קרנות ההון סיכון הישראליות גייסו יותר ממיליארד דולר ב-2015

דוח IVC ו-KPMG‏ סומך-חייקין: צפי לגיוס של עוד כ-500 מיליון דולר במהלך 2016 ■ לא פחות מ-18 קרנות חדשות גייסו הון בשנה החולפת, כאשר 4 קרנות גייסו יותר מ-100 מיליון דולר כל אחת וגרפו במצטבר 59% מהכסף ■ כ-72% מהקרנות ביצעו סגירה ראשונה

הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ  סטארט אפ  הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם: save as
הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ סטארט אפ הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם: save as

הגאות בהיי-טק מעניקה רוח גבית לקרנות ההון סיכון הישראליות. נתונים של חברת המחקר IVC וחטיבת הטכנולוגיה של KPMG‏ סומך-חייקין, אשר מתפרסמים היום, מצביעים על כך שקרנות מקומיות גייסו ב"שנת הבציר" 2015 סכום של 1.02 מיליארד דולר וקיים צפי לגיוס של עוד כ-500 מיליון דולר במהלך 2016.

עוד עולה מהנתונים כי לא פחות מ-18 קרנות חדשות גייסו הון בשנה החולפת, כאשר ארבע קרנות גייסו יותר מ-100 מיליון דולר כל אחת וגרפו במצטבר 59% מהכסף. כ-72% מהקרנות ביצעו סגירה ראשונה ב-2015.

נציין כי השנה החולפת התאפיינה בהסטת כספים לקרנות צמיחה אשר משקיעות בדרך כלל סכומים גבוהים יותר בחברות בוגרות יותר, בדרך כלל כאלה אשר רושמות הכנסות בהיקף משמעותי. הסכום הממוצע שגייסה קרן בודדת בשנת 2015 עומד כעת על 57 מיליון דולר, אולם מאחר שחלק מהקרנות ממשיכות כאמור לגייס כסף - הנתון עשוי לצמוח עד ל-82 מיליון דולר.

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב-IVC, התייחסה היום למתודולוגיה של המחקר ואמרה כי "שנת בציר בעולם ההון סיכון היא השנה שבה מתחילה קרן להשקיע אחרי גיוס הון ראשוני, ולרוב ממשיכות הקרנות בגיוס הון גם בשנים הבאות. שנת 2015 היא שנת הבציר הראשונה במחזור השביעי של גיוסי קרנות הון הסיכון הישראליות, ובסיכום ביניים היא נראית מבטיחה בהחלט, עם מספר שחקנים חדשים שנכנסו לשוק הון הסיכון המקומי, ועם 13 קרנות הון סיכון בסגירה ראשונה שצפויות להמשיך את מאמצי גיוסי הון במהלך 2016. אנו מאמינים שהקרנות יצליחו להגיע לסכומי המטרה, מה שיוסיף כ-500 מיליון דולר נוספים להון הייעודי להשקעות הישראליות של קרנות בשנת בציר 2015. בנוסף, שנת בציר 2016 כבר יצאה לדרך, עם שבע קרנות הון סיכון נוספות אשר נמצאות בתהליכי גיוס, ומתכננות לגייס יותר ממיליארד דולר".