נתניהו ופילבר עוזרים לבזק והוט - והתחרות בשוק נפגעת

לשר התקשורת וראש הממשלה יש כנראה העדפה ברורה לפירמות הגדולות על חשבון רווחת הפרט ועל חשבון הניסיון לייצר תחרות ■ השקפת העולם של נתניהו נצרבה היטב במנכ"ל משרד התקשורת

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

באחת השיחות שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קבוצת עיתונאים ב"גלובס", לפני מספר שנים, הוא אמר: "אין מה לעשות, הכלכלה של היום היא כלכלה של פירמות". זו כנראה, בתמצית, השקפת העולם של נתניהו, העדפה ברורה לפירמות הגדולות על חשבון רווחת הפרט ועל חשבון הניסיון לייצר תחרות.

ראינו את זה בטיפול מול כימיקלים לישראל, ורואים את זה עכשיו בשוק התקשורת עם המגמה לתת תיעדוף להשקעות של בזק והוט בתחום התשתיות על פני התחרות. ייתכן שאיתנותן של הפירמות הגדולות וההשקעות שלהן חשובה לו יותר מאשר הניסיון לייצר תחרות. בסוף, הוט ובזק גם אמורות להקים את חברות החדשות שיתחרו בערוץ 2 וגם זה חשוב לו.

השקפת העולם של נתניהו נצרבה היטב במנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר והיא משקפת כנראה את המגמות הצפויות של המשרד ב-2016. שם ניתנת העדפה ברורה להשקעות בתשתיות של שני המונופולים בזק והוט כך שבתוך שלוש שנים בזק תשלים פריסה של סיבים אופטיים בכל המדינה. אין מילה על התחרות בשוק הסיטונאי. במחי יד מתכוון נתניהו לבטל מדיניות שמשרד התקשורת עבד עליה שנים. אמנם הוא לא אומר זאת בצורה רשמית אבל בפועל, כאשר המנכ"ל שלו מדבר על השקעה בתשתיות בתמורה לביטול ההפרדה המבנית בבזק, המשמעות היא ברורה.

איום אמיתי על התחרות

ביטול ההפרדה המבנית הוא איום אמיתי על יכולתן של פרטנר וסלקום להתמודד מול קבוצות הוט ובזק. בעיקר בבזק. ביטול ההפרדה המבנית בחברה, אם לא ייעשה בזהירות, יכול לחסל את אחת החברות בשוק. זו לא תחרות חופשית, זה מתן היתר לשני מונופולים להרוס את התחרות. אגב, זה לא אומר שזה לא נכון לחסל את מדיניות השוק הסיטונאי. היא באמת היטיבה רק עם בזק ולא עושה טוב לשוק. השאלה היא תמיד מה החלופה, והדרך של חיזוק המונופולים היא אנטי תחרות במובהק. אז אנחנו נקבל סיבים ומהירויות יותר גבוהות, מישהו יכול להבטיח שהמחירים לא יעלו? הרי בהיעדר תחרות, הדואופול של בזק והוט יוכל לעשות ככל העולה על רוחו. כבר עכשיו צועקת המועצה לכבלים ולווין שהמחירים גבוהים מדי ושבזק והוט מרוויחות יותר מדי. מעניין איך פילבר לא שומע את מה שרואים במועצת הכבלים.

האתגר שמציב משרד התקשורת לסלקום ופרטנר הוא פשוט. או שתחזרו למימדיכם הטבעיים ותהיו חברות סלולריות נטו ללא פעילות ממשית בשוק הקווי או שתחילו לחשוב על מיזוגים בשוק. סלקום אולי תתמזג עם גולן ואולי לא, אבל לפרטנר אין דרך אחרת מלבד להתמזג עם הוט. זה לא תלוי בה, זה פשוט נכפה עליה. במצב כזה יהיו בשוק שלוש חברות ולא יותר והתחרות תיפגע.

ביטול ההפרדה המבנית, אם אכן ייצא לפועל, ישנה את כל פני שוק התקשורת. בזק מרוויחה יותר מכל החברות בשוק התקשורת ביחד. היא מונופול בשוק הקווי ובשוק תשתיות האינטרנט. בזק בינלאומי מחזיקה 40% משוק ה-ISP, הוט היא מונופול בתחום הטלוויזיה אבל יס שהיא חברה בת של בזק מחזיקה בנתח שוק דומה. מה קיבלנו? מתכון להעלאת מחירים, מתחרים מוחלשים, ובתמורה נקבל השקעה בתשתיות. האם זאת לא אחיזת עיניים? פילבר ונתניהו סיכמו עם בזק על השקעה של 5 מיליארד שקלים בתשתיות סיבים אופטיים. אלא שבזק ממילא משקיעה כמיליארד שקל כל שנה כי בלעדיהם היא תיקלע לפיגור חמור מול הוט. כדאי להזכיר שמי מממן את ההשקעות האלה הוא הציבור שמשלם חשבונות טלפון מנופחים.

נודה על האמת, מותר לשר לשנות מדיניות. מותר לו להחליט שהמדיניות של קודמיו אינה נראית לו והוא רוצה מדיניות אחרת. השאלה היא איך עושים את זה? האם זה נכון להודיע לפרטנר, סלקום ולהוט - דרך אמצעי התקשורת - שיתכוננו לביטול ההפרדה המבנית המלאה בבזק? האם זה נכון לשים בצד מדיניות שעליה עובד המשרד מ-2008 באבחת קולמוס אחת? איך יכול להיות שהדרג המקצועי סבור שאפשר לבטל את ההפרדה המבנית בבזק רק כלפי בזק בינלאומי ולא כלפי יס, וכעת שוקלים במשרד ביטול מלא? איך יכול להיות שהמשרד מעניק מתנה כזאת גדולה לבזק עוד לפני שהוא יודע מה יילד השימוע בנושא מחירי השימוש בטלפוניה שלה?

האחריות של פרטנר וסלקום

פרטנר וסלקום נמצאות באי וודאות גדולה. האפשרות שמשרד התקשורת יבטל את ההפרדה המבנית בבזק, כולל יס, היא צרה צרורה מבחינתן. בראש ובראשונה מדובר על מכה קשה לסלקום היות ואם בזק תציע טריפל עם יס (שמחירו לא מפוקח, כלומר שלא ניתן לפרק אותו ולרכוש כל שירות בנפרד) מעמיד את הטלוויזיה שלה בסכנה אמיתית. הטלוויזיה בסלקום אינה יכולה להתחרות בטלוויזיה של יס בתנאים כאלה ולכן היא בסכנה. טריפל לקבוצת בזק כשהוא לא מפוקח גם מחליש את הוט ובקיצור המונופול האימתני של בזק עומד לשנות את כל מבנה שוק התקשורת אם לא יטופל כראוי.

צריך להודות שגם פרטנר וסלקום נושאות באחריות למצב שנוצר. שתיהן יכלו והיו צריכות לנהל מאבק הרבה יותר אגרסיבי מול המשרד. שתיהן פוחדות להילחם בגלוי, מפחדות מהרגע שבו תגיע תגובה כלשהי מהמשרד, ובקיצור מעדיפות לירות בקפצונים במגרש שבו הגדולים יורים בתותחים. הכתובת רשומה על הקיר מהרגע שמנכ"ל משרד התקשורת הקודם אבי ברגר פוטר ופילבר נכנס לתפקידו, ושתיהן יושבות וכותבות מכתבים ומוחות שלא לציטוט אבל ברגע שמבקשים מבכיר כלשהו אצלן להתראיין אף אחד לא מוכן לדבר בפומבי.

ממשרד התקשורת נמסר כי "טרם פרסומה של תוכנית המשרד נערכו פגישות רבות עם החברות בהן הציג מנכ"ל המשרד את המגמות המתגבשות, כך גם בהודעות לציבור. בשלב זה אין שום שינוי מהחלטות ורפורמות קודמות שקבע המשרד (כולל יישום השוק הסיטונאי כמו גם ביטול ההפרדה המבנית בבזק עם הפעלתו של שוק סיטונאי)".

עוד נמסר כי "תוכנית העבודה מתייחסת למגמות העתידיות של המשרד, על פי מדיניות שהתווה ראש הממשלה להגברת ההשקעות בתשתיות וקידום טכנולוגיות מתקדמות. לצערנו, פרטנר וסלקום אינן במצב פיננסי כיום להגדיל השקעות ולכן בשלב זה המשרד מקדם את תוכנית ההשקעות עם הוט ובזק בתשתיות הקווי. אנו מקווים כי עם התייצבות שוק הסלולר וחזרה לרווחיות יוכלו גם חברות הסלולר להיכנס לתוכנית ההשקעות ולהשלים במהירות פריסת הדור הרביעי וכניסה לשלב דור 4.5. בכל מקרה קביעת מדיניות הינה בסמכותו הבלעדית של השר".