מסכים אדומים בוול סטריט: מדד הנאסד"ק ירד בכ-3%

הנאסד"ק איבד כ-10% מרמתו הגבוהה ביותר ב-52 השבועות האחרונים ■ הרגולטורים בסין השעו את מערכת ניתוק הזרם בבורסה, לאחר הצניחה הבוקר ■ המשקיעים מתמחרים סיכוי של 65% להעלאת ריבית בארה"ב רק ביוני

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בירידות שערים חדות, כאשר מדד הנאסד"ק יורד מעל 2.6%, ונכנס רשמית לטריטוריית "תיקון", לאחר שהשיל כ-10% מרמת השיא של 52 השבועות האחרונים. זאת, בהמשך לסערה העולמית שהחלה הבוקר (שוב) בסין, שם נעצר המסחר לאחר שמחירי המניות קרסו בחדות. בורסות אירופה צנחו גם היום, וכך גם הנפט, כאשר מחיר חבית מסוג WTI ירד בכ-2% ל-33.27 דולר, סביב שפל של 12 שנה.

 

ירידות שערים חדות נרשמו הבוקר בבורסת סין, עובדה שגרמה להפסקת המסחר בפעם השנייה השבוע. מדד ה-CSI300 הסיני נפל מעל 8% לפני שהופסק המסחר. נסביר כי אם המדד נופל מעל 5%, המסחר נפסק ל-15 דקות ומחודש. נפילה מעל 7% גוררת הפעלת מנתק זרם והפסקת מסחר מלאה לכל היום. 

הסיבות מגוונות: החל מחששות לבריאות הכלכלה הסינית, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם - ועד לירידות החדות במחירי הנפט לשפל שלא נראה מאז דצמבר 2008.

על רקע דברים אלה, סוכנות "רויטרס" דיווחה היום כי הבנק המרכזי בסין נמצא בלחץ גדול לבצע פיחות במטבע היואן בשיעור של 10%-15%, שכן הפיחות הקל שמתבצע בחודשים האחרונים אינו משיג את מטרותיו.

לאחר מכן, הרגולטורים בסין השעו היום את מערכת ניתוק הזרם בבורסה, שהותקנה רק לאחרונה, במהלך שאמור לרצות את השווקים, חרף העובדה כי מדובר בהקטנת השליטה של הרשויות בסין על נפילה חדה במניות.

 

בעקבות הקריסה בשווקים וחוסר הוודאות הכלכלי, המשקיעים מתמחרים כעת סיכוי של 65% להעלאת ריבית ביוני, בעוד שלפני גל הירידות, החוזים על הריבית אותתו על העלאה נוספת מוקדם יותר, כבר במארס השנה. ע"פ התחזיות של הפד, נזכיר, הריבית צפויה לעלות לפחות 4 פעמים השנה.

סורוס: זה דומה ל-2008

השווקים העולמיים ניצבים בפני משבר, והמשקיעים צריכים להיות מאוד זהירים - כך אומר היום המיליארדר ג'ורג' סורוס בכנס כלכלי בסרי לנקה. "סין נאבקת למצוא מודל צמיחה חדש, ופיחות המטבע שלה מעביר בעיות לשאר העולם", ציין סורוס, והוסיף כי התנאים הנוכחיים דומים לאלה של 2008, אז פרץ המשבר הפיננסי העולמי הקשה. 

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מציין כי "בתי ההשקעות מזהירים מפני קריסה בשוקי המניות, כאשר ההתנהגות בשווקים בימים האחרונים באמת מתאימה לזה, אבל מתקשים למצוא סיבה אמיתית. רוב הסיבות שהם מעלים לא עומדות במבחן המציאות. סיבה אחת היא שיש הטוענים כי מנתק הזרם של בורסת שנחאי קצר מדי - המרחק מנפילה של 5%, שמפסיקה את המסחר ל-15 דקות, עד לנפילה של 7%, שמפסיקה את המסחר ליום שלם, הוא קצר מדי. זה מה שמוביל את המשקיעים למכור כמה שיותר מהר לאחר ההפסקה הראשונה, אבל זה לא מסביר את הירידות שאנו רואים בשאר העולם".

בנוסף, אומר חברון, פיחות יזום של הבנק המרכזי בסין פוגע בשכנותיה של סין, פוגע מאוד באירופה שהיא יצואנית לסין, מעלה חשש להתחלה של מלחמת מטבעות - אבל לא מסביר את הנפילות בסין.

כמו כן, לדבריו, רמת המינוף בסין עלתה בצורה חדה בשנים האחרונות, וסך החוב מגיע ליותר מ-200% ביחס לתוצר. החשש הוא שהקריסה בבורסה יחד עם ההאטה בפעילות תוביל למשבר במערכת הבנקאית - אבל הריבית הבין-בנקאית לא עולה ואפילו יורדת קצת.

יש גם הטוענים כי הכלכלה הסינית נחלשת, בין היתר תוך התבססות על כך שמדד מנהלי הרכש היצרני והלא יצרני יורדים בחודש האחרון. חולשה בכלכלה עשויה להיות סיבה לירידה בשוק המניות אבל לא לירידות חדות כאלה. יתרה מכך, בדרך-כלל בעקבות ההאטה מצפים לצעדים תומכים של הממשל שבכלל עשויים לעזור לשוק המניות. טענה נוספת היא ביטול אסור מכירה על משקיעים גדולים שהוטל לפני חצי שנה והחשש שזה יצית גל של מכירות - אבל כבר היום יצאה הוראה מרסנת, כאשר אותם משקיעים לא יוכלו למכור יותר מ-1% בתוך 3 חודשים, כאשר אותם המשקיעים חייבים להודיע 15 יום לפני שהם מוכרים. 

חברון מוסיף כי "כרגע השווקים רחוקים עדיין מטריטוריה דובית, אך נראה שהם בדרך לשם. באופן כללי קיימת פאניקה גלובלית. אחת הסיבות העיקריות לפסימיות של המשקיעים היא צניחה במחירי הנפט שמאיימת להוביל למשבר פיננסי. הקריסה במחירי הנפט ביומיים האחרונים תקשה מאוד על שוק האג"ח האמריקאי ולא רק עליו, ועשויה להוביל לגל של פשיטות-רגל ואף להגיע למערכת הבנקאית העולמית. את ההשלכות של חלק גדול מהחששות אנחנו נראה בימים הקרובים בשווקים". 

בתחום המאקרו פורסמו היום התביעות השבועיות לדמי אבטלה לשבוע החולף, שירדו ב-10,000 לרמה של 277 אלף, לעומת הצפי שעמד על 275 אלף תביעות.

איזיצ'יפ ומלאנוקס בדרך למיזוג

מניות האנרגיה, ביניהן אקסון מובייל  ושברון , המשיכו כמובן לעמוד במוקד על רקע צניחת הנפט.

מניית אפל  נסחרה גם היום תחת לחץ וירדה מתחת למחיר של 100 דולר.

מניית צ'ק פוינט  תתקשה להציג ביצועי יתר בשנת 2016, כך מעריכים בבנק ברקליס. הבנק הוריד אתמול את המלצתו למניית צ'ק פוינט מ"תשואת שוק" ל"תשואת חסר", ומחיר היעד הופחת מרמה של 91 דולר ל-83 דולר. 

איזיצ'יפ  ומלאנוקס  בדרך למיזוג. קרן ההשקעות רייג'ינג קפיטל (Raging Capital), שהובילה את ההתנגדות לעסקה, שינתה את עמדתה והודיעה הלילה על תמיכה במכירת החברה למלאנוקס. זאת, לאחר שאיזיצ'יפ פעלה למצוא רוכשים אחרים ולא מצאה כאלה. על-פי תנאי העסקה, מלאנוקס  תשלם 811 מיליון דולר במזומן תמורת איזיצ'יפ, לפי מחיר של 25.5 דולר למניה. המהלך אמור לזכות לאישור באסיפה שתתקיים ב-19 בינואר.

חברת קמטק  הודיעה היום על קבלת הזמנות חוזרות למספר מערכות בהיקף של למעלה מ-3 מיליון דולר, אשר התקבלו מחברה עולמית מובילה המספקת שירותי ייצור שבבים ובדיקתם במיקור חוץ. המערכות ישמשו ליישומי בדיקה ומדידה של מארזי שבבים מתקדמים.

מניית יאהו   ירדה היום בחדות על רקע דיווחים כי החברה מתכוונת לפטר 10% מכח העבודה שלה.