בשל דברי שרת החוץ השבדית: ייאסרו ביקורי בכירים מהמדינה

סגנית שר החוץ הודיעה כי בעקבות דבריה של מרגוט וולסטרום, שקראה לחקור הרג פלסטינים בידי כוחות הביטחון, בכוונת ישראל לאסור על כניסתה ועל בכירים נוספים משבדיה ■ אלא שהנחיה כזו התקבלה בעבר ע"י ליברמן בתגובה להכרתה של שטוקהולם במדינה פלסטינית

ציפי חוטובלי / צלם: דור מלכה
ציפי חוטובלי / צלם: דור מלכה

החרפה ביחסים עם שבדיה או משבר מדומה? סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, הודיעה הבוקר (רביעי) בדרמטיות כי בעקבות הדברים שאמרה אמש שרת החוץ השבדית מרגוט וולסטרום ולפיהם ישראל מוציאה להורג פלסטינים, בכוונת הממשלה לאסור על ביקורי בכירים משבדיה, בדרג של סגן שר ומעלה. הדברים נאמרו במהלך ביקור של חוטובלי לקורס הצוערים של משרד החוץ.

דבריה של חוטובלי עוררו סערה, אולם בירור קצר מעלה כי בפועל אין כל חדש בדבריה, וכי מדובר בהודעה פוליטית יותר מאשר מדינית. בלשכתה של חוטובלי הסבירו, בעקבות שאלות עיתונאים, כי ההנחיה תחול באופן רשמי אך ורק על וולסטרום ועל סגנה, ולא על שרים נוספים בממשלה השבדית.

הנחיה כזו כבר התקבלה במשרד החוץ לפני יותר משנה, בתקופת כהונתו של שר החוץ הקודם, אביגדור ליברמן. זה קרה בסוף 2014, לאחר ששבדיה הכירה באופן רשמי במדינה פלסטינית. ליברמן אף הורה להחזיר את שגריר ישראל בשטוקהולם להתייעצות ממושכת בארץ, כמחאה על ההחלטה. בנוסף לכך הוא הנחה את המשרד "להעביר מסר" לשטוקהולם שלפיו אם וולסטרום או סגנה יגיעו לביקור בארץ, הם לא יתקבלו פה כאורחים רשמיים לפי הפרוטוקול הדיפלומטי.

ההנחיה שפירסמה חוטובלי, אם אכן היא מוגבלת לשרת החוץ וסגנה, אינה מחדשת דבר בהשוואה להחלטה שקיבל ליברמן בזמנו. זאת ועוד, ביקורים של דרגי עבודה ושל חברי פרלמנט משבדיה ממשיכים להתקיים כרגיל - גם היום שוהה בישראל סגנית יו"ר הפרלמנט השבדי. כך שלמרות הכעס הרב בירושלים על דבריה החמורים של שרת החוץ השבדית, אין כל אווירה של נתק ביחסים בין המדינות.

וולסטרום מסרה אתמול לסוכנות הידיעות השבדית TT כי "חשוב לבצע חקירה מקיפה ואמינה בנוגע למקרי המוות האלה (של פלסטינים בידי כוחות הביטחון), על מנת להבהיר אותם ולהביא את האחראים לדין, אם יש צורך בכך". זאת בהתייחסות לחיסול מחבלים פלסטינים או חשודים בניסיונות פיגוע בחודשים האחרונים.

באופוזיציה דחו אתמול בתוקף את דבריה של וולסטרום. "הצהרתה של שרת החוץ של שבדיה נותנת רוח גבית לטרור", תקף יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, חבר הכנסת יצחק הרצוג. לדבריו, הצהרותיה של וולסטרום פוגעות בניסיונות להביא את הצדדים לשולחן המשא ומתן. "כל הצהרה כזאת מרחיקה את האזור כולו צעד אחד נוסף מההיפרדות בינינו לבין הפלסטינים, ומסייעת לגורמים הרצחניים שעושים הכול כדי להרוס את הסיכוי להגיע לכך. מעניין ששבדיה לא הגיבה תגובה דומה כששוטרי פריז הרגו את הטרוריסטים, כפי שהיו צריכים. ומעניין איך שבדיה תגיב כשהטרוריסטים יבצעו פיגועים על אדמתה. האם גם אז היא תדרוש ללטף להם את הראש בגלל שהייתה להם ילדות קשה?", כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו.

עמיתתו לסיעה, ח"כ ציפי לבני, הביעה עמדה דומה. "לא נקבל כל השוואה בין כוחות הביטחון שלנו, שפועלים נגד הטרור, לטרוריסטים. לישראל יש צבא מוסרי ומערכת משפט חזקה, לכן אין מצב שנקבל ששבדיה או כל מדינה אחרת תתערב בהליכים הפנימיים שלנו", אמרה בהרצאה לתכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת תל אביב.

יו"ר ישראל ביתנו, השר לשעבר ליברמן, השתמש במלים קשות יותר. "הדבר היחיד ששרת החוץ של שבדיה לא עשתה עדיין הוא להצטרף פיזית למחבלים הפלסטינים ולדקור יהודים. לאור התנהלותה עד עכשיו, צריך לקוות מאד שזה גם לא יקרה".