נעילה חיובית בבורסות אירופה; הממשל הסיני התערב במסחר

החוזים על הנפט נסחרים בירידות ■ האינפלציה בגוש האירו נותרה ללא שינוי בדצמבר ■ יום המסחר באסיה נפתח בנפילות של יותר מ-3% בסין - ואז הבנק המרכזי התערב ובורסות אסיה התייצבו ■ הממשל בסין שוקל להגביל מכירת מניות

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ג') בעליות שערים, לאחר הירידות החדות שנרשמו אתמול. המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות ואילו במסחר בנפט נרשמות ירידות.

 

היום פורסם בגוש האירו כי שיעור האינפלציה נותר ללא שינוי בדצמבר, ברמה של 0.2% (שנתי) הרחק מיעד של 2% שהציב הבנק המרכזי האירופי ומתחת לצפי האנליסטים בשוק שעמד על 0.3%. גל מדד הליבה, שאינו כולל את השינוי במחירי המזון והאנרגיה, נותר ללא שינוי ברמה שנתית של 0.8%.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מציין היום בסקירתו כי הקריסה בשוק המניות הסיני אתמול קשה לעיכול וגם להסבר. חלק מעריכים שהיא נובעת מנתון מדד מנהלי הרכש החלש, אך שווקים לא קורסים בעקבות נתוני מאקרו. "להערכתי הקריסה בשוק הסיני היא כשל בהסרת רגולציה ולא יותר מזה. המשקיעים בסין חוששים מ"הצתה" של גל מכירות בשבוע הקרוב בעקבות הסרת האיסור על מכירה של מניות שהוטל לפני 6 חודשים על מחזיקים גדולים".

תפוגת האיסור תהיה ביום שישי הקרוב וכבר בשבוע שעבר היו אזהרות ממחנק נזילות בשוק המניות וביקורות על הממשל שאת האיסור יש להוריד בהדרגה כדי לא ליצור תגובה מוגזמת.  למרות זאת, אומר חברון, נראה כי מדובר פה בסך הכל בכשל טכני, כזה ששוקי המניות בעולם מושפעים ממנו לטווחים קצרים אבל ממש לא משפיעים לטווחים ארוכים יותר. בשפת השוק קוראים לזה "נחכה שהשוק יתנקה קצת" ואז מגיעים קונים לשוק. מה שמדאיג בינתיים זה הירידות באירופה בתגובה לירידות החדות בסין. הפיחות של היואן, החשש מפני האטה בסין הם אלה שאמורים להכביד על אירופה כמו גם חשש ממשבר פיננסי. בימים הקרובים, שהרוחות יירגעו, נדע יותר טוב האם באמת קיבלנו "הנחה" במחירי המניות לכבוד תחילת השנה. 

רשת האופנה הבריטית Next דיווחה היום על תוצאות מאכזבות ברבעון הרביעי של 2015 על רקע מזג האוויר הנוח יחסית.

בורסות אסיה נסחרו היום (ג') בירידות קלות, אחרי הנפילה של אתמול, בעקבות התערבות של הבנק המרכזי בסין, שהזריק נזילות למערכת הפיננסית וביצע פיחות נוסף ביואן. 

הבנק המרכזי של סין הזרים היום 20 מיליארד דולר למערכת הבנקאית. זו ההתערבות הגדולה ביותר של הבנק המרכזי מאז ספטמבר. מטבע היואן נסחר היום סביב 6.516 יואן לדולר לעומת 6.533 יואן לדולר אתמול. מדובר בשפל של 5 שנים.

 

יום המסחר באסיה נפתח בירידות אך הן התמתנו בהמשך והמדדים עברו למגמה מעורבת. בתחילת יום המסחר נפלה שנחאי ביותר מ-3%, אך לאחר מכן הבנק המרכזי הודיע על הזרמת נזילות לשוקי הכספים ורשות ני"ע בסין הודיעה כי תפעל לשיפור מנגנון הפסקת המסחר במקרים של נפילה פתאומית, כפי שקרה אתמול אז הופסק המסחר בבורסה כאשר המדדים צנחו עד 8%.

"יהיו עוד הקלות בסין", אמר לסוכנות בלומברג שיין אוליבר, אסטרטג ב-AMP Capital Investors שמעריך כי הבנק המרכזי הסיני ימשיך להתערב בשוק. "אני חושב שהם יחתכו שוב את הריבית ואת רזרבות ההון הנדרשות מהבנקים. בכל מקרה, כולנו קיבלנו תזכורת לכך שהשווקים תנודתיים ותלויים מאוד במדיניות המוניטרית".

מדד MSCI אסיה נסחר היום כמעט ללא שינוי. אתמול אירעה נפילה בבורסות אסיה שהתפשטה לאירופה ולארה"ב לאחר שבסין פורסם מדד PMI שלילי שהצביע על התכווצות בפעילות הייצור במדינה בדצמבר. המסחר בסין הופסק והיום מסרה רשות ני"ע בסין שהיא בוחנת אפשרות להגביל מכירת מניות על-ידי גופים גדולים.