כך משרד התחבורה יעודד אתכם להתקין מע' לשמירת מרחק

משרד התחבורה: בוחנים סבסוד התקנת מערכות התרעה לשמירת מרחק באמצעות הנחות באגרה השנתית

פאנל תאונת שרשרת / צילום: יוד צלמים
פאנל תאונת שרשרת / צילום: יוד צלמים

משרד התחבורה פועל לקידום התקנה של מערכות התרעה למניעת התנגשות בכלי רכב גם דרך ההוראות לחברות הביטוח - כך אמר אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר לתנועה, בפאנל שעסק בנושא הביטוח והחלפים לרכב במסגרת ועידת CARS 2016 של איגוד לשכות המסחר ועיתון "גלובס". לדבריו, עד היום ההנחות של חברות הביטוח לנהגים עם מערכות כאלה היו על בסיס וולנטרי בלבד. "המפקחת על הביטוח רשאית להורות בדרך כזו או אחרת שייתנו הנחות גם ברכוש. אני חושב שאפשר לחייב את חברות הביטוח, אם כי לא יהיה צורך בכך ברגע שהן ייראו שזה מפחית את התאונות".

לדברי פלור, המשרד פועל להענקת תמריצים בגובה 100% מעלות מערכות להתרעה על שמירת מרחק ולהתרעה מפני סטייה מהנתיב. זאת, כחלק מפעילותו המתמשכת לעידוד הטמעת מערכות בטיחות מתקדמות. פלור אף ציין כי גם יבואני הרכב יחויבו להציג באולמות התצוגה את המפרט הבטיחותי של כלי הרכב, כולל המערכות המתקדמות. במשרד התחבורה שוקלים להעניק את התמריץ להתקנת המערכות החדשות באמצעות הפחתה מתשלום האגרה השנתית.

בסוגיית חלקי החילוף, אמר גדעון רייס מאיגוד החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, כי הרגולטור חייב לפעול להרחבת מודעות הציבור לגבי האפשרות של שימוש בחלפים תחליפיים ותיקונים במוסכים שאינם מורשי החברות. לדבריו, "זוהי החלופה היחידה להורדת מחירי החלפים בישראל. רוב בעלי הרכב עדיין סבורים שאם הם משתמשים בחלפים לא מקוריים הם מאבדים את האחריות על הרכב. מדובר בציבור של מעל ל-2 מיליון נהגים". פלור הוסיף כי כל החלפים שמיובאים לישראל אמורים לעמוד בסטנדרט מסוים, וכי משרד התחבורה ימשיך להיות מעורב ישירות בפיקוח על ייבוא של כ-70 חלפים ומערכות, כאשר בכל השאר יצומצמו הדרישות.

לדברי פלור, המשרד פועל להקמת מאגר של מחירוני חלפים שבהם ניתן יהיה להשוות מחירים, והוא יהיה זמין גם לשמאים וגם לחברות הביטוח. פלור אומר כי המשרד נמצא בתהליך עבודה מתקדם ליישום המאגר בחצי השנה הקרובה והשקתו תלווה בקמפיין פרסומי.

ביחס להשפעת מחירוני המשומשות על השוק, אמר לוי יצחק, עורך "המחירון", כי המחיר הטיפוסי המופיע הוא מחיר ממוצע לרכב במצב סביר יחסית לשנת ייצורו. "ברור שבמכוניות עם היצע של עשרות אלפי יחידות יש פערים לכאן ולכאן. אנחנו קובעים או מעריכים את המחיר על סמך סקר שוק. צריך לזכור שהיום יש גופים כמו חברות ליסינג ואחרים שיוצאים במבצעים באמצע החודש בצורה בלתי צפויה ומורידים את המחירים. אנחנו מעדכנים את המחיר חודש לאחר מכן. בנוסף, אנחנו עושים חקר שוק סמוי גם אצל היבואנים, הם לא תמיד מפרסמים את המחירים האמיתיים".

בפאנל זה השתתפו: גדעון רייס חבר איגוד החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, אבנר פלור סמנכ"ל בכיר תנועה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, לוי יצחק מנכ"ל ובעלים לוי יצחק חברה לשמאות וסקרים, מאיר שביט מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים, עו"ד אורי גורביץ יו"ר וועדה מקצועית ארצית, איגוד השמאים, ובהנחיית רון שטיין, כתב ביטוח ושוק ההון ב"גלובס".