אחרי שנה ברוטלית בסחורות: מה יקרה ב-2016?

הסינים צריכים פחות סחורות, ומבין המדינות המתעוררות אין מי שייכנס לנעליהם הענקיות, וכך מחיר הסחורות הידרדר לשפל של 7 שנים ■ ומה יהיה בשנה הבאה? מחיר הפלדיום יעלה, הפחם יורד (כנראה) מבימת ההיסטוריה, והמתכות התעשייתיות עשויות לעלות רק לקראת סוף השנה

נזירים ילדים בודהיסטים בתאילנד לובשים כותנה / צילום: רויטרס
נזירים ילדים בודהיסטים בתאילנד לובשים כותנה / צילום: רויטרס

הסחורות סבלו ב-2015 מהשנה הגרועה ביותר שלהן מאז 2008. הסחורות התעשייתיות במיוחד רשמו ירידות מחירים גדולות, אבל לא הכל יהיה קודר במגזר הזה ב-2016.

הסנטימנט בשוק הסחורות היה שלילי במרבית 2015, עם עפרות ברזל, פלטינה, נחושת ופחם בין המובילות במצעד הירידות. מדד הסחורות של בלומברג (BCOM) הרחב והמגוון איבד יותר מ-25% בשנה החולפת. זוהי שנה חמישית ברציפות של ירידה למדד זה, והירידה השנתית החדה ביותר מ-2008. המדד מצוי כיום קרוב לרמתו בשנת 1999.

"מלבד נפט, אין מגזר סחורות שירד כמו המתכות התעשייתיות והמתכות היקרות", אומר קווין קר, נשיא קר טריידינג אינטרנשיונל. אבל "לכל דבר יש עונה, וירידת הסחורות מתקרבת אולי לעצירה איטית ואפילו להתחלת עלייה".

הנה סקירה של מה שקרה לפלטינה, עפרות הברזל, הפחם וסחורות תעשייתיות אחרות השנה, ומה שאנליסטים אומרים על מצבן בשנה החדשה (הנתונים מעודכנים כולם ל-17 בדצמבר).

הסחורות התעשייתיות העיקריות נפגעו בשנה החולפת בלי יוצאת מהכלל. כשהמחירים היו גבוהים, מכרות המתכת "הגדילו את ההשקעה ואת התפוקה כדי לספק את מה שנתפס כביקוש אינסופי של סין", אומר רוברט הוורת, אסטרטג השקות בכיר ב- U.S. Bank Wealth Management. אבל עם שינוי המדיניות בסין לטובת הגדלת צריכה מקומית על חשבון הרחבת ההשקעות, הביקוש לסחורות מפתח לא עמד בציפיות המפיקות שלהן.

גם מניות הכרייה, המתכות והאנרגיה נחבלו כהוגן כאשר מחירי סחורות רבות צנחו לשיאי שפל רב-שנתיים.

התחזקות הדולר הוסיפה ללחצים על הסחורות שנסחרות בדולרים. מתחילת השנה עלה מדד הדולר בבורסת ICE ב-9.6%, אם כי הוא ירד בכ-2.2% בדצמבר.

עם זאת, מחירי הסחורות ירדו לרמה כה נמוכה, שהם עשויים לגרום לכמה קונים לצבור מלאים שלהן לשימוש עתידי, אומר סטיב קפלן, מנכ"ל אתר TrueContrarian.com.

ברזל: המהפכה התעשייתית - סוף

ג'ו אינאס, מנהל-עורך יחידת המתכות העולמית בחברת Platts, סיכם את קריסת מחירי עפרות הברזל בארבע מילים: "ביקוש מוחלש והיצע יתר". כמו הנפט.

מכרות גדולים באוסטרליה וברזיל לא צמצמו הפקה, ותפוקת עפרות הברזל מהמכרות עולה על הביקוש העולמי, אומר אינאס. סין, במקביל, "מסתמכת יותר על הפקת עפרות ברזל מקומית, וגם מושכת מן המלאים הגדולים שהיא מחזיקה בנמלי הים שלה". כל זה יצר לחץ של כמעט 18 חודשים על מחירי עפרות הברזל.

מחירי הסחורה הזו קרסו ביותר מ-45% מתחילת השנה. המומחים אומרים שה"מהפכה התעשייתית" שהיתה מאחורי הביקוש לעפרות הברזל הסתיימה, והכלכלות המתעוררות החדשות אינן גדולות מספיק כדי למלא את מקום הביקוש הסיני שהיה בעבר.

מחירי עפרות ברזל גם רגישים להאטה הכללית בסחורות אחרות, אומר אינאס. הוא מציע גרף שמשווה את מחירי עפרות הברזל בדרגה 62% שמסופק לסין (מדד IODEX של Platts) עם מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט.

פלטינה, פלדיום ופרשת פולקסווגן

פלטינה ופלדיום, שרבים רואים בהן "מתכות אחיות", לא התנהגו כמו קרובות משפחה כשפרצה שערוריית פולקסווגן בספטמבר.

בימים שאחרי הגילויים על רמאות פליטת הגזים המזהמים של רכבי פולקסווגן, מחירי הפלדיום עלו ואילו הפלטינה ירדה. השערורייה נתפסה כעידוד לכלי רכב בהנעת בנזין, שמשתמשים בדרך כלל בממירי פלדיום. פלטינה משמשת בממירים של רכזי דיזל.

אך מתחילת השנה מחירי שתי המתכות הללו נעו באותו הקצב - ירידה של 30% לשניהם.

"הירידה המתונה במחירי הזהב והרנד הדרום אפריקני החלש לאורך תקופה ארוכה, הם שתי רוחות נגדיות נוספות לפלטינה ב-2016", כתבו אנליסטים בדויטשה בנק ב-15 בדצמבר. פלדיום היא אחת המתכות המומלצות שלהם לשנה הבאה, כי הם מאמינים שההבראה בשוק הרכב הסיני תימשך, ותייקר את הפלדיום.

נחושת, מתכת כסף והעלאת הריבית

הנחושת והכסף ירדו ביחד רוב השנה, ואיבדו הרבה ערך על רקע החששות מהאטה בביקוש הסיני והציפיות לכך שהעלאת הריבית בארה"ב תוביל למחירים נמוכים יותר של מתכות באופן כללי, כולל זהב.

בשבוע שעבר הודיע הפדרל ריזרב על העלאת הריבית הראשונה שלו מאז 2006. הבשורה הזו עשויה להניב את אירוע "למכור על השמועה, לקנות על החדשה" הקלאסי, שבו אנחנו רואים התאוששות משמעותית בכל המתכות ובמניות חברות הכרייה עד לישיבה הבאה של הפדרל ריזרב ב-27 בינואר, אומר קפלן מ- TrueContrarian.com.

בהמשך, עם המתכות התעשייתיות ש"נלחצו באופן כללי על ידי עודף היצע וגידול צנוע יותר בביקוש", המחירים עלולים להישאר תחת לחץ בתחילת 2016, ואחר כך לעלות לקראת סוף השנה, אומר הוורת. הוא צופה במתכות הללו "מפנה צנוע".

פחם: סוף תקופה

הפחם סבל מתחזית שלילית של אנליסטים לאורך רוב השנה, והביקוש למקור זה של אנרגיה צפוי להמשיך לרדת. "פחם הוא ללא ספק ברצפה", אומר ביירון קינג, עורך עלון המשקיעים Outstanding Investments, בייחוד לאור הסכם שינוי האקלים שהושג לאחרונה בפאריס.

תעשיית הפחם האמרינית מצויה בעיצומה של "פשיטות רגל סדרתיות", אומר קינג. במובן מסוים, זהו "הסוף של מהפכה תעשייתית בת 250 שנה".

הוא פסימי לגבי הפחם בטווח הקצר, אך מעריך שיש גם תקווה למפנה מתי שהוא. אחרי הכל, "זוהי הרבה אנרגיה שממתינה לשימוש בצורה אחראית מבחינה סביבתית".

החורף לא חורף והנפט אינו זהב

הנפט עבר ירידה מכוערת בימים שאחרי ישיבת שרי אופ"ק בווינה החודש. מחירי הנפט ממערב טקסס, WTI, ונפט ברנט העולמי ירדו שניהם ביותר משליש ב-2015.

הגז הטבעי בארה"ב צנח לרמות מחירים שלא נראו מאז 1999, עם מלאים גדולים בהרבה מכפי שאמורים להיות בעונה זו של השנה, וביקוש שצפוי להיות חלש יחסית בגלל החורף המתון יחסית. חוזה ינואר של הגז, שפקע השבוע (ג'), ירד השנה ב-38%.

הזהב נראה לא רע בהשוואה לסחורות אחרות, עם ירידה של 9.7% מתחילת השנה כאשר המשקיעים התארגנו להעלאת הריבית בארה"ב. מחירי הזהב צנחו למחרת ההודעה על ההעלאה ב-16 בחודש.

קשה היה למצוא סחורה שעלתה השנה, אבל היו כאלה - חששות ממחסורי בהיצע, העלו את הקקאו ב-10%, את הכותנה ב-5.6% ואת רכז התפוזים ב-6.1%.

* כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015

ביצועי הסחורות
 ביצועי הסחורות