חששות: ביטול עסקת כלל ביטוח יוביל את אי.די.בי פתוח להסדר

גם לאחר שהושקעו בה כ-2 מיליארד שקל: ספקות באשר ליכולתה של אי.די.בי לעמוד בהתחייבויותיה ■ על רקע ביטול העסקה וההיערכות למכירת מניות חברת הביטוח ללא פרמיית שליטה: מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח דורשים מהחברה להבטיח הזרמות הון מהבעלים ומגורמים חיצוניים, ולהימנע מהחזר חוב לנושים אחרים

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

הימים הקשים של אי.די.בי, בשליטתו של אדוארדו אלשטיין, נמשכים, ועמם החשש המעמיק כי הקונצרן עומד בפני הסדר חוב נוסף - שנתיים בלבד לאחר שנחתם הסדר החוב הראשון שבעקבותיו הוזרם לאי.די.בי סכום אדיר של כ-2 מיליארד שקל, ששימש בעיקר להחזר חובות לנושים.

בשבוע שעבר, בתגובה לביטול מכירת השליטה בכלל ביטוח, איבדה מניית אי.די.בי פתוח  כ-14% בשני ימי מסחר, כך ששווי חברת ההחזקות של אלשטיין ירד לפחות מ-1.1 מיליארד שקל, והפסדו כבד ביותר: השקעתו בחברה בשנתיים האחרונות, בהיקף של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, נושאת כיום הפסד של כ-50%.

ההפסד העצום על השקעתו במניות אי.די.בי איננו הבעיה הגדולה ביותר של אלשטיין; ירידות דו ספרתיות שנרשמו בשבוע האחרון באיגרות החוב של החברה, הנסחרות בתשואות זבל של עד 46%, מלמדות על אובדן אמון של המשקיעים ביכולת הקונצרן לשלם את התחייבויותיו הפיננסיות, העומדות על כ-4 מיליארד שקל (קרן וריבית עתידית).

נציין כי התמורה ממכירת מניות השליטה בכלל ביטוח יועדה לשמש לתשלומים לנושי אי.די.בי, ובלעדיה קיים ספק רב בדבר יכולת החברה לגייס מקורות אחרים. אי.די.בי נדרשת ב-2016 למקורות בהיקף של 800 מיליון שקל וב-2017 למקורות נוספים בהיקף של כ-700 מיליון שקל, על מנת שתוכל לפרוע את חובותיה ולסיים את כל אחת מהשנים הללו באיזון תזרימי. כל הסכום (ואף יותר) היה אמור להתקבל ממכירת מניות חברת הקבוצה כלל ביטוח למקרולינק הסינית.

מיד לאחר היוודע דבר התפוצצות העסקה למכירת השליטה בכלל ביטוח לסינים, מיהרו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח לפנות לחברה בדרישה להבטיח הזרמות הון מהבעלים ומגורמים חיצוניים אחרים. זאת, לשם העמדת סכומים שחסרים לה לצורך עמידה בחובותיה ב-2016, וכדי להימנע מהחזר חוב לנושים אחרים בטרם יוסדר נושא העמידה בצרכי החזר החוב של החברה.

כך, נאמן האג"ח מסדרה ט' שלח לחברה ביום חמישי האחרון מכתב שבו נטען, בין היתר, כי "בעקבות אי הצלחת המו"מ למכירת החזקות החברה בכלל ביטוח, ובהתחשב בצרכי המזומנים של אי.די.בי כפי שהם משתקפים בדוח תזרים המזומנים החזוי, יש צורך מיידי בגיוס הון משמעותי לחברה בתמיכת בעלי השליטה".

עוד דרש הנאמן כי אי.די.בי פתוח "תיערך לגיוס הון בסכומים הדרושים, לרבות קבלת התחייבות מבעל השליטה להשתתפות בגיוס ההון על-פי חלקו בהון המונפק של החברה; להבטיח מיידית כל מקור חיצוני ודאי אחר למימון הסכומים החסרים לקיום התחייבויות החברה בשנת 2016; להימנע מביצוע כל תשלום לנושה פיננסי, בלא שיובטח מימון חיצוני בגובה התשלום לנושה כאמור, אשר ימנע חשש להעדפת נושים". אם החברה לא תעשה כן, מסר הנאמן, הוא עלול לפעול ל"קבלת החלטות לשם נקיטת הליכים משפטיים". אם וכאשר זה יקרה - הרי שמדובר במדרון חלקלק ובעייתי עבור אלשטיין.

המכירה שהייתה משחררת את החנק

פעילותה של אי.די.בי נחלקת לשניים - הפעילויות הריאליות של הקבוצה, בתחומי הקמעונאות, הסלולר, הנדל"ן, האגרוכימיה ועוד, באמצעות החברה הבת דסק"ש; והחלק הפיננסי בדמות ההחזקה (55%) בקבוצת כלל ביטוח. כלל ביטוח הינה הנכס הזמין למימוש על מנת לשחרר את החבל הפיננסי מעל צווארה של הקבוצה. זאת, שכן כל הכנסה ממכירת כלל ביטוח מגיעה ישירות לקופת אי.די.בי, והיא לא צריכה לעבור עוד קומה בדרך (כמו במקרה של דסק"ש, הפועלת תחת חובות כבדים משל עצמה).

לא רק צרכי הפיננסים מכתיבים את מכירת השליטה בכלל ביטוח - אי.די.בי פתוח מחויבת למכור את החזקותיה בחברת הביטוח בגלל חוק הריכוזיות, ובשל הנחיית המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, שלא מוכנה לאפשר לקונצרן של אלשטיין להמשיך ולשלוט בחברת הביטוח השלישית בגודלה במשק.

כאמור, ההליך שקידמה אי.די.בי למימוש מניות כלל ביטוח באמצעות מכירת השליטה למקרולינק הסינית - בתמורה הגבוהה בכ-70% משווי החברה בבורסה, גווע בשבוע שעבר. כעת צפויה אי.די.בי לראות את מניות כלל ביטוח שהיא מחזיקה נמכרות דרך הבורסה ללא אותה פרמיית שליטה נדיבה, בהיקף של למעלה ממיליארד שקל.

כבר בסוף השבוע שעבר מיהרה המפקחת סלינגר והעבירה לחברה ולבעל השליטה אלשטיין מכתב, שבו הבהירה כי "לאור הודעת החברה על פרישתה של קבוצת מקרולינק, הרי שבהתאם למתווה הממונה, ביום 7 בינואר 2016 חל למעשה אירוע מפסיק כמשמעותו במתווה, וכפועל יוצא - החל מאותו מועד נדרשת החברה לפעול בהתאם להוראות סעיף 9.3 למתווה הממונה ובכפוף ללוחות הזמנים הקבועים בו".

המשמעות היא שמבחינת סלינגר על אי.די.בי לפעול למכירת החזקותיה שמעל רף החזקה של 5% מכלל ביטוח (כלומר 50% ממניות קבוצת הביטוח) דרך הבורסה, במנות של 5% לפחות מדי ארבעה חודשים. את המכירה צפוי להוביל הנאמן שמינה האוצר למניות השליטה של אי.די.בי בקבוצה הביטוח, משה טרי.

בעיית החובות של א.די.בי פתוח
 בעיית החובות של א.די.בי פתוח