נעילה חיובית בבורסה בת"א; מנקיינד קרסה, מזור זינקה 8%

עליות שערים בבורסות אירופה ובוול סטריט ■ מנקיינד הודיעה כי סאנופי ביטלה את הסכם השת"פ עימה ■ בורסות אסיה ננעלו בירידות קלות, לאחר שהבנק המרכזי בסין הזרים לבנקים כ-20 מיליארד דולר

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

הבורסה בת"א ננעלה היום (ג') בעליות שערים, בהתאם למגמה בשוקי העולם ועל רקע גל הירידות החדות ששטף את העולם אתמול. מדד המעו"ף טיפס בכ-0.5% בהובלת מניות הבנקים, כיל ונייס. מנגד, מניות הגז הכבידו מעט על המדד. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

בשוק המט"ח נסחר היום השקל במגמה מעורבת, כאשר הדולר עלה בכ-0.4% ל-3.928 שקלים, ואילו האירו נחלש ב-0.9% ל-4.22 שקלים.

 

הנפילות אתמול בבורסות אסיה, שלוו בהפסקת מסחר בסין, התפשטו לכל העולם. אירופה ננעלה בירידות של עד 4.3% ובוול סטריט ננעל המסחר בירידות של עד 2.1%. למעשה, גם היום נפתח המסחר באסיה בירידות חדות של יותר מ-3% בסין, אבל אז הבנק המרכזי הסיני התערב והזרים כ-20 מיליארד דולר לחזק את נזילות הבנקים - והירידות בשווקים נמחקו. 

בשווקים עדיין מעכלים את פתיחת השנה הגרועה בבורסות. מדד PMI גרוע בסין שהצביע על התכווצות בייצור בדצמבר נתפס כגורם מס' 1 לנפילות אתמול, אך לכך יש להוסיך את המתיחות בין איראו לסעודיה וניתוק הקשרים ביניהן, כמו גם מדד ISM חלש שפורסם אתמול בארה"ב. 

"שנה חדשה, אותן דאגות: סין, מחיר הנפט, הדולר החזק ואג"ח high-yield", אמר לרשת CNBC תומס לי, מייסד  FundStrat Global Advisors. "כל מה שהדאיג את המשקיעים בשנה שעברה ממשיך להדאיג גם עכשיו, וה-PMI בסין רק חידד את זה".

למרות זאת, מומחים בוול סטריט לא מאמינים שהשנה תתרחש מפולת. אד קיאון, מנהל השקעות ב-Quantitative Management Associates, טוען כי "אין הרבה מקום לאפסייד אבל מצד שני הסיכוי לשוק דובי נמוך מאוד. אני חושב שנראה השנה תשואות מתונות".

בבית ההשקעות טופ אלפא מעריכים גם כן שהשוק יפגין איתנות: "המתיחות בשווקים גבוהה ואין ספק שנמשיך להרגיש אותה בתקופה הקרובה, אך להערכתנו השלכות המשבר בשוק הסיני שסוחף עמו את כל שוקי העולם הנן מוגבלות ונקודתיות ואינן צפויות להשפיע על השווקים לאורך זמן, ולפיכך התנודתיות בשווקים לא צריכה להטריד את המשקיעים. אנו סבורים כי בטווח הארוך השווקים יוסיפו להתנהל כתגובה לנתונים המאקרו כלכליים הפונדמנטליים, ויושפעו בעיקר מנתוני הכלכלה האמריקאית המתאוששת. יחד עם זאת ראוי לציין את השוק הישראלי, אשר הפגין עליות שערים בתחילת השבוע, וירידות מתונות יחסית אתמול ביחס לשווקי העולם. אנו מאמינים כי השוק המקומי יפגין את איתנו ופניו נשואות לצמצום הפער שהוא פתח מול השוק האמריקאי".

 

מניות הבנקים, דוגמת לאומי , הפועלים  ודיסקונט , המשיכו לבלוט היום בדומה למניות הפיננסים בעולם. לאומי ודיסקונט קיבלו אתמול העלאות המלצה מסיטי, מה שסיפק להן תמיכה מסוימת אל מול הנפילות בשווקים.

מנקיינד  הודיעה היום כי ענקית התרופות סאנופי מבטלת את הסכם השת"פ ביניהן ברקע למכירות חלשות של מוצר הדגל של מנקיינד, משאף אינסולין חדשני. בעקבות ההודעה מניית החברה קרסה בכ-28%. 

כיל  הודיעה הבוקר כי חתמה על הסכמים לאספקת אשלג בהיקף של 3.4 מיליון טון עם לקוחותיה בסין. מדובר בגידול של 3% באספקת האשלג של כיל לסין. 

חברת המכשור הרפואי מזור רובוטיקה  דיווחה לבורסה על קבלת הזמנות למספר שיא של 12 מערכות Renaissance ברבעון הרביעי אשר הסתיים ב-31 בדצמבר 2015.

אל על  המשיכה לעלות גם היום, כשברקע מחיר הנפט יציב סביב 37 דולר לחבית.

בסקטור הביומד, קולפלנט  זינקה לאחר שהחברה הודיעה על רישום פטנט בארה"ב. (לסיפור המלא)

אודיוקודס הודיעה היום על חתימת הסכם לרכישת חברת ACS, ספקית מובילה של פתרונות תקשורת המגדילים את האפקטיביות של מחלקות, משתמשים בודדים וארגונים. ACS הינה שותפת כסף של מיקרוסופט המתמחה בפתרונות תקשורת אחודה. אודיוקודס תשלם 3 מיליון דולר במזומן לבעלי המניות של ACS וכן תשלום עתידי בהיקף של 2 מיליון דולר נוספים אשר ישולם בכפוף לעמידה ביעדי מכירות בשלוש השנים הבאות. בנוסף תבצע אודיוקודס רכישה עצמית של מניותיה ב-15 מיליון דולר. 

"גלובס" חשף אתמול אחרי סגירת המסחר כי אלון רבוע כחול  מתכננת הסדר חוב נוסף ברשת מגה, שילווה במחיקה של 700 מיליון שקל. (לסיפור המלא)

טבע  ממשיכה במחקר בלקווינימוד, התרופה האוראלית שלה לטיפול בטרשת נפוצה, ואתמול הודיעה כי תפסיק את מתן המינונים הגבוהים בתרופה בעקבות אירועים לבביים לא קטלניים אצל חלק מהמטופלים.

בתוך כך, טבע הודיעה היום כי השיקה גרסה גנרית לגלולות למניעת הריון. גרסת המקור של הגלולות הגיעה להיקף מכירות של 488 מיליון דולר בארה"ב, נכון לאוקטובר 2015.