פיתוח ישראלי: טכנולוגיה שתסייע לחולים בחדרי המיון

הטכנולוגיה של MagBiosense מזהה חומרים בריכוזים נמוכים במיוחד בגוף, וכך מסייעת לקיצור זמן ההמתנה בהגעת החולה לחדר המיון, לזרז את הטיפול הדחוף בו ולייעל אותו

רקע: אחת התלונות השגורות בחדרי מיון היא, לא עלינו, כאבים בחזה שעלולים להעיד על התקף לב. הבדיקה הראשונית שמאשרת או שוללת כי אכן מדובר בהתקף היא רמתו בדם של החלבון טרופונין. הבדיקה דורשת המתנה של 6-9 שעות שבהן על הנבדק להישאר בהשגחה בחדר המיון כדי לוודא שכמות החלבון לא עולה עם הזמן, מאחר שהוא מופרש באיטיות במשך ההתקף.

קיצור זמן ההמתנה ואיתור החלבון כבר עם הגעת החולה עשויים כמובן לזרז את הטיפול הדחוף בו ולייעל אותו. הטכנולוגיה שפיתח ד"ר עמוס דניאלי במעבדתו של פרופ' אריה עדי מבקשת לקצר את התהליך, מאחר שהיא יכולה לזהות כמות קטנה במיוחד של חומר בתמיסה.

דניאלי, מהנדס אלקטרוניקה בעל ניסיון בעולם האופטיקה, מספר: "ב- 2013 הקמתי את MagBiosense בסנט לואיס שבה פעלתי בכדי למסחר את הטכנולוגיה. חברתי לד"ר ג'ק לדנסון באוני' וושינגטון. הוא המציא את הנוגדנים שמשמשים כיום לזיהוי טרופונין בדם".

השוק: מרכז פעילות הפיתוח של MagBiosense הוא במיזורי, ארה"ב. החברה מוסחרה על ידי רמות, חברת מסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת ת"א. באחרונה זכתה החברה בפרסים, בהם פרס בסך 50 אלף ד' בתחרות Arch Grants בסנט לואיס; במקום הראשון בתחרות היזמות של בית הספר למינהל עסקים באוני' וושינגטון, כמו גם בתחרות הסטארט-אפים של סנט לואיס כולה (50 אלף דולר כל אחת); ובאחרונה זכתה עם חברות ישראליות נוספות במענק של 900 אלף דולר מקרן בירד למחקר ולפיתוח תעשייתיים של ישראל וארה"ב.

המוצר: "הטכנולוגיה שפיתחתי יכולה לזהות חומר מסוים - יהיה זה חלבון, גורם מחלה, וירוס וכיוצא באלה בריכוזים נמוכים במיוחד בגוף", מספר דניאלי. "ביולוגים יודעים לסמן מולקולות בסמנים פלורסנטיים שפולטים אור. הבעיה היא שכדי לראות את האור הזה, צריך להאיר עליו בלייזר, ובכמויות מזעריות במיוחד אין מספיק אור. אנחנו מצמידים חלקיקים מגנטיים קטנים למולקולות הפלורסנטיות, ובכך מאפשרים לזהות את החומר".

שלב בפעילות: זיהוי רמת הטרופונין הוא כמובן דוגמה אחת לשימושים בטכנולוגיה. ד"ר דניאלי בהחלט מתכוון להמשיך ולהרחיב את הפעילות. "אנחנו עדיין בשלב הפרה-קליני ועורכים ניסויים באוניברסיטת וושינגטון, לאחר שאת רישוי הפטנט ביצענו באוניברסיטת תל אביב. כיום אני חבר סגל באוניברסיטת בר אילן, שם אני מפתח את הדור הבא של הטכנולוגיה בקבוצה של הנדסה ביו-רפואית בפקולטה להנדסה".

גיוסי הון: בימים אלה נערכת החברה לסבב גיוס של 2.5-3 מיליון דולר, לאחר שעד היום גייסה החברה כחצי מיליון.

MagBiosense

שנת הקמה: 2013

תחום פעילות: מדיקל דיוויס/מכשור רפואי

מייסד: ד"ר עמוס דניאלי

גיוסי הון: 500אלף דולר

משקיעים: Missouri Technology Corporation, פרסים שונים ומשקיעים פרטיים