העוני מכה גם בחיילי צה"ל: כל חייל חמישי נזקק לסיוע כלכלי

החיילים מקבלים סיוע כספי או היתרים לעבוד מעבר לשעות הפעילות ■ שכר החיילים עולה, וב-2016 ישופרו תנאי הנגדים והקצינים הצעירים

חיילי צה"ל / צילום: רויטרס
חיילי צה"ל / צילום: רויטרס

נתונים שפרסם היום (ה') אגף כוח-אדם (אכ"א) בצה"ל לסיכום שנת 2015 מצביעים כי כל חייל חמישי בצבא נזקק לסיוע כלכלי: מדובר בסיוע שניתן לחיילים בודדים, לחיילים בעלי משפחות ובחיילים המשרתים ביחידות עורפיות - ומקבלים מרשויות הצבא היתרים לעבודה מעבר לשעות הפעילות שלהם ביחידות.

מנתונים שמסר היום צה"ל עולה כי ב-2015 שירתו בשורותיו 6,260 חיילים בודדים, רובם הגדול בשירות סדיר. כמעט מחצית מהם (48%) הם חיילים עורפיים, 27% משרתים במערך הלוחם ו-25% מוגדרים תומכי לחימה. רוב החיילים הבודדים (35%) הם ילדי אירופה; 24% ילידי ארה"ב; 17% ישראליים ו 12% נולדו ברוסיה. עוד 12% מבין החיילים הבודדים נולדו במדינות אפריקה ובדרום אמריקה.

מבין המשרתים בצה"ל שנזקקו לסיוע כלכלי כ-3,000 מקבלים תשלומי משפחה (תשמ"ש). 38% מהם משרתים במערך הלוחם. רוב המשרתים בתפקידים עורפיים וזכאים לתשמ"ש - נשואים. כ-1,000 מבין הזכאים לתשלומים אלה, הם חיילים חרדיים או דתיים המשרתים ברובם במסגרות ייעודיות למגזר זה, כמו הנח"ל החרדי.

כ-20 אלף מבין החיילים העורפיים קיבלו ממפקדיהם בשנה החולפת אישורים לעבודה בשעות שבהן אינם נמצאים במסגרת צבאית. באכ"א סיפרו כי בשנתיים האחרונות הוגמשו התנאים למתן היתרי עבודה מחוץ למסגרות הצבאיות - ואלה מוענקים על פי שיקול דעת של מפקדיהם הישירים, ולא רק בכפוף למצבו הכלכלי של החייל או של משפחתו.

החל מתחילת 2016 צפוי שכר חיילי החובה בצה"ל לעלות משמעותית: משכורות חודש ינואר המשולמות לחיילי המערך הלוחם יעודכנו ל-1,616 שקל במקום 1,077 שקל כיום; משכורות של חייל במערך הלוחם תעמוד על 1,176 שקל במקום 784 שקל כיום ושכרו של חייל המשרת ביחידה עורפית יעמוד החל מהחודש הקרוב על 810 שקל, במקום 540 שקל כיום. באכ"א מציינים כי במהלך השנתיים האחרונות חלה עלייה של 130% בדמי הקיום המשולמים לחיילי החובה.

גורמים באכ"א אמרו היום כי במהלך השנה הבאה ייעשו מהלכים למען שיפור ניכר בתנאי השכר של קצינים ושל נגדים בשנות השירות הראשונות שלהם בצה"ל. מדובר במגזר של קצינים בדרגות סגן-משנה, סגן ונגדים ראשוניים, שמשתכרים מעט, באופן שמשפיע על החלטותיהם אם להמשיך ולשרת בשורות צה"ל. באכ"א נעשית עבודת מטה לגיבוש של תכנית להעצמת אנשי הקבע הצעירים, תוך שימת דגש על שכר ותמריצים, שדרוג כלי הרכב שלהם, מלגות לימודים ועוד.

באכ"א מאמינים כי שיפור תנאי השירות של אנשי הקבע הצעירים תפחית את מספר הפרישות שלהם משורות הצבא.

לצד מהלכים אלה, באכ"א אמרו היום כי במהלך השנה הקרובה צפויה הוזלה של לפחות 40 מוצרי יסוד הנמכרים ברשת חנויות הנוחות "כוורת" בבסיסי צה"ל בכל רחבי הארץ. בצבא אומרים כי מוצרים שייבחרו - יימכרו במחיר עלות בכל חנויות הרשת והם כוללים מוצרי היגיינה, הופעה ולבוש ומזון.

דמי הקיום של חיילי חובה
 דמי הקיום של חיילי חובה