בעל מניות מיעוט בחברת ב. יאיר: "עתיד החברה לוט בערפל"

הסכם הניהול של האחים ביטון מבטיח לחברה דמי ניהול שנתיים של 4.2 מיליון שקל ומענק של עד 6 מיליון שקל

יאיר ביטון / צילום: תמר מצפי
יאיר ביטון / צילום: תמר מצפי

בעל מניות מיעוט בחברת הנדל"ן ב. יאיר יוצא נגד הסכם הניהול שמבקשת לחדש משפחת ביטון, בעלת השליטה בחברה, באסיפת בעלי מניות הצפויה להתכנס בימים הקרובים. לקראת האסיפה, שנקבעה ליום שני הבא (18.1), פנה בעל המניות, סעד רסולי, המחזיק במספר קטן של מניות, בהודעת עמדה לחברה, שבה הוא פורס שלל טענות כנגד התנהלות החברה, ובהתאם "מבקש מבעלי המניות של החברה להצביע נגד אישור חידוש התקשרות החברה בהסכם עם חברת הניהול".

לפי רסולי, "הצבעתם של בעלי המניות נגד אישור חידוש התקשרות החברה בהסכם הניהול תביא למינוי מנהלים שאמונים על הצלחת החברה בלבד, ללא הפעלת שיקולים זרים".

הסכם הניהול שמבקשת ב. יאיר לאשר מבטיח לחברת הניהול של האחים ביטון (יאיר, יוסף, יורם ואילן) דמי ניהול שנתיים של 4.2 מיליון שקל, על בסיס תשלום חודשי של 350 אלף שקל, צמוד למדד ובתוספת מע"מ, וכן החזרי הוצאות ותנאים נוספים. נוסף על כך מזכה ההסכם את חברת הניהול במענק שנתי המבוסס על תשואת הדיבידנד, שיוכל להגיע לסכום מקסימלי של 6 מיליון שקל בתוספת מע"מ.

בסך הכול העריכה ב. יאיר את עלות התגמולים לחברת הניהול בסיכום 2015 ב-6.2 מיליון שקל - עיקר הסכום דמי ניהול, אחרי שהיקף התגמול שממנו נהנתה המשפחה ב-2014 הגיע ל-5.3 מיליון שקל - 4.3 מיליון שקל דמי ניהול והיתרה (כ-1 מיליון שקל) מענק.

"האם גם כעת ראוי לשלם סכומי עתק?"

בחודש ספטמבר האחרון הוגשו כתבי אישום כנגד יאיר ביטון, המחזיק במניות השליטה בחברה יחד עם אחיו יוסף ביטון, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מס, קשירת קשר לביצוע פשע ועוד.

רסולי טוען, כי "בעקבות אירועי השנה האחרונה עתידה של החברה לוט בערפל", על רקע הגשת כתבי האישום, מעלה במכתב ספקות בנוגע ליכולתו של ביטון למלא את תפקידו בזמן שבו מתנהלים נגדו הליכים משפטיים, ומביע חשש מפגיעה אפשרית בפעילות החברה בשל כך.

עוד מציג רסולי את הנסיגה שנרשמה ברווחיה של ב. יאיר מאז אישור הסכם הניהול בשנת 2013, אז הצטברו רווחיה ל-45 מיליון שקל בשנה, ועלויות השכר התקרבו ל-9 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 7.5 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2015.

רסולי שואל בפנייתו, "האם גם כעת, כאשר מצבה של החברה אינו כה איתן, ראוי שחברת הניהול תמשיך למשוך מהחברה אותם סכומי עתק שמשכה כאשר פעולותיה הניבו לחברה רווחים נאים?". עוד הוא מוסיף, כי "חובה על כל חברה אשר מצבה הפיננסי ועתידה לא ידוע לנהוג משנה זהירות בנכסיה.

בתגובה לפניית רסולי, בדירקטוריון ב. יאיר דחו את טענותיו, וציינו כי "התמורה על פי הסכם הניהול הנה סבירה וראויה, בין היתר בהתחשב בהיקף וסוג השירותים שניתנים במסגרת הסכם הניהול, בהיקף הפעילות של החברה ומורכבותה ובניסיונם הרב וכישוריהם של נותני השירותים מטעם חברת הניהול".

עוד הם מזכירים לרסולי, כי במקרה שבו יכולתה של חברת הניהול להעמיד את מלוא שירותיה לחברה תיפגע, יש אפשרות לסיים את הסכם הניהול "אם וככל שזו תסבור כי פעולה כאמור הנה לטובת החברה", ומדגישים כי נכון להיום "פעילות החברה הנה כסדרה ולא ניכרת השפעה מהותית על התנהלותה השוטפת".

משפחת ביטון כבר התרגלה להתמודד עם בעלי מניות מיעוט המתנגדים להסכמי השכר המפנקים שלהם בחברה. ב-2013 סיימה החברה מאבק לא פשוט מול איש העסקים הירושלמי מרדכי אלבוים, שארך כשלוש שנים, ובסיומו גובשה פשרה שאילצה את ארבעת בני המשפחה לקצץ ביותר מחצי את עלות העסקתם השנתית המצרפית ל-4.2 מיליון שקל לפני מענקים. מניית ב. יאיר הוסיפה לערכה 17% בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה שווי של 120 מיליון שקל.