לאחר הזינוק: בעלי השליטה בטלדור מכר מניות בכ-47 מיליון ש'

כמעט שנתיים אחרי גילוי השערורייה החשבונאית בטלדור, ולאחר שהמניה התאוששה וזינקה בכ-440% מהשפל, בוחרת בעלת השליטה לממש חלק מהחזקותיה

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

כמעט שנתיים אחרי גילוי השערורייה החשבונאית בטלדור , ולאחר שהמניה התאוששה וזינקה בכ-440% מהשפל אליו הגיעה בעקבות הפרשה, מנצלת בעלת השליטה בחברה את רמות המחיר הנוכחיות לממש חלק מהחזקותיה ולסייע להגדלת הסחירות במניה.

DBSI, חברת ההשקעות הפרטית שבשליטת יוסי בן-שלום וברק דותן, מכרה כ-18% ממניות טלדור תמורת 46.6 מיליון שקל לגופים מוסדיים ישראלים. מחיר המניה בעסקה היה 23.3 שקל, שנמוך בכ-8.5% ממחיר הנעילה אתמול. החזקתה של DBSI תרד מ-73.9% ל-55.7%. הגופים שרכשו ממנה את המניות כוללים את חברת הביטוח הפניקס שרכשה כ-8%, בית ההשקעות מור וקרן הגידור רידינג קפיטל של צחי אברהם. את העסקה הובילה חברת ברק קפיטל חיתום.

טלדור היא חברת שירותי מחשוב שמספקת פתרונות עסקיים וטכנולוגיים בתחומי התוכנה, החומרה, התקשורת ומיקור חוץ. שווי השוק שלה בבורסה בת"א עומד על 279 מיליון שקל. בתחילת 2014 טלדור גילתה אי-התאמות בהיקף של 49 מיליון שקל בדוחות החברה, שנוצרו בשנים 2007-2013. הגילוי גרם למחיקה של כ-30% מההון העצמי של החברה ולפיטורי בכירים בחטיבת השירותים המנוהלים.

"הרציונל לעסקה הוא פשוט", מסביר היום יוסי בן-שלום מ-DBSI את מכירת המניות הנוכחית. "קודם, לא הייתה סחירות במניה: אנחנו החזקנו קרוב ל-75%, ואם לוקחים בחשבון את ההחזקות של מנהלי החברה ושל ילין לפידות ופסגות, מגיעים לכ-96% מהמניות. ברור שכל עוד המניה הייתה במחירים שחשבנו שהם רחוקים משוויה הכלכלי של החברה, לא היה לנו כלי לפתור את זה, כי לא היה הגיוני למכור. ברגע שהחברה השתקמה לא רק בשוק ההון אלא גם בביצועים שלה, היה חשוב לנו מצד אחד לייצר סחירות כדי שתהיה חברה ציבורית 'אמיתית', ומצד שני לקבל 'תעודת הכשר' אחרי התקופה הלא קלה מול המוסדיים. וחוץ מזה, לקחת צ'ק הביתה זה אף פעם לא נורא".

לדברי בן-שלום, "בשפל, לא היינו מוכרים את המניות, ולא שלא קיבלנו טלפונים. DBSI גוף לא ממונף, עם כסף, עם סבלנות, לכן החברה כשהייתה בחולשתה לא היה סיכוי שנמכור ולו מניה בודדת. להפך, תמכנו בחברה. לא היינו צריכים להזרים כסף, אבל אם היה צורך היינו מזרימים. מחזיקי האג"ח והבנקים נתנו לנו גיבוי, ואני חושב שהם לא מצטערים על זה".

- המימוש הנוכחי מהווה שלב בדרך לאקזיט של DBSI?

"אנחנו חברה שמצטיינת בהחזקות ארוכות-טווח. למעט סימטרון, לא מכרנו אך חברה. מצד שני, אנחנו תמיד מוכנים לשמוע ומעולם לא סירבתי לפגוש טייקון סיני שרוצה לקנות בכפול מהמחיר. כרגע, טלדור לא מיועדת למכירה". מלבד טלדור מחזיקה DBSI, בשליטה בחברות שירותי הרכב שגריר ופוינטר.

- התקופה הרעה נמצאת מאחוריה?

"היום החברה יציבה ועם רווחיות סבירה. יש גורמים שלא בשליטתנו - שוק ההון ומצב המשק - אבל אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים, מביאים עוד מוצרים, החברה ביצעה רכישה. אני חושב שחזרנו back to business. יש מקום ויש רצון לעשות יותר טוב במחזור המכירות ובעיקר בשורה התחתונה".

לאחרונה נכנס לתפקיד מנכ"ל החברה נתי אברהמי, שהחליף את אריה רימיני. אברהמי הגיע לחברה לאחר שכיהן שנים ארוכות כמנכ"ל קבוצת יעל. אברהמי אמר היום כי "מדובר בהבעת אמון בחברה מצד גופים מכובדים, ומן הסתם המניה תהיה הרבה יותר סחירה, נתון שאני רואה לחיוב".

- אבל לא מדובר בגופים שרוכשים בשביל לממש מחר. איך זה ישפר את הסחירות?

אברהמי: "אני מניח שהם לא רוכשים בשביל כמה ימים, אבל מדובר בקבוצה מכובדת של מוסדיים ולא בגוף אחד, ואני מניח שבטווח הבינוני, מן הסתם חלקם יממשו וימכרו, דבר שישפר את סחירות החברה".

- איך טלדור פותחת את שנת 2016?

"אנחנו מתחילים את השנה עם מנועי צמיחה חזקים ובריאים בכל אחת מ-4 הפעילויות שלנו, ומצפים להמשך מגמה חיובית".

נזכיר כי לאחרונה הודיעה טלדור על רכישתה של חברת XGlobe, הפועלת בתחום מחשוב הענן, בעסקה שמוערכת ב-25 מיליון שקל. XGlobe נוסדה ב-2002 וב-2014 הגיעו הכנסותיה ל-20.8 מיליון שקל והרווח הנקי שלה היה 2.6 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2015 היא רשמה הכנסות של 12.8 מיליון שקל ורווח של 1.1 מיליון שקל. בין פתרונות החברה, יש גם פתרונות ענן ואירוח (Hosting), כולל אירוח בחוות של גוגל, מיקרוסופט ואמזון. החברה תשולב בחטיבת התקשורת של טלדור: טלדור תקשורת-גלאסהאוס .