מנורה קונה מדיסקונט 45% מהמימון לרכישת המרכזית הישנה

המימון הכולל שהועמד לרוכשות התחנה, שיכון ובינוי ולוינשטיין, הוא בהיקף 360 מיליון שקל, כך שהחלק שנמכר למנורה מבטחים עומד על 162 מיליון שקל ■ לפני כמה ימים דיווחה החברה על רכישת תיק משכנתאות בהיקף 770 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות

קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים ממשיכה ברכישת נתחים מהלוואות שהעמידה המערכת הבנקאית. כמה ימים לאחר שדיווחה על רכישת תיק משכנתאות בסך של כ-770 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות - שמהווה כ-0.8% מתיק המשכנתאות של הבנק - ל"גלובס" נודע כי קבוצת הביטוח רכשה מידי בנק דיסקונט 45% מהמימון שהעמיד לחברות הנדל"ן שיכון ובינוי ומשולם לוינשטיין לצורך רכישת התחנה המרכזית הישנה בת"א.

הסכום הכולל של המימון שנמכר למנורה מבטחים, בניהולו של מוטי רוזן, הנו בהיקף 162 מיליון שקל, מתוך מימון כולל בהיקף של כ-360 מיליון שקל שהעמיד דיסקונט לרוכשות, שזכו בחודש יוני האחרון במכרז לרכישת התחנה בתמורה לכ-560 מיליון שקל.

את העסקה הובילה בדיסקונט החטיבה העסקית, שבראשות אורית אלסטר, על-ידי מיכל כספי, ראש אגף נדל"ן ותשתיות, ומנהלת הסינדיקציה של הבנק, אוריין דגן. במנורה הובילה את המהלך חטיבת ההשקעות, שבראשות יוני טל.

בנק דיסקונט, בניהול לילך אשר-טופילסקי, ימשיך לנהל את המימון, והוא משתף את מנורה מבטחים תוך שהוא משחרר לעצמו מקורות הון שיוכלו לאפשר לו להגדיל את תיק האשראי שלו, כפי שמסבירים במערכת הבנקאות בנוגע לעסקאות מעין אלה.

דיסקונט, שנסחר בבורסה לפי שווי של למעלה מ-7.3 מיליארד שקל, הציג נכון לסוף הרבעון השלישי ב-2015 תיק אשראי לציבור בהיקף כולל של כ-123.6 מיליארד שקל, לעומת פיקדונות מהציבור בהיקף של כ-152.5 מיליארד שקל. לאחרונה העלתה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג הבנק ל-2-BBB/A מרמה של 3-BBB/A, בתחזית דירוג יציבה.

מבחינת מנורה מבטחים מדובר באפיק השקעה מעניין, על רקע הקושי במציאת השקעות סטנדרטיות בהיקף כספי ראוי ועם פוטנציאל תשואה מעניין, וזאת בצל הריביות האפסיות ששוררות כאן ובעולם בשבע השנים האחרונות.

מנורה מבטחים נמנית עם צמרת הגופים המוסדיים בישראל, ובין היתר היא מחזיקה בקרן הפנסיה החדשה הגדולה במשק. נכון לסוף הרבעון השלישי השנה ניהלה הקבוצה, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-2.1 מיליארד שקל, נכסים בהיקף כולל של כ-139 מיליארד שקל - רובם כספי עמיתים ומבוטחים.

כחלק ממאמציה להרחיב את אפיקי ההשקעה שלה, חתמה הקבוצה בימים האחרונים על עסקה לרכישת 30% מחברת המימון החוץ-בנקאי אמפא קפיטל, מידי קבוצת אמפא שבשליטת שלומי פוגל והאחים נקש, תמורת 63.5 מיליון שקל. בכך צפויה מנורה מבטחים להיכנס לתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, וזאת בהמשך לפעילות השקעות ענפה שהיא מנהלת, ובכללה גם פעילות מתן אשראי פרטי לחברות גדולות.

פוטנציאל השבחה בתל אביב

בנובמבר האחרון השלימו החברות לוינשטיין ושיכון ובינוי נדל"ן את רכישת מתחם התחנה המרכזית הישנה בת"א תמורת 560 מיליון שקל, לאחר שזכו במכרז בחודש יוני האחרון. החברות העבירו את התשלום בגין העסקה לכונסי הנכסים של המתחם, עוה"ד מרדכי גלוסקא ודורית לוי טילר, המייצגים את בעלי הקרקע הפרטיים.

במהלך שנת 2011 רכשה קבוצת משולם לוינשטין שבשליטת שאול לוטן כ-23% מהזכויות במתחם, ובנובמבר האחרון היא השלימה רכישה של 27% נוספים ובכך הגדילה את חלקה ל-50% מהפרויקט. שיכון ובינוי נדל"ן, מקבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) שבשליטת שרי אריסון, רכשה את 50% הנותרים מהזכויות באותו מועד.

כפי שדווח עם השלמת העסקה, מתחם התחנה הישנה כולל חמש חלקות ומשתרע על 36 דונם. המתחם כולל מבנים ישנים של קומה ושתי קומות, ומגרשים ריקים, ובצמוד למתחם עתיד לעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה.

בימים אלה מקדמת עיריית ת"א תב"ע חדשה למתחם, שיכלול 1,000 יחידות דיור ו-180 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר. היקף הבנייה הכולל צפוי להגיע ל-280 אלף מ"ר.