שטייניץ דורש: פטור ממס על גז טבעי לתחבורה ל-10 שנים

השר טוען כי רק כך ניתן יהיה לעודד מעבר מסיבי של תחבורה ציבורית ופרטית לגז טבעי

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

שר האנרגיה יובל שטייניץ דורש מחברי הוועדה הבין משרדית לבחינת מדיניות מיסוי הדלק ("ועדת המיסוי הירוק 3") להעניק פטור מלא ממס על גז טבעי לתחבורה ל-10 שנים - כך נודע ל"גלובס". בעוד שהוועדה צפויה להמליץ על מס מופחת על הגז הטבעי לעומת הסולר, במשרד האנרגיה טוענים כי רק פטור מלא יעודד מעבר לגז טבעי.

אף שמאגר תמר התגלה כבר לפני 7 שנים, התחבורה הציבורית בישראל מונעת כולה על תזקיקי נפט. ועדת צמח, שגיבשה את מדיניות הממשלה בפיתוח משק הגז וייצוא הגז, העריכה שעד 2040 יוסבו כשליש מכלי הרכב הפרטיים וכשני שלישים מכלי הרכב הציבוריים לגז טבעי, ושצריכת הגז הטבעי בתחבורה תעמוד על כ-40 BCM.

אלא שלטענת גורמים במשק התחבורה והאנרגיה, קיימים כמה חסמים שמונעים עד עכשיו חדירת כלי רכב ממונעים על גז טבעי, אשר העיקרי שבהם הוא היעדר מדיניות בנוגע למסים שיוטלו על כלי הרכב המונעים בגז טבעי. במשך שלוש שנים יושבת ועדת המיסוי הירוק ברשות המסים, ובוחנת מהו מס הקנייה הראוי, אילו מסים יש להטיל על מערכות מיובאות שיסבו כלי רכב (כולל משאיות ואוטובוסים) לגז טבעי ובכמה יש למסות את הגז הטבעי עצמו כדלק לתחבורה.

הוועדה הייתה אמורה להגיש את המלצותיה כבר לפני יותר משנה, אך טרם עשתה זאת. כפי שחשף "גלובס" בשבוע שעבר, הוועדה צפויה להגיש בקרוב את ההמלצות, והן צפויות לכלול: בלו מופחת על גז טבעי לתחבורה (כשליש עד מחצית מבלו סולר), פחת מואץ לתחנות תדלוק בגז טבעי, פחת מואץ לרכב מסחרי מונע גז מעל 4.5 טון, "רשת ביטחון" לתחנות תדלוק גז להשלמת ההכנסות מתחת לסף מסוים, הטבות מס לעידוד תשתיות התדלוק במתנול ועוד.

אלא של"גלובס" נודע כי בדיונים פנימיים שמנהל שטייניץ עם חברי המשרד, הוא דורש להעניק פטור מלא של מבלו על גז טבעי לתחבורה לפחות לעשר שנים. השר טוען כי רק כך ניתן יהיה לעודד מעבר מסיבי של תחבורה ציבורית ופרטית לגז טבעי. רק כש-40% מהמשאיות והאוטובוסים יהיו מונעים בגז טבעי, אז ניתן יהיה להעלות מעט את המס, טוענים במשרד.

מקורבים לוועדה טענו כי דרישת השר לא הגיונית, שכן פטור מלא ממס על הגז הטבעי פירושו איבוד הכנסות מדינה בסך של כ-4 מיליארד שקל בשנה. נציין, כי הכנסות המדינה ממיסוי על הדלק עומדות על כ-17 מיליארד שקל בשנה.

לטענת שטייניץ, המדינה דווקא מקבלת את אותם מיליארדים שהיא מאבדת מהמיסוי שהיא מטילה על חברות הגז דרך מס ששינסקי. הטלת בלו כלשהוא על הגז הטבעי לתחבורה, גם אם הוא נמוך משמעותית מהבלו על הסולר, הוא למעשה כפל מס.