המיליארדר הקנדי אלכס שניידר רוכש 21% ממישורים ב-39 מ' ש'

מחיר ההנפקה הפרטית משקף לחברת הנדל"ן של גיל בלוטרייך שווי של 185 מיליון שקל אחרי הכסף ופרמיה של ב-36% למחיר המניה בשוק ■ שניידר היה בעבר בעלי מועדון הכדורגל מכבי ת"א

אלכס שניידר / צלם: אבי מועלם
אלכס שניידר / צלם: אבי מועלם

המיליארד היהודי-קנדי אלכס שניידר, לשעבר בעלי מועדון הכדורגל של מכבי ת"א משקיע 39 מיליון שקל בחברת הנדל"ן מישורים שבשליטת היזם גיל בלוטרייך. מישורים דיווחה הבוקר כי תבצע הנפקה פרטית לחברת JE Finivest שבשליטת שניידר, במסגרתה תקצה לה 6.5 מיליון מניות שיהוו כ-21% מהונה לאחר ההקצאה, אשר משקפת לחברה שווי של 185 מיליון שקל (אחרי הכסף). ההקצאה תבוצע לפי מחיר מניה של 6 שקלים - גבוה ב-36% מערכה הבוקר שעמד על 4.4 שקלים.

מישורים  גם תעניק לחברה של שניידר חבילת אופציות הניתנות למימוש לפי מחיר של 9 שקלים למניה, בהשקעה של עד 13 מיליון שקל נוספים, ואשר במימושן המלא יהוו כ-4.5% מהונה של מישורים. החזקותיו של בעל השליטה בלוטרייך במישורים ידוללו לאחר ההנפקה הפרטית לכ-53% מההון.

שניידר כבר היה מעורב בעסקיה של מישורים בעבר, וב-2010 היה אחד המשקיעים שרכש יחד עם סקייליין, החברה הבת הקנדית של מישורים, את בית המלון קינג אדוארד שבטורונטו תמורת 48 מיליון דולר קנדי. מניית מישורים הגיבה לדיווח בעליה דו-ספרתית, לאחר ששמרה על יציבות בשנה החולפת, והיא משקפת כעת לחברה שווי של כ-120 מיליון שקל. בשלוש השנים האחרונות איבדה המניה כמחצית מערכה.

שניידר: "מישורים מתומחרת בחסר"

שניידר מסר כי "אנו עוקבים מזה זמן אחר פעילותה של מישורים וחברת הבת סקייליין בשווקים בקנדה ובארה"ב, ומצאנו אותה כתוספת אטרקטיבית לתיק ההשקעות שלנו. אנו מאמינים בהנהלת החברה, בנכסיה ובאסטרטגיה העסקית שלה, וסבורים כי קיים בה פוטנציאל ערך משמעותי לבעלי המניות, הן בשל פרויקטים שעשויים להבשיל בעתיד הלא רחוק, והן בשל תהליכי השבחה המתבצעים בחלק מנכסי החברה. כמו כן, אנו סבורים, כי בשל מורכבות הפרויקטים של סקייליין בקנדה, החברה מתומחרת על ידי שוק ההון בחסר, ואנו רואים בעסקה הנוכחית הזדמנות מצוינת להשקיע בפרויקטים אלה במחיר נוח מבחינתנו".

רמי שריקי, מנכ"ל מישורים, מסר כי "מדובר בציון דרך משמעותי עבור חברת מישורים הן מבחינה עסקית והן מבחינה פיננסית. אנו שמחים על הבעת האמון של אלכס שניידר בחברה ובפוטנציאל צמיחתה העתידית. שניידר הינו גורם עסקי מוביל בעל פעילות עניפה בקנדה, ומכיר מקרוב את פעילות החברה במדינה זו. בדירקטוריון מישורים ציינו כי ההשקעה "תחזק את בסיס ההון של החברה ותשפר את איתנותה הפיננסית בכלל ואת היחסים הפיננסיים בהם היא נדרשת לעמוד". כן ציינו כי בחברה נבחנו כמה חלופות להשקעה וגיוס הון וכי "גיוס הון בדרך של הקצאה פרטית של מניות החברה הינו מהלך מהיר יחסית הכרוך בעלויות נמוכות יחסית".

גם מניית סקייליין, החברה הקנדית שבשליטת מישורים (ואשר מרכזת את רוב פעילותה) נהנתה היום ממגמה חיובית. סקייליין, שהצטרפה לבורסה המקומית בתחילת 2014, איבדה מאז ההנפקה כרבע מערכה והיא נסחרת לפי שווי של כ-400 מיליון שקל. סקייליין פועלת כבר יותר מ-15 שנה בצפון אמריקה, בייזום ופיתוח נדל"ן, ניהול מלונות, אתרי נופש ונדל"ן מניב. נכסיה העיקריים כוללים שלושה אתרי נופש בקנדה, אתר נופש בקליפורניה ושלושה בתי מלון בקנדה ובארה"ב. מישורים שולטת בסקייליין באמצעות חברה פרטית המשותפת לה (70%) ולחברת הכשרת הישוב של עופר נמרודי (30%).

מלבד סקייליין, מישורים, שהוקמה על-ידי בלוטרייך ב-1990 והונפקה בת"א ב-2007, מחזיקה ב-11 נכסים מניבים בארץ, בעיקר משרדים, וכן מחזיקה ב-8 נכסים מניבים בארה"ב, בעיקר שטחי מסחר, וכן בפרויקט דירות. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2015, הכנסותיה של מישורים עלו ב-1.5% ל-240 מיליון שקל והיא הציגה שיפור ברווח הגולמי, אולם ירידה בהיקף השערוכים שביצעה גררה לשחיקה ברווחיות התפעולית והיא סיכמה את החודשים ינואר-ספטמבר בהפסד של 5.6 מיליון שקל.

 

המיליארדר הקנדי שמכר לגולדהאר את מכבי ת"א

איש העסקים המיליארדר, אלכס שניידר בן ה-47, הוא ממייסדי חברת ההחזקות Midland Group העוסקת בתחומי הפלדה, החקלאות, הנדל"ן, הספנות והייצור התעשייתי. שניידר, נשוי ואב לשלוש בנות, נולד בסנט פטרסבורג. משפחתו עלתה לישראל כשהיה ילד והוא גדל בארץ מספר שנים, עד שהמשפחה היגרה לטורונטו, קנדה, שם הוא מתגורר עד היום. בעבר הוא נכלל ברשימת המיליארדרים של המגזין "פורבס", עם הון מוערך של 1.3-1.6 מיליארד דולר, אך ברשימת 2015 הוא לא כלול.

שניידר נחשב לאדם שעשה את הונו בעצמו, לאחר שהקבוצה שהקים בשנת 1994 עם שותפו אדוארד שיפרין הפכה לאחת מהחברות הגדולות ביותר באוקראינה, הן בתחומי הפלדה והן בהשקעות נדל"ן וספנות. הוא החל את הקריירה שלו כסוחר בתחומי הטקסטיל, כשהיה עדיין סטודנט באוניברסיטת יורק בקנדה. מאוחר יותר רכש חברת פלדה אוקראינית שנמכרה כחלק מגל ההפרטות במדינה זו בשנות ה-90.

לפני שנה וחצי זכה שניידר, לצד קבוצה של אנשי עסקים אחרים, בהליך משפטי ארוך שהחל עוד ב-2007 וקשור להשקעות בתחום הנפט ברוסיה. שניידר נתבע על סכום של 750 מיליון דולר בטענה שהוא וחברות בבעלותו הפרו חוזים, ונטען כי שילם כספים לשחד עובדי ציבור ברוסיה כדי שיעצרו את התובע. מנגד שניידר הגיש תביעה נגדית בה טען שהיה ניסיון להונות אותו. במארס 2014 קבע בית משפט קנדי ששניידר ושותפיו לא הפרו חוזה ופסק פיצויים של כ-138 מיליון דולר לטובתם.

בדצמבר 2007 שניידר הפך לשם מוכר בקרב אוהדי הספורט בישראל, כשהפך לבעלים של קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב. שניידר רכש את השליטה בקבוצה (80%) מידי לוני הרציקוביץ' בתמורה לכ-70 מיליון שקל. עוד לפני כן הוא היה מעורב בספורט כשהיה בעלים של קבוצת פורמולה 1 במשך פחות משנתיים. גם במכבי תל אביב הוא הסתפק בתקופה קצרה של בעלות ובאוגוסט 2009 עברה הבעלות על הקבוצה לידי איש עסקים קנדי אחר, מיטש גולדהאר, שמחזיק בה עד היום.