בנק מזרחי טפחות מוכר 8% מתיק המשכנתאות שלו למנורה מבטחים ב-770 מיליון שקל

כל המשכנתאות הנמכרות נלקחו בשנת 2013 לידר שוקי הון: "זה צעד טוב. סביר שעוד בנקים יילכו בעקבותיו, במיוחד הפועלים ולאומי"

בנק מזרחי טפחות, השחקן הגדול בשוק המשכנתאות בישראל, מכר לקבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים, כ-7.8% מתיק המשכנתאות שלו. לראשונה הבנק בניהול אלדד פרשר מוכר נתח מתיק המשכנתאות שלו, בסך של כ-770 מיליון שקל, לשוק המוסדי, ובכך הוא משחרר לעצמו מקורות למתן אשראי חדש או לחיזוק ההון, כשמנגד הרוכשת - קבוצת מנורה מבטחים, שבניהול מוטי רוזן, מגוונת ומרחיבה את תיק ההשקעות של עמיתיה, בימים של ריביות אפסיות בשוק המקומי ובעולם בכלל.

תיק המשכנתאות של הבנק הינו בהיקף 99.3 מיליארד שקל (נכון לסוף הרבעון השלישי). מהודעת הבנק עולה כי כל המשכנתאות בתיק שנמכר עתה למנורה מבטחים נלקחו ב-2013, ו"הן משולמות באופן תקין ללא פיגורים".

בנק מוטה משכנתאות

כמו כן, מסבירים שם כי ההיגיון מאחורי המכירה הוא יצירת התשתית להגדלת הצמיחה בשוק האשראי למשכנתאות תוך עמידה ביעדי הלימות ההון. במסגרת תנאי העסקה נקבע בין מזרחי טפחות ומנורה מבטחים כי השתיים יתחלקו בסיכון, באופן כזה ש-80% מהזכויות וההתחייבויות בנתח נמכרו למנורה מבטחים בעוד ש-20% נותרו בידי הבנק, שימשיך לנהל ולתפעל את הנתח הנמכר עבור מנורה מבטחים.

כאמור, מבחינת הבנק המהלך יפנה מקורות הון שיוכלו לאפשר לו להגדיל את תיק האשראי בכלל והמשכנתאות בפרט. תיק האשראי של מזרחי טפחות עמד בסוף הרבעון השלישי על 158 מיליארד שקל, עלייה של כמעט 8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מזה, כאמור, כמעט 100 מיליארד שקל במשכנתאות. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015 הסתכמו ההכנסות בתחום המשכנתאות ב-605 מיליון שקל, עלייה של 12.5%, בעוד הרווח הנקי בתחום זה עלה ב-7% ל-310 מיליון שקל. רווח זה היווה 34.7% מסך הרווח הנקי של הבנק, בעוד שבינואר-ספטמבר 2014 עמד חלקו של הרווח מהמשכנתאות על 32.5%. כך, התלות של מזרחי טפחות בשוק המשכנתאות גדלה בתקופה זו.

אלון גלזר, סמנכ"ל השקעות בלידר שוקי הון, טוען כי המהלך הוא חיובי למזרחי טפחות ויגדיל את יכולת הצמיחה שלו. "אם מזרחי טפחות מוגבל בצמיחה ובדרך של מכירת הלוואות הוא גם לוקח את העמלות על ניהול ותפעול התיק וגם מפנה אשראי, אז זה פתרון טוב", אומר גלזר. "אם האופציה היא לצמוח ב-3%-4% באשראי בשנה הקרובה או לצמוח ב-10% ולמכור חלק מהמשכנתאות, אני חושב שזה צעד טוב. אני מניח שנראה בנקים נוספים שמנסים למכור אשראי, במיוחד הפועלים ולאומי".

לאן להערכתך יילך ההון? להגדלה נוספת של תיק המשכנתאות?

גלזר: "הצמיחה של משקי הבית היא במשכנתאות. ההנחה היא שלא נראה פחות עסקאות בנדל"ן וכן נראה עסקאות חדשות. המדינה לא מנסה למנוע עסקאות בשוק הנדל"ן אלא לספק היצע. אם יהיה עוד היצע, נמשיך לראות צמיחה גם במשכנתאות".

אתה לא חושב שנוצרת תלות מוגזמת של מזרחי טפחות במשכנתאות?

"מזרחי טפחות הוא בנק שתמיד היה מוטה למשכנתאות. 60% מהאשראי שם הולך למשכנתאות. זה אשראי יותר בטוח שיש בישראל והוא ניתן ב-LTV (רש"ת: Loan to Value) יחסית סביר, אלא אם יהיה פה משבר דיור ואבטלה גדולים מאוד".

גלזר מעריך שמזרחי טפחות ימשיך בעתיד למכור עוד חלקים מתיק המשכנתאות שלו.

אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות, אמר כי מכירת נתח מתיק המשכנתאות, כמו גם הנפקת אגרות החוב מסוג COCO, היא מהלך שיאפשר לבנק להתמודד עם האתגרים שעומדים לפתחו ב-2016 ובראשם המשך הצמיחה וההתרחבות בעסקי הבנק, תוך עמידה ביעדי הלימות ההון הרגולטוריים. "מזרחי טפחות רואה בגופים המוסדיים שותפים והוא ימשיך לפעול לקידום שיתופי פעולה שכאלה, שמייצרים ערך אמיתי הן לבנק והן למוסדיים שמעוניינים באפיקי השקעה משתלמים ואטרקטיביים, ולא פחות חשוב מכך, בטוחים ובעלי סיכון נמוך באופן משמעותי", אמר פרשר.

כזכור, בימים אלה מקדם מזרחי טפחות הנפקת אג"ח COCO בהיקף של כמיליארד שקל. מדובר במכשיר פיננסי המאפשר מחיקה חלקית או מלאה של האג"ח בעת משבר. התנאים שקבע בנק ישראל לחדלות פירעון של האג"ח, הם במצב של ירידה מתחת ל-5% בהלימות ההון של הבנק או כאשר הפיקוח על הבנקים יחליט שיש לבצע מחיקה (בתנאי משבר). מבחינת הבנק, מדובר בתרומה ליציבות וכרית ביטחון בתקופה של משבר.