האם חברת החשמל תשתלט על מיזם הסיבים האופטיים?

בעלי המניות באנלימיטד הסכימו להיפגש שוב בשבוע הבא, במטרה לקבל אינדיקציה יותר ברורה האם הם מוכנים להירתם ולהזרים עוד כסף

בעלי המניות של מיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד התכנסו אתמול (ה') בתל אביב, במטרה להחליט על עתיד המיזם. בפני בעלי המניות הוצגה התוכנית לפריסה מואצת של בניינים וגיוס לקוחות, ובמקביל הוצגה בפניהם הבעיה הקשה שהיא היעדר מימון למיזם. בשורה התחתונה נאמר לבעלי המניות שבמידה ולא תהיה הזרמה של מאות מיליוני שקלים בתוך זמן קצר, אי אפשר יהיה להציל את המיזם.

בסיכום הדיון הוחלט שבשבוע הבא תיערך עוד פגישה של בעלי המניות וזאת במטרה לקבל אינדיקציה יותר ברורה האם הם מוכנים להירתם ולהזרים עוד כסף. המשקולת העיקרית בעניין נופלת על סיסקו (שמעניקה מימון ספקים ופועלת דרך ויה אירופה) ולצידן חברת חשמל, שביחד הן בעלות המניות העיקריות במיזם. השותפים הישראליים לצורך העניין מחזיקים כמות קטנה של מניות יחסית ולכן ההזרמה שלהן לא תציל את המיזם, וממילא קיים סיכוי לא גבוה שיסכימו להזרמה.

אישור מימון ספקים מסיסקו הוא בעיה בפני עצמה כיוון שלשם כך צריך קודם כל את הסכמתה של סיסקו העולמית וב, ממקורות שונים עולה כי בכירים בסיסקו ישראל הביעו בשיחות סגורות עמדות מהן ניתן להבין שגם להם יש חששות לגבי עתיד המיזם.

להערכת בעלי מניות במיזם השאלה במקרה של סיסקו היא לא כלכלית גרידא, אלא נוגעת גם לשאלות יותר רחבות של משמעות כישלון במיזם כזה, שעבור סיסקו הוא מהווה מודל של ניסוי. נזכיר שסיסקו גם צריכה להסכים לדחיית תשלומים שמגיעים לה ולכן כל הסיטואציה לגביה אינו ברור עד הסוף. מה שברור הוא שמ-ויה אירופה בדיון אתמול התקבלה תשובה ברורה והיא שהחברה לא מתכוונת להזרים מימון נוסף.

לגבי חברת חשמל, השאלה לגביה גם כן מורכבת מאד מפני שהיא חייבת אישור ממשלתי להזרמה וזה תהליך ארוך שאיש לא יודע מה יהיה בסופו. בכל מקרה לגביה מדובר במימון ספקים כמו סיסקו. מבחינת חברת חשמל זו יכולה להיות גם הזדמנות להשתלט על המיזם כי השינוי הקיצוני שהחברה הולכת לעבור במידה ותהיה הזרמה, משמעותה שינוי במבנה השליטה.

לסיכום, כרגע התמונה העולה מהדיונים היא שהמיזם נקלע לבעיה קשה מאד של תזרים מזומנים ולגבי סיכויי שרידותו השאלה תלויה אך ורק בהסכמה להזרים מאות מיליוני שקלים וזו שאלה שתצטרך להתבהר בתוך זמן קצר. מה שעוד ניתן להגיד הוא שבעלי המניות דורשים חילופי גברי בהובלת המיזם וזה גם נושא שיעלה בקרוב לדיון.