שרת החוץ של שבדיה: לחקור את ישראל על שימוש מופרז בכוח

מרגוט וולסטרום טענה כי "חשוב לבצע חקירה מקיפה ואמינה" של מקרי המוות של פלסטינים בגל האלימות האחרון, על רקע הטענות נגד אופן פעילותם של כוחות הביטחון הישראליים ■ משרד החוץ: "הצהרה חסרת אחריות והזויה"

מרגרט וולסטרום, שרת החוץ של שבדיה / צילום: רויטרס
מרגרט וולסטרום, שרת החוץ של שבדיה / צילום: רויטרס

שרת החוץ של שבדיה מרגוט וולסטרום קראה היום (ג') לפתוח בחקירה בנוגע להרג פלסטינים על ידי כוחות הביטחון הישראליים. בדברים שאמרה לסוכנות הידיעות השבדית TT, טענה כי "חשוב לבצע חקירה מקיפה ואמינה בנוגע למקרי המוות האלה, על מנת להבהיר אותם ולהביא את האחראים לדין, אם יש צורך בכך". זאת בהתייחסות לחיסול מחבלים פלסטינים או חשודים בניסיונות פיגוע בחודשים האחרונים.

דבריה של וולסטרום מגיעים על רקע טענות מצד ארגוני זכויות אדם, כמו גם מצד האו"ם וממשלות ארצות הברית וחלק ממדינות האיחוד האירופי, בדבר שימוש בכוח מופרז על ידי כוחות הביטחון הישראליים נגד פלסטינים. מדובר בנדבך נוסף במשבר ביחסים בין ירושלים לשטוקהולם מאז תחילת כהונתה של ממשלת המרכז-שמאל בשנת 2014, ששיאו ההכרה השבדית במדינה הפלסטינית.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה לדבריה של השרה השבדית: "בהצהרותיה חסרות האחריות וההזויות, שרת החוץ השבדית נותנת רוח גבית לטרור ובכך מעודדת אלימות".

 

ולסטרום הבהירה כי היא "ידידה של ישראל ושל פלסטין" ושבה וטענה כי הביקורת שלה כלפי פעילות כוחות הביטחון הישראליים נפרדת מדעותיה בנוגע לזכות הקיום של ישראל. בשבוע האחרון עוררה וולסטרום סערה נוספת כשהכריזה על קטיעת שיתוף הפעולה הצבאי עם ערב הסעודית, לאחר הוצאתם להורג של 47 בני אדם במדינה.

מאז תחילת גל האלימות הנוכחי בחודש אוקטובר, 21 ישראלים נהרגו בפיגועי דקירה, דריסה וירי שביצעו פלסטינים. כוחות הביטחון ואזרחים ישראלים חמושים הרגו 133 פלסטינים באותה התקופה, מהם 83 שביצעו פיגוע או תכננו לבצע פיגוע, על פי הרשויות.