידי ביטוי במכפילי ההון, עדיין שמרני וגוזר אפסייד כלכלי ממוצע של 10%-15%".

לתחום הביטוח צופים בלאומי, כי "השנים הקרובות תהיינה מאתגרות מבחינת הרווחיות, שכן השפעתה של התקינה החדשה (סולבנסי 2) תפגע לחברות הביטוח בבטן הרכה - רווחים מהשקעות. מאחר שמדובר במקור רווח משמעותי, הרי שלירידה בתשואות מניהול השקעות תהיה השפעה לא קטנה על השורה התחתונה".

מנגד, בלאומי מוסיפים כי "לצד השחיקה ברווחיות, אנו צופים שהגידול המונוטוני בהיקף הנכסים המנוהלים יימשך, מה שימתן את הפגיעה ברווחים האבסולוטיים" וכן כי "אין ספק, גם אם המשקיעים מתעלמים מכך, שרמת הסיכון של חברות הביטוח תרד מדרגה. לא רק שההון העצמי יגדל, גם הסיכון הפנימי בהשקעות המנוהלות יפחת".

בשורה התחתונה, בלאומי סבורים כי "גם בתסריטים מאוד שמרניים, קשה לנו להסביר את רמות השפל הקיצוניות של המכפילים - מכפיל הון ממוצע של 0.65".

לגבי קמעונאיות המזון, אנליסטים בלאומי שוקי הון מעריכים כי "הביקושים בענף עדיין חלשים, אך דעיכתה של מגה תוביל לשיפור התוצאות בשנת 2016". בלאומי מציינים, כי "נראה כי המשבר במגה הולך ומחריף, כך שהאפשרות כי הרשת לא תשרוד הופכת ליותר ויותר מוחשית", וצופים כי ההשלכות של אפשרות שכזו יבואו לידי ביטוי בהקלה בלחץ התחרותי, "בשל יציאתו של שחקן משמעותי ממגזר הדיסקאונט", בגידול בנתח השוק של המתחרות וכן כי היא מהווה "הזדמנות לרשתות הדיסקאונט לצמוח מהר ובהשקעה מינימלית".

לגבי יצרניות המזון ההערכה בלאומי היא, כי "השוק הישראלי ימשיך להיות מאתגר", ובעניין זה מוסיפים כי "השינויים בדפוסי הצריכה מאז המחאה החברתית, כאשר הדגש המרכזי הוא על המחיר, ממשיכים להוות אתגר לאסטרטגיה של הספקים - שנשענת על הפרמיה שהם גובים עבור המותגים".

לגבי פעילות החברות בחו"ל, בלאומי סבורים כי "הצמיחה מחוץ לישראל תמשיך להוות 'פוטנציאל', אבל כפי שראינו, יהיה קשה לתרגם אותה לרווחים".

לגבי שותפויות הגז הישראליות, בלאומי סבורים כי "האתגר המרכזי יהיה, ללא ספק, השגת יציבות רגולטורית ומציאת לקוח עוגן ללוויתן", ובעניין התמחור הוסיפו, כי "מחירי השוק של השותפויות מקבוצת דלק וישראמקו מאזנים נכונה בין הסיכונים להזדמנויות בטווח הקצר, ומקפלים בתוכם אפסייד בטווח הבינוני ארוך".