שנה קשה לזהב השחור: הנפט צלל יותר מ-30% ב-2015

מחיר הנפט מסוג WTI ננעל היום על 37.04 דולר ■ אנליסטים מתקשים לראות גורמים שיביאו להתאוששות ב-2016, במיוחד על רקע עודף ההיצע ■ בשוק מתכוננים להסתערות קרובה של איראן על שוק הנפט העולמי

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

30.5% - זה השיעור שבו נפל מחיר הנפט בבורסת הסחורות בניו יורק ב-2015. היום (ה') סיימה חבית מסוג WTI בעליה בשיעור של 1.2% למחיר של 37.04 דולר. זאת, לאחר שפירמת בייקר יוז פרסמה היום כי ירד בשתיים מספר האסדות הקודחות בארה"ב השבוע.

אתמול בערב צנחו המחירים ביותר מ-3% לאחר שבארה"ב פורסמו נתונים לפיהם מלאי הנפט בשבוע החולף עלה ב-2.6 מיליון חביות. הנתונים הצביעו גם על עלייה בתפוקת הנפט בתוך ארה"ב, חרף הירידות במחירים. מדובר בעלייה של 23 אלף חביות לרמה של 9.2 מיליון חביות ביום. 

הירידות אף החריפו לאחר ששר הנפט של סעודיה אמר כי ארצו לא תחתוך את התפוקה למרות הירידות במחירים.

הירידה החדה השנה היא על רקע ההיצע העודף בשוק, ואנליסטים מעריכים כי המחירים יישארו נמוכים למשך תקופה ארוכה.

אנליסטים מתקשים לראות גורמים שיביאו להתאוששות ב-2016, במיוחד על רקע עודף ההיצע והעובדה שאיראן צפויה להיכנס לשוק העולמי לאחר הסרת הסנקציות, ככל הנראה בינואר-פברואר. אנליסטים מעריכים כי איראן תתרום לתפוקת הנפט העולמית תוספת של מיליון חביות ביום, שיכולה להגיע בהמשך ל-2 מיליון חביות. המשמעות היא הגדלת עודף ההיצע כך שתיתכן ירידה נוספת במחירים.

אנליסטים ב-BMI Research מציינים כי הירידות במחירים גורמות לחברות נפט רבות לעצור את לדחות השקעות בפרויקטים באסיה - בעיקר במלזיה ודרום קוריאה. לפיכך, ייתכן שהירידות בנפט יתמתנו ואף ייעצרו בהמשך, אם כי עד עכשיו זה לא קרה למרות שגל הירידות הגדול החל ביולי 2014.