שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת על הקריסה בשווקים

מהו מפסק הזרם בבורסה הסינית, למה הבנק המרכזי של סין פועל כמו שהוא פועל, מה עושים המשקיעים - ואיך כל זה משפיע עלינו ■ המדריך המלא

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

בעצם, מה קרה?

בורסות המניות צללו כל כך עמוק, שהן הפעילו מנגנון בטיחות שסוגר את השוק כולו. זו הפעם השנייה שבה נעשה שימוש במנגנון "מפסק הזרם" כדי להפסיק את הסחר מאז הושק מנגנון זה ביום ב' השבוע.

איך זה עובד?

אם מדד 300 CSI, אוסף של מניות סולידיות שנסחרות בשנחאי ובשנזן, צונח ב-5%, הסחר בשוק כולו מושעה ל-15 דקות. אם הירידה גדלה ל-7%, השווקים מוקפאים עד סוף היום. השווקים הגיעו לרף הראשון תוך 13 דקות, ולרף השני תוך דקה אחת לאחר חידוש המסחר. בורסות סין נסגרו ב-09:59 בבוקר, זמן מקומי, תוך 30 דקות לאחר הפתיחה ו-14 דקות בלבד לאחר תחילת הסחר עצמו.

טוב שיש מפסק זרם כזה. המצב עלול היה להיות גרוע יותר, אני משער?

לא בהכרח. כמה מהעוקבים אחר שוקי המניות חוששים כי האיסור על המשקיעים לסחור בשוק המניות ימריץ אותם לצאת בהמוניהם לפני שהדלתות ייסגרו. מנגנון מפסק הזרם נועד להכיל תנודתיות, אבל ייתכן שהוא מצית תנודתיות.

הערב, על רקע ארועי השבוע, אכן השעו הרגולטורים בסין את פעילות מנגנון מפסק הזרם המדובר.

מה גרם לכל המכירות האלה?

אחד הזרזים הוא שוק המטבע. היום (ה') הפתיע הבנק המרכזי של סין אנשים רבים כשקבע את שער החליפין של היואן - שער ייחוס יומי של המטבע הסיני הנסחר תחת פיקוח הדוק - ברמה נמוכה ב-0.51% לעומת היום הקודם. זהו שער החליפין הנמוך השמיני ברציפות, וגם ההנמכה החדה ביותר מאמצע חודש אוגוסט. זהו אותו מועד שבו פיחת הבנק המרכזי במפתיע את היואן, והכניס את השווקים העולמיים לסחרור מכיוון שהמשקיעים פירשו את הפיחות כאיתות לכך שכלכלת סין מאטה את קצב הצמיחה שלה.

 

אז הבנק המרכזי של סין דוחף את המטבע כלפי מטה?

התשובה הקצרה היא: לא. השוק הוא שדוחף את המטבע כלפי מטה.

אבל סין שולטת במטבע, לא?

האמת היא שלא כמו בעבר. ב-11 באוגוסט לא החליש הבנק המרכזי של סין רק את המטבע; הוא גם הבטיח להעניק משקל רק יותר לכוחות השוק בקביעת שער החליפין היומי. שער החליפין היומי אינו נקבע יותר ברמה שעליה מחליט הבנק עצמו, אלא מוצמד - אף על פי שבאופן רופף - לרמת הסגירה שנרשמה ביום המסחר הקודם. ההנמכה בסך 0.51% היום הייתה חדה, אבל למעשה היא קטנה יותר מההנמכה בסך 0.61% שהשתקפה בשוקי המט"ח ביום הקודם. ניתן לטעון כי הבנק המרכזי פשוט מגיב ללחץ השוק, ממש כפי שעשה באוגוסט.

למה יש לחץ שוק כלפי מטה על היואן?

כלכלת סין נמצאת במגמת האטה, והציבור הסיני והחברות הסיניות ממירים יואן במטבעות אחרים וגורמים לזרימת הון החוצה. בניגוד לטענות שהבנק המרכזי מחליש את המטבע, הבנק המרכזי מוציא מאות מיליארדי דולרים כדי להילחם בכוחות השוק ולתמוך במטבע. אם אתם רוצים לראות את לחץ השוק, פשוט הסתכלו על מחיר היואן החוץ-גבולי.

החוץ-גבולי?

לסין יש שני שערי חליפין למטבע שלה: האחד בסין היבשתית עצמה, והשני בסין הלא-יבשתית, בעיקר בהונג קונג. שער החליפין בסין היבשתית נשלט באופן הדוק ואסור לו לחרוג מרצועת ניוד של 2% ביום. השער החוץ-גבולי, שהושק ב-2010 כאמצעי לבצע אינטרנציונליזציה של השימוש במטבע, חופשי יותר וניתן להשתמש בו כבאמצעי למדידת הלך הרוח בשוק.

מה אומר כעת השער החוץ-גבולי?

השבוע הוא נחלש לרמה הנמוכה ביותר בחמש השנים האחרונות. נוסף על כך, ההבדל בין השער בסין היבשתית לשער החוץ-גבולי הגיע לשיא, מכיוון שהשער החוץ-גבולי יורד במהירות רבה יותר. מאז 11 באוגוסט נחלש השער החוץ-גבולי ב-7.75%, והשער בסין היבשתית פוחת ב-6.2% "בלבד".

טוב שאין לנו שום כסף בסין. אנו צריכים לדאוג?

קרוב לוודאי שאינכם צריכים להיכנס לפניקה, אבל אם יש לכם כסף במקום כלשהו בעולם, יש סיכוי טוב שכרגע הסכום הזה התכווץ. כלכלת סין אדירה, ולכל סימן של ערעור ביציבותה יש השלכות נרחבות. המניות באזור אסיה-פסיפיק נפלו היום ב-2% בקירוב, לרמה הנמוכה ביותר בשלושת החודשים האחרונים. המניות האירופיות צפויות לרשום ירידה רוחבית, ומדד S&P 500 עומד לאבד 1.3% נוספים מערכו. מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט נפל ב-4% לרמה של פחות מ-34 דולר לחבית - שפל חדש של 11 שנים.

מה סין עומדת לעשות כדי לתקן את המצב?

נקווה שהיא לא תעשה יותר מדי. מאמציה של בייג'ינג לחולל התאוששות, ולאחר מכן מאמציה לתמוך בהערכות השווי המנופחות, הם חלק מהבעיה. לדברי HSBC, ההתערבות הממשלתית עלתה לבייג'ינג 2 טריליון יואן (303 מיליארד דולר) בשוקי המניות בסין היבשתית, ועוד 500 מיליארד דולר ביתרות מט"ח בששת הרבעונים האחרונים. האם הם צריכים פשוט לא לעשות כלום, או לאפשר לתיקון למצות את עצמו? זו שאלה כל כך גדולה שהרגולטורים בשוקי המניות קבעו פגישת חירום להיום.

מה הם החליטו?

שום דבר, לדברי בלומברג. אבל במועד מוקדם יותר היום פרסמה רשות ני"ע של סין תקנות קבועות חדשות שמגבילות מכירת מניות מצדם של בעלי מניות גדולים, צוותי ההנהלה התאגידיים והדירקטורים.

אז מהן התקנות החדשות?

החל ב-9 בינואר, שיעור המניות המרבי שיותר לבעלי מניות גדולים למכור על פני שלושה חודשים לא יעלה על 1% ממניותיהם. הם גם יהיו חייבים לדווח 15 יום מראש על תוכניות להקטין את אחזקותיהם. רשות ני"ע של סין (CSRC) הודיעה כי התקנות החדשות יתרמו לבלימת מכירות פניקה של מניות.

וזה יעבוד?

קרוב לוודאי שלא. סחר נעים!