בישראל יש פיקוח מחירים בשוק הגז - האזרח מסבסד מונופול!

דלק של תשובה היא מקבוצות האנרגיות הבודדות בעולם שמזומנים אינם חסרים כיום בכיסיה, מאחר שעיקר פעילותה הוא בשוק הישראלי ■ וגם: מי יממן את "לוויתן"? דווקא יש מועמד טבעי ■ ניתוח שוק

יצחק תשובה הוא אדם נועז, אחרת לא היה מגיע מהמקום שבו החל את דרכו העסקית למקום שבו הוא נמצא כיום. אולם התעוזה שתשובה הפגין לאורך הקריירה העסקית שלו היא כאין וכאפס לעומת התגרותו בכוחות טבע גדולים וחזקים, כמו אלה המאפיינים את תעשיית האנרגיה. המצגת שהציגה השבוע קבוצת דלק , שבה נפרסה תכנית העבודה שלה לשנה הקרובה, נראתה כלקוחה מעולם בידיוני, עולם מקביל שאינו משיק לעולם הריאלי.

ראשית, קבוצת דלק מציינת - באופטימיות, שלא לומר בשמחה של מי שרוכש בסופרמרקט חפיסת שוקולד בהנחה - כי בתנאים השוררים היום בשוק האנרגיה העולמי קיימות הזדמנויות עסקיות נדירות וחד פעמיות שאותן בדעתה לנצל. ואכן, דלק היא מקבוצות האנרגיות הבודדות בעולם שמזומנים אינם חסרים בכיסיה, מאחר שעיקר פעילותה הוא בשוק הישראלי, שבו מתקיים פיקוח מחירים על הגז הטבעי ולכן מחירו גבוה, קבוע ואינו משתנה בהתאם למחירים בעולם.

אם בעבר היינו רגילים שפיקוח מחירים משרת את הציבור ומסובסד ע"י המדינה, הרי שהפעם היוצרות התהפכו ופיקוח המחירים משרת את המונופול ומסובסד ע"י אזרחי המדינה. השבוע, למשל, נתן שר האנרגיה הוראה לחברת החשמל לצרוך עוד 15% גז טבעי, מה שיגביר את רווחיות מונופול הגז באחוזים רבים. כדי לסבסד את המעבר לגז טבעי ישראלי, שמחיריו כאמור אינם צמודים למחירי הגז הצונחים בעולם, נקבעה גם העלאה של 1.5% במחיר החשמל. וכך הציבור, דרך חשבונות החשמל, יסבסד את מונופול הגז הטבעי. אכן עולם הפוך, ייחודי לישראל.

לכן אפשר לשער שקבוצת דלק היא חברת האנרגיה היחידה בעולם (לא בדקתי) שהכנסותיה, רווחיה ותזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת (לא כולל גידור) לא נפגעו בשנה האחרונה. הם אפילו השתפרו.

 

לשרוף כסף קל

וכשיש כסף קל, מה יותר קל מלשרוף אותו? לפני כחודשיים וחצי, כחלק מתוכנית ההתרחבות, רכשה דלק 19.9% ממניות Ithaca Energy, מפיקת נפט קנדית זעירה הפועלת בים הצפוני והפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה, אם כי לא בעלת השליטה.

המניה נרכשה במחיר של 1.05 דולר קנדי, שהיה פרמיה של 19% על מחיר המניה ערב הרכישה, 39% פרמיה על המחיר ב-5 הימים שקדמו לרכישה ו-51% פרמיה על 30 הימים שקדמו לרכישה. בהודעה לעיתונות שכותרתה היתה Premium Equity Placing Completion לא הצליחו מנהלי אית'קה להסתיר את גאוותם ותדהמתם על הצלחת ההנפקה הפרטית, שלא רק שהתבצעה בפרמיה גבוהה, אלא גם נעשתה כולה במזומנים בניגוד לנוהל המקובל בעתות משבר, לממן עסקות במניות.

חודשיים ומשהו חלפו והמניה איבדה כמעט חצי משוויה. על הנייר קבוצת דלק מופסדת בכ-50% מהשקעת ה-66 מיליון דולר - כסף קטן... למרות כישלון הרכישה הראשונה  - בדלק מתעקשים שזו רכישה אסטרטגית, ואומרים שכך יש לשפוט רכישה זו - הקבוצה מתכננת לרכוש מניות נוספות. אחרי הכל, הן עכשיו בחצי מחיר.

מטרת המצגת לאנליסטים השבוע הייתה לגייס כסף מהציבור. המצגת לא היתה יותר מפרוספקט פרסומי גדוש בסיסמאות שיווק לא מתוחכמות, גרפיקה מסורבלת, סטטיסטיקות ותחזיות שאין מאחוריהן דבר, לבד מהרצון לשפר את תדמית הפרויקטים עבורם מעוניינת קבוצת דלק לגייס כספים מהציבור.

במחירי הגז הטבעי בישראל פיתוח "לווייתן" והרחבת "תמר" יהיו רווחים ביותר, אולם מאחר שמרבית הגז שיימכר מיועד לשווקים עולמיים, הרי ש"לווייתן" ו"תמר" יהפכו לפרויקטים ברמת רווחיות נמוכה, במקרה הטוב, שממנה אולי יוכלו להנות המפיקים והבעלים של המאגרים, אבל לא הציבור הרחב ולא אוצר המדינה. 

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
 מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

מי יממן את פיתוח לווייתן?

הבעיה העיקרית בפיתוח שני המאגרים, היא במציאת שותפים לפרויקט. נובל אנרג'י מפסידה מאות מיליוני דולרים לרבעון, בדומה לחברות ה-E&P בגודלה. ברבעון הנוכחי נובל גם תבצע ככל הנראה מחיקות בהיקף של מיליארדי דולרים. החודש, בשלב מסוים, היא מכרה גז טבעי בארה"ב במחיר של 0.65 דולר. במצב עניינים שכזה, ברור שהיא לא תוכל להביא כסף לפיתוח "לווייתן" ולא תוכל לגייס כסף מהבנקים על סמך רמת מחירי הגז בעולם ומחיריו הצפויים בשנים הקרובות, בוודאי לא כשמדובר בפעילות באזור סוער ולא יציב כמו המזה"ת.

הפתרון יכול לבוא במתן ערבות ממשלתית, רשת ביטחון קוראים לזה לפעמים, או במציאת שותף חדש שידלל את נובל מכ-40% ל-25%. נובל תשמור על מעמדה כמפעילה והשותף החדש יביא כסף. הבעיה היא שבמערב אין חברות אנרגיה שייכנסו לעסקים בישראל, על אף טענותיו של שר האנרגיה יובל שטייניץ.

אם בכל זאת יש מישהו שמעוניין לחלץ את נתניהו ושטייניץ מהבוץ הים תיכוני - הוא לא במערב. חברת הגז הרוסית גזפרום הביעה בעבר עניין בשותפות "תמר" וכעת תשמח להיות שותפה ב"לווייתן", כפי שוולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, רמז לאחרונה. כזרוע ביצועית של המשטר הרוסי לגזפרום לא תהיה בעיה לגייס הכסף הדרוש לדילול חלקה של נובל, במחירי סוף העונה ללא כל פרמיה, בדיוק כפי שנובל מכרה לאחרונה את חלקה בכריש ולוויתן לקבוצת דלק ו-50% באחזקתה באפרודיטה לבריטיש גז בכ-10% מהערכות השווי שנה קודם.

גזפרום תוכל להשתלט על חלקים מ"לוויתן", למשל על השיווק ולחזק את מעמדה הגיאופוליטי של רוסיה במזרח התיכון. אמנם, כניסה של גזפרום ל"לווייתן" עלולה לאפס את הסיכוי שטורקיה, המנסה להקטין את תלותה בגז רוסי, תרכוש גז מישראל, אולם מצרים, שיחסיה עם רוסיה מתהדקים, עשויה לרכוש חלק מהגז וגזפרום תיכנס לפרויקט משיקולים גיאופוליטיים ולא עסקיים.

רק מכשול אחד יעמוד אז בפני אופציית גזפרום - התנגדותו של הממשל האמריקני למהלך ולשיתוף הפעולה האנרגטי בין ישראל לרוסיה.

בנימין נתניהו נשיא רוסיה  ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס
 בנימין נתניהו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס