אירופה ננעלה בירידות שערים; שנחאי קרסה 5.3%

הנפט ממשיך לצנוח ■ היואן התייצב היום בעוד הבנק המרכזי הסיני מאפשר לו לטפס ב-0.2% מול הדולר ■ המשקיעים דרוכים לקראת הנתון הבא שיכול להרעיד את הבורסות: נתוני היצוא לחודש דצמבר בסין שיפורסמו ביום רביעי

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות, לאחר שהתנהל במשך מרבית היום בעליות, לאחר פתיחה שלילית. זאת, על רקע הנפילות החדות בבורסות אסיה (על כך בהמשך) והצניחה המתמשכת במחירי הנפט. המסחר בוול סטריט נפתח בעליות, אך עבר למגמה שלילית גם כן.

 

מדד הסטוקס 600, מדד הבנצ'מארק האירופאי, ירד בכ-0.4%, זאת לאחר שחתם את השבוע החולף בירידות של כ-6%, השבוע הגרוע ביותר מאז 2011. הדאקס ירד בכ-0.25% והקאק בכ-0.5%, לאחר שאיבדו מערכם עד כ-7% בסערה שהתחוללה בשווקים בשבוע שעבר. בורסת לונדון ירדה ב-0.7%.

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון מציין בסקירה שפרסם כי "לאחר פתיחת שנה קשה, יתכן והמשקיעים יחלו לחפש מציאות בשווקים מה שעשוי להוביל לתיקון בימים הקרובים. עם זאת, כל עוד הסערה בסין ובמחירי הנפט (אשר מושפעת מהמתיחות בין סעודיה לאיראן) תמשיך להעיב על השווקים ולגרום לתנודתיות חדה שאותה ישאפו המשקיעים לנצל".

מנכ"ל פולקסווגן  מת'יאס מולר, הגיע לארה"ב בפעם הראשונה בתור תפקידו כמנכ"ל והתנצל על פרשת זיהום האוויר בחברה. הוא הכריז כי החברה תשקיע יותר כסף בארה"ב ותייצר עוד משרות.

 

הבהלה חזרה לסין

בורסות אסיה המשיכו לרדת גם היום (ב') בעוד בשווקים חוששים מהאטה כלכלית בסין ומפיחות נוסף ביואן, שהיום שומר על יציבות. מחיר הנפט  ממשיך להתבוסס בשפל שלא נראה מאז 2003 ונסחר סביב 33 דולר לחבית.

 

"השווקים חוששים מחוסר יציבות פיננסית בסין", אמר לסוכנות בלומברג אסטרטג השקעות ב-Perpetual. "הרבה מאוד אנשים חוששים מנחיתה קשה בכלכלת סין, אבל זה לא תרחיש הבסיס שלנו".

אחד הנתונים שמטרידים בימים אלה את השווקים הוא קצב שריפת יתרות המט"ח של סין, שמבזבזת הון עתק בניסיון להימנע ממשבר. יתרות המט"ח של סין צנחו ב-107.9 מיליארד דולר בחודש דצמבר לבדו, וב-512.6 מיליארד דולר בשנת 2015, לרמה של 3.33 טריליון דולר.

מדד MSCI אסיה יורד בכמעט 1% בעוד הונג קונג מובילה את הירידות היום באסיה. בורסת יפן סגורה היום לרגל חג. בשבוע שעבר סין הפסיקה את המסחר פעמיים לאחר שהבורסה שם התרסקה ב-7%.

מטבעות השווקים המתעוררים נופלים היום גם כן, בהובלת הראנד הדרום-אפריקאי שצונח ב-2.3% מול הדולר - הירידה היומית החדה ביותר שלו מאז המשבר ב-2008. 

"לצערנו אין לנו סיבה הגיונית למה שקורה, אבל זה מפחיד מאוד", מציין אסטרטג שוק ב-IG. "דרום אפריקה מאוד קשורה לסין ויש חשש מנחיתה קשה בסין".

היואן מטפס היום ב-0.2% מול הדולר בעוד הבנק המרכזי הסיני מאפשר לו להתייצב לאחר שבשבוע שעבר הוא פוחת ב-1.5%. הבנק המרכזי קבע היום את היואן בשער של 6.582 יואן לדולר.

כעת, אחרי שהבורסה בסין נפלה מתחילת השנה בכמעט 12% ורחוקה כ-40% מהשיא, בשווקים מחכים לנתון המקרו החשוב הבא שיכול לגרום לתנודה: נתוני היצוא לחודש דצמבר בסין, שיפורסמו ביום רביעי. אנליסטים מעריכים כי היצוא ירד ב-8% בהשוואה לדצמבר אשתקד, לאחר ירידה של 6.8% בנובמבר.