נעילה שלילית בבורסה; סודהסטרים קרסה 8.3%, מיילן 3.4%

כלכלני לאומי: לא להקטין חשיפה למניות ■ נתוני מאקרו מעורבים בסין; דוח תעסוקה חזק בארה"ב ■ "העולם לא נעצר בגלל הטלטלות בסין. שוק העבודה האמריקאי ממשיך להתחזק, הפד יעלה את הריבית בחודש מארס"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א נחתם היום (א') תוך המשך המגמה השלילית, זאת לאחר עוד יום של ירידות בבורסות של אירופה וארה"ב ביום שישי. סין ומחירי הנפט הצונחים ממשיכים לעמוד במוקד תשומת-הלב של הסוחרים והמשקיעים גם השבוע. מדד המעו"ף השיל מערכו כ-0.5%, בהובלת מניות מיילן, נייס וטבע. מחזור המסחר הסתכם בכ-681 מיליון שקל.

 

אתמול פורסמו נתוני מאקרו מעורבים בסין: בעוד מדד מחירי הצרכן רשם עלייה קלה, מדד מחירי היצרן ממשיך לשהות עמוק בטריטוריה שלילית. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין דיווחה כי מדד מחירי הצרכן רשם בדצמבר עלייה לרמה שנתית של 1.6% לעומת 1.5% בנובמבר, בהתאם לציפיות. מנגד, מדד מחירי היצרן עמד ברמה של מינוס 5.9%, מעט מעל התחזיות אולם מסמן חודש 46 ברציפות של ירידה.

Zhou Hao, כלכלן בקומרסבנק בסינגפור, מציין בתגובה כי "החברות התעשייתיות בסין ייאלצו לצמצם סיכונים ולהפחית חובות אחרת הן יאלצו לדווח על הפסדים הולכים וגדלים".

דוח תעסוקה טוב בארה"ב

ברקע התנודתיות העזה שנרשמה בשבוע שעבר בשוקי העולם, משרד העבודה האמריקאי פרסם ביום שישי את דוח התעסוקה לחודש דצמבר 2015, הראשון מאז החליט הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בארה"ב, לראשונה מזה כעשור.

הדוח הפתיע לטובה והצביע על תוספת של 292 אלף משרות, הרבה מעל הצפי בשוק שעמד על תוספת של 202 אלף משרות, מעט מתחת לנתון של נובמבר - יצירה של 211 אלף משרות. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ובהתאם לתחזיות, בשפל של כ-7.5 שנים - 5%.

בתגובה לדוח התעסוקה אומר קית' ווייד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של חברת ההשקעות שרודרס, כי "העולם לא נעצר בגלל הטלטלות בסין. שוק העבודה האמריקאי ממשיך להתחזק ואנחנו מעריכים שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית פעם נוספת ב-16 במארס".

 

כלכלני לאומי: לא להפחית החשיפה למניות

על אף ירידות השערים החדות שאפיינו את שבוע המסחר החולף, ממליצים בבנק לאומי, במסגרת הסקירה השבועית, שלא להקטין את החשיפה המנייתית בתיקי ההשקעות, זאת לאחר שבחודשים האחרונים כבר הומלץ על ידי כלכלני הבנק על קיטון הדרגתי של החשיפה מ"גבוהה" ל"ממוצעת".

הסיבה לכך היא כפולה. ראשית, לא מדובר בשינוי כיוון בכלכלה העולמית, שכן מצב משקי הבית ופעילות סקטור השירותים בארה"ב ובאירופה מוסיפים להשתפר, למרות נתוני מאקרו חלשים בסין ובסקטור התעשייה העולמי. שנית, פעולות של הקטנת החשיפה המנייתית בתוך מגמה של ירידות חדות מביאות לרוב לפגיעה בתשואת התיק לאורך זמן.

מניות האנרגיה, ביניהן אבנר , דלק קידוחים  ורציו, המשיכו לרכז עניין על רקע צניחת מחירי הנפט.

משקיעים הגישו תביעה ייצוגית ב-200 מיליון שקל נגד הבורסה בגין הכנסת חברת התרופות מנקיינד  לת"א 100. (לסיפור המלא)

 אלקטרה נדל"ן  דיווחה היום כי חברה כלולה המוחזקת על ידה ועל ידי חברת נכסים ובנין בשיעור של 45% כ"א, חתמה על הסכם למכירת חלקה בפרויקט מגורים וקרקעות המיועדות לפיתוח בעיר הידרבאד (Hyderabad) שבהודו, לפי שווי של כ-134 מיליון שקל (כ-34 מיליון דולר). חלקה של אלקטרה נדל"ן בתמורה מסתכם בכ-59 מיליון שקל, והיא תהנה מתזרים מזומנים חופשי בסכום של כ-54 מיליון שקל עם השלמת העסקה במלואה.

קרן ההשקעות Raging Capital מכרה את רוב ההחזקה שלה באיזיצ'יפ  בימים האחרונים, תמורת כ-25.2 דולר למניה.

מניות מיילן , טבע , נייס , פריגו, קנון, טאואר  ופרוטליקס בלטו במסחר לאחר שחזרו מניו יורק עם פערי ארביטראז' שליליים של עד 4.8%.