סטארט-אפ בשבוע: רשת חברתית ללימודים שיתופיים לבני נוער

הסטארט-אפ VENT פיתח פלטפורמה שבה סרטוני וידיאו הפונים אל בני נוער ומיוצרים על ידם ■ היא מאפשרת גם לימוד בצורה ההולמת את ימינו, גם לימוד ממישהו בגובה העיניים, והיא גם מעודדת את התלמידים ללמוד לעומק בכדי ללמד חברים נוספים

הרקע: "מאז ומתמיד עבדתי בפרויקטים שיש להם נגיעה טכנולוגית או חינוכית", מספרת יפעת יודובסקי, המנכ"לית והמייסדת של הסטארט-אפ VENT, "בשלב מסוים שמתי לב שקיים פער בין הדרך שבה מערכת החינוך מלמדת לבין הפוטנציאל של העידן הטכנולוגי העכשווי. היום מלמדים באותה דרך שבה לימדו לפני כמה עשורים טובים".

למרות העניין והנגיעה, ליודובסקי אין רקע מעשי בהנדסת תוכנה ונגזרותיה. "במשך שבע שנים עבדתי כמפיקת טלוויזיה, אחר כך הגעתי להיי-טק, כשבין יתר הכובעים עסקתי בניהול קשרי קהילה. אחד הפרויקטים שם היה מודל לפיצוח מצוינות, וכחלק מהעבודה פנינו לילדים. התהליך הזה גירה אותי ללמוד לבד את התחום. קראתי את סלמן קאן (אנליסט שהכין סרטונים קצרים ללימוד אלגברה לטובת בת דודתו, אשר זכו להצלחה גורפת ביוטיוב - ש"ד) וסר קן רובינסון שהוא מומחה בתחום החינוך, וחשבתי על דרך שתשדרג את שיטת החינוך".

השוק: הלימוד העצמי הוביל את יודובסקי לכמה מסקנות. "בני הנוער של היום הם 'דיגיטל נייטיב', היא מסבירה, "הם מתקשרים אחרת מאתנו כשהיינו בגילם. הם נחשפו לדיגיטל מגיל מאוד צעיר. הם מבחינתם מכירים קודם כל את עולם האונליין, ולכן הם מאוד מוכשרים טכנולוגית. רוב ההיבטים של החיים מתווכים היום על ידי פלטפורמות טכנולוגיות, ואז, דווקא את בני הנוער בעלי הפוטנציאל, אנחנו מחזירים במערכת החינוך לשיטות וכלים שלא מתאימים להם". לשם כך, הוקם 'בורד' ייעודי המורכב מבני נוער המייעצים ומחווים דעה. "איתי פנקס, בן ה-14, הוא החבר הכי ותיק שלנו. הוא יוביל בשנת הלימודים הנוכחית את פעילות ה'טין אדוויזורי בורד' שלנו".

המוצר: וונט היא בעצם רשת חברתית של סרטוני וידיאו הפונה אל בני נוער ומיוצרת על ידם. היתרון שלה כפול ואולי אפילו משולש: גם לימוד בצורה ההולמת את ימינו, גם לימוד ממישהו בגובה העיניים, כאשר היא גם מעודדת את התלמידים ללמוד לעומק בכדי ללמד חברים נוספים.

יודובסקי: "לפני קצת יותר משנתיים רציתי לבדוק את הצורך האמיתי במערכת שתשנה את עמוד השדרה החינוכי. חשבתי על מערכת 'פיר טו פיר' של בני נוער, המבוססת על סרטוני וידאו. קהילה שמיועדת לבני נוער שרוצים ללמוד בצורה טובה יותר את חומר הלימוד בבית הספר. יצאתי לדרך והיה ברור לי שהיא תהיה שונה משל סטארט-אפ רגיל. במקרה שלי, היה חשוב לי לא לרוץ ישר לפיתוח, אלא להתחיל בשטח, ולכן אני בעצמי המשכתי ללמוד ולהכיר את התחום ואת הקהל.

"במקביל לכך שהגעתי לכל ועידה ואירוע בנושאי חינוך, גם הצטרפתי לכל הפורומים בארץ ובחו"ל, ועד היום אני מנטורית ושופטת בהאקאתונים של נוער. השותפים הראשונים שלי היו בחברת דיבייט, אבל נפרדנו בהמשך הדרך. דרכם הגענו ל-600 בני נוער בגילאי 13-18, ובחנו באמצעות סקרים ופגישות אישיות מה הצרכים שלהם, ומה המתודולוגיות שהם מעדיפים.

"כך ראינו שמעל ל-70% מחפשים אמצעי למידה אלטרנטיביים, אבל אין להם אסמכתאות שהחומר שהם מוצאים אמין ונכון. הם מעדיפים סרטונים, וכדאי שהם יהיו קצרצרים, באורך של שתי דקות לכל היותר.

"כך למשל אפשר ללמד משהו באמצעות תתי נושאים - למשל משוואה בנעלם אחד. הרעיון הוא שבני הנוער יצרו סרטונים, ומן הסתם יעדיפו את אלה שיסבירו להם את החומר כמה שיותר בגובה העיניים. מי שיזכה ליותר צפיות, גם יזכה לקידום טוב יותר". לדברי יודובסקי כל הסרטונים זוכים לפיקוח, על מנת לוודא שאין בהם טעויות ושהם מתאימים לחומר הלימוד.

גיוסי הון: יודובסקי: "עד היום הכול היה במימון אישי, ועכשיו אנחנו מחפשים משקיעים. בעיקר כאלה שהשינוי החינוכי חשוב להם".

השלב הבא: "אחרי המחקר נכנסתי לתכנית אקסלרטור של מיינדסט ומט"ח. סימנו פיילוט מוצלח בקרוב ל-20 בתי ספר בארץ, וראינו שזה תהליך ויראלי מדהים. אנחנו עובדים על אפליקציה באנגלית שתתאים לחומר הלימוד בארה"ב. אנחנו עומדים לפני מבחני שמישות שיתקיימו בשיתוף פעולה עם בית הספר האמריקאי באבן יהודה. המטרה שלנו היא שכל בן נוער בעולם עם גישה לבני נוער ילמד מנערים כמוהו".

- המערכת תהיה בתשלום?

"המטרה שלנו לא לקחת שקל מהנוער. הכסף יגיע מפרסום, מכירת מינויים לבתי ספר וכיו"ב".

VENT

שנת הקמה: 2013

תחום פעילות: טכנולוגיות חינוכיות

מנכ"לית מייסדת: יפעת יודובסקי

גיוסי הון: מימון עצמי