"זו היסטריה טוטאלית, יש המון סיבות טכניות חסרות משמעות"

ארז צדוק: "הטריגר לפאניקה הבוקר בשוק ההון הסיני הוא הפיחות הגדול שנרשם ביואן" ■ אלדד תמיר: "צריך לזכור כי מדובר על שיעורי צמיחה מתונים יותר ולא על משבר כזה או אחר" ■ רוני יונסיאן: "שוק המניות הסיני מאופיין במשקיעים רבים שפועלים במינוף, מה שתורם להחרפת התנודתיות"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

הטלטלה בשוקי המניות מסביב לעולם נמשכת גם היום, בהובלת הבורסה בסין שהמסחר בה הופסק שוב היום לאחר צניחה של יותר מ-7% במהלך המסחר. גם הנפט ממשיך בצניחה וחוזה ברנט צונח בכ-4.8% לרמה של 32.57 דולר לחבית. ושוב שואלים את עצמם המשקיעים והסוחרים: לאן הולכים מכאן?

רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר מאקרו בני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מציין כי "זהו יום שני השבוע של קריסה במדדי המניות הסינים, המסחר הופסק בשלב מוקדם, ולמעשה זהו יום המסחר הקצר ביותר ב-25 השנים האחרונות - עדות לפאניקה חסרת התקדים של המשקיעים הסיניים".

מוקדם יותר השבוע החליט הבנק המרכזי הסיני לאפשר פיחות חד יותר ביואן. הסיבה נעוצה ככל הנראה בהבנה שיהיה קשה מאוד לאורך זמן לשמור על שער מטבע "רצוי". בנוסף ייתכן שהממשל הסיני מתחיל כבר עכשיו לחשוש כי יתרות המט"ח האדירות של המדינה (3.4 טריליון דולר) יתחילו להצטמצם. נזכיר כי יתרות אלו עמדו לפני כשנה על שיא של 4 טריליון דולר, אומר יונסיאן. 

עוד הוא מוסיף כי "סין משתמשת במט"ח כדי לתמוך במטבע ובשוק המניות, אך במצב בו נוצר חשש מירידה מהירה ביתרות המט"ח, מרחב הגמישות של הממשל יהפוך למוגבל והספקולנטים יתחילו להריח דם - את זה הממשל הסיני לא רוצה. לכאורה פיחות המט"ח הוא חיובי ליצואנים הסיניים, אבל החשש המוצדק הוא שפיחות לא מבוקר יוביל לבריחת הון מסין וייתכן שזהו הטריגר למפולת של היום. שוק המניות הסיני מאופיין במשקיעים רבים שפועלים במינוף, מה שתורם להחרפת התנודתיות. המשקיעים הסינים הצעירים עדיין לא יודעים איך נראית מפולת בשוק המניות, וה"שיעור" הקצר במהלך 2015, בה נפלו המניות לא עשה את שלו. להערכתנו, גם 2016 לא תהיה טובה יותר למניות הסיניות".

 

"הסיפור האמיתי הוא המשך התאוששות הכלכלה העולמית"

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, אומר כי "הטריגר לפאניקה הבוקר בשוק ההון הסיני הוא הפיחות הגדול שנרשם ביואן . הבנק המרכזי הסיני מבין שהפיחות הזה יוביל לפאניקה בטווח הקצר, הוא גם יודע שיש לו בעיה של שקיפות ולכן צעד כזה מצדו ישדר לשווקים כי אולי מצב הכלכלה הסינית רע משחשבנו, הוא גם יודע שזה עלול להצית חששות למלחמת מטבעות וליציאת כספים משמעותית מהשוק הסיני. עם זאת, כנראה שהדאגה העיקרית של הבנק המרכזי בסין נתונה כיום לצמיחתה של הכלכלה המקומית ולחיזוק היצוא הסיני, שעבר מזמן את רף טריליון הדולר בשנה".

צריך להבין, אומר צדוק, שהשווקים הופכים יותר ויותר תנודתיים וזה נובע משני גורמים עיקריים, גורם זמני וגורם קבוע. הגורם שאנחנו מקווים שהוא זמני זה הריביות האפסיות במדינות המפותחות, שהופכות את תיקי ההשקעות לתלויים לגמרי בשוק המנייתי. אם בעבר 70% מתיק השקעות קלאסי הושקע באג"ח הניב תשואה סבירה והיווה עוגן יציב, שהחזיק את הספינה בים מניות סוער - היום העוגן הזה לא קיים. הריביות אפסיות ותשואת החלק הסולידי למעשה איננה קיימת ולכן המניות מטלטלות את הספינה באין מפריע והמשקיעים הופכים לעצבניים ורגישים יותר והתגובות שלהם חדות וחריפות יותר. "הגורם הקבוע הוא התקשורת האינטרנטית והרשתות החברתיות, שמקצינות כמעט כל דבר וכך גם את התגובות בשווקים. שני הגורמים האלה מחייבים אותנו להפנים את הסיכון הגדל בשווקים ואת הסיכון בניהול הון לטווח קצר. מצב זה מחייב גם את המשקיעים הסולידיים יותר, שעדיין רוצים להשיא תשואה על כספם, לחשוב לטווח ארוך ולהתעלם ככל האפשר מהתנודתיות - כי היא פה כדי להישאר".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, אומר כי "למרות שסין הייתה סיכון מספר אחת בתחזיות לשנת 2016, היא הצליחה מתחילת השנה להכות גם את התחזיות הפסימיות ביותר. שילוב של הנתונים הכלכליים החלשים שהיו השבוע, המשך החלשות המטבע והערפול בשיטות פעולה של השלטונות לטיפול במשבר מעצימים את הירידות בשוק המניות".

"סין בהחלט מהווה סיכון לכלכלה העולמית ולשווקים. יחד עם זאת, צריכים לשים לב שהנפילות שהיו בשוק הסיני בחודשי הקיץ ועוררו חשש שהאירועים במדינה ובשווקים המתפתחים האחרים יכו במשק העולמי, לא באו לידי ביטוי בכלכלות המפותחות. למרות החשש שהוביל אפילו לדחיית עליית הריבית בארה"ב, הנתונים הכלכליים באירופה, ארה"ב ויפן כמעט לא הושפעו. אפילו במדינות המתפתחות, במיוחד באזור אסיה לא הייתה הרעה משמעותית בנתונים. כלכלת דרום קוריאה, סינגפור, הונג קונג, יפן ואוסטרליה המחוברות ביותר לכלכלה הסינית הציגו שיפור בצמיחה כלכלית ברבעון השלישי. בסין עצמה, עד כמה שניתן לסמוך על הנתונים בה, הייתה התייצבות באינדיקטורים כגון הייצור התעשייתי, המכירות הקמעונאיות והיצוא. אולם, במקביל התרבו מקרים של פשיטות רגל במגזר העסקי במדינה. לרשויות בסין יש עדיין כלים לתמיכה בכלכלה ע"י המשך הורדת הריבית ומתן תמריצים פיסקליים.

"צריך לציין שהירידות בבורסת סין כנראה נובעות מהמכירות הבהולות של המשקיעים הקטנים, כאשר על המשקיעים הגדולים שמחזיקים יותר מ-5% ממניות החברה, אסורה המכירה מתוקף הוראת הרשויות. ההחלטה המוצדקת של ממשלת סין על המעבר שלה למבנה כלכלי מודרני המושתת על הצריכה הפרטית והתעשייה המפותחת כרוך בהרבה סיכונים וטלטלות בדרך אשר ימשיכו כנראה להיות מורגשים בשווקים בשנה הקרובה", אומר זבז'ינסקי.

אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, אומר כי "זו היסטריה טוטאלית המתבססת על מספר נתונים פחות טובים של הכלכלה הסינית , והמון סיבות טכניות חסרות משמעות. צריך לזכור כי מדובר על שיעורי צמיחה מתונים יותר ולא על משבר כזה או אחר. בקיצור אנו בעיצומו של גל היסטריה נוספת המכה כרגע בשווקים כפי שהתרחש מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. הסיפור האמיתי הוא המשך התאוששות הכלכלה העולמית , עלייה בקצבי הצמיחה בארה"ב ובאירופה , והתאמת שעורי הצמיחה של הענק הסיני". 

יוטב קוסטיקה, הכלכלן הראשי במור בית השקעות: "לא להתחלה הזאת פיללו המשקיעים ב-2016 עם ירידות חדות במדדי המניות, כאשר הבוקר שוב הופסק המסחר בסין. מדובר בהחלט במצב מדאיג כאשר הניסוי הגרעיני שבצעה צפון קוריאה והשפל החדש אליו הגיע מחיר הנפט מפעיל לחץ על יצואניות הנפט וחברות האנרגיה בדירוגים הנמוכים בעולם. לחץ המשקיעים המשתקף היטב ממדד ה-VIX המזנק יחד עם פרסום פרוטוקול מהחלטת הריבית האחרונה שבה התגלתה אי נוחות של חלק מהמשתתפים מהעלאה האחרונה מחזקת את הערכתנו כי לא נראה עלייה משמעותית בתשואות אגרות החוב ב-2016 כאשר התשואה ל-10 שנים בארה"ב ירדה ל-2.15%".