"צריכים להבין שהתנהלות הוגנת מול עובדים היא צו השעה"

ארז צדוק, שהתעמת עם רמי לוי לפני כשנתיים והחליט שלא להשקיע במניית החברה: "התייחסות סלחנית היא מאוד בעייתית"

הפוסט של אלקנה אלון, לשעבר בכיר ברמי לוי תקשורת, מעורר סערה ברשת וגם מחוצה לה. לזה צריך להוסיף את התחקיר שפורסם בחדשות ערוץ 2, הפגנות עובדים שסוקרו, כתבות שהתפרסמו בין השאר גם ב"גלובס" ועוד. הרבה לפני כן, בינואר 2014, שודר עימות בתכנית של גיא זוהר ברדיו ללא הפסקה 103 FM , בין רמי לוי לארז צדוק, שהקים ומנהל את קרן אביב ערכית, שמשקיעה בחברות שמתנהלות בהוגנות בלבד. העיתות היה אז על רקע החלטתו של צדוק שלא להשקיע במניית רמי לוי לאחר שלא עמדה בבדיקות ההוגנות של הקרן. בעקבות הסערה הנוכחית, פנינו שוב לארז צדוק לבדוק מה קרה אז ומה קרה מאז.

- בעימות הרדיופוני מול רמי לוי אמרת שאתה לא משקיע במניה שלו. האם ידעת על כל הסיפורים שצצים עכשיו?

"קודם כל, הסיפורים של אלקנה אלון הם עדיין בגדר סיפורים בלבד. יש בי תחושה לא נוחה מהעובדה שדרך פוסט בפייסבוק אפשר לתלות אדם בככר העיר. מצד שני, מעסיקים צריכים להבין שלעובדים יש היום אמצעי קל ופשוט להגיע לציבור, אם יש להם סיפור עם פוטנציאל רייטינג גבוה, בין אם הוא נכון או מומצא. מעסיקים צריכים להבין שהתנהלות הוגנת מול עובדים היא צו השעה לא רק משיקולי הוגנות, אלא גם משיקולי ניהול סיכונים. הייתי שמח יותר אם אותו עובד היה פונה, במקום לפייסבוק אל הגורמים המוסמכים ומגיש תלונה. אלו היו מחליטים האם יש בה מן האמת ומה ממנה ובאיזה שלב, על הציבור להיחשף לכך. צריך להבין שמול זכות הציבור לדעת, יש את זכות החפות של כל אדם".

- ובכל זאת אתם לא השקעתם במניית רמי לוי. למה?

"אנחנו קרן שמנהלת כספי משקיעים ופועלים על פי עובדות. אנחנו לא השקענו במניה בגלל מספר סיבות. למשל העובדה שבזמנו עדינה לוי, אשתו של רמי לוי הועסקה בחברה כגזברית, שזה בסדר גמור אם יש לה את הכישורים והניסיון, אבל קיבלה שכר ובונוסים שבתקופה מסוימת נעו בין 2 ל-3 מיליון שקלים בשנה והטבות כמו רכב בשווי של חצי מיליון. צריך להבין שאם היה מדובר בחברה פרטית, הייתי מפרגן להם מכל הלב. אבל מדובר בחברה ציבורית ובכסף שחלקו הוא של משפחת לוי אבל חלקו הוא של הציבור. גזברית שזוכה להטבות חריגות ביותר, על חשבון בעלי המניות, בגלל שהיא בעלת שליטה או אשתו של בעל השליטה, זה לטעמנו חוסר הוגנות. מאז אגב, השכר וההטבות ירדו משמעותית".

"והיו סיבות נוספות אבל חשוב להבין שאנחנו פועלים על פי עובדות. אם יש סיפורים, צריך לבדוק אותם ולאמת או להפריך, כדי להגיע לאמת. כן חשוב להבין שאם רואים דברים בעייתיים והם אמיתיים, זה כנראה לא נגמר שם. הנחת העבודה שלנו אומרת שאם גילינו כמה דברים משמעותיים שיש בהם בעיית הוגנות, זה לא נגמר שם ויש עוד וכך צריך להתייחס לזה. התייחסות סלחנית היא מאוד בעייתית".

- בקצרה, איך אתם קובעים מה זה התנהלות הוגנת?

"התנהלות הוגנת זה חברה שמתייחסת באופן הוגן לעובדים שלה, מספקת להם תנאי עבודה הוגנים, שכר הוגן וראוי, שוויון תעסוקתי ושוויון הזדמנויות. מעבר לכך כמובן נדרשת התנהלות הוגנת כלפי ספקים, לקוחות, שמירה על הסביבה, ממשל תאגידי תקין ועוד. את כל זה אנחנו מסכמים במילה אחת - הוגנות. תהיו הוגנים, זו הדרישה הבסיסית שלנו מאלו שאנחנו משקיעים במניות שלהם".

- ומה עם טובת המשקיעים שלכם? למה לא להשקיע במניות הכי אטרקטיביות ולנהל את מלחמות ההוגנות בעיתונות ובפייסבוק?

"טובת המשקיעים שלנו היא שנשקיע רק בחברות הוגנות, כי השקעה כזו תיתן להם יותר תשואה בפחות סיכון לאורך זמן. הקרן עובדת שנתיים וחצי ואנחנו מניבים תשואה עודפת על תשואת השוק ובסיכון מעט יותר נמוך מסיכון השוק. חברה שמתנהלת בחוסר הוגנות, אטרקטיבית ככל שתהיה המניה שלה, חושפת את המשקיע לסיכונים שהוא לרוב לא מוכן לקחת. אני שמח שאנחנו לא צריכים להסביר את זה יותר מדי, כי המספרים מדברים בעד עצמם, והמספרים שלנו אומרים שהגישה שלנו צודקת וגם נכונה".

- האם תשקלו להשקיע ברמי לוי בעתיד?

"בעבר לא השקענו בטבע משיקולי הוגנות. חשבנו שההתנהלות של הנהלת החברה בעייתית ואף כתבנו ודיברנו על זה. לאחר שהתחלף חלק מהדירקטוריון וארז ויגודמן מונה למנכ"ל, ישבנו עם מנהלים בכירים בחברה, בדקנו אותה, הבנו שלמרות שאף אחד לא מושלם, היא עוברת שינוי מאוד חיובי ביחס ההנהלה להוגנות, וקנינו את המניה. אנחנו לא פוסלים אף אדם, אלא דרך והתייחסות. אנחנו שמחים על כל שינוי לטובה ונשמח להשקיע בכל חברה שעוברת שינויים חיוביים ומקבלת עליה כללי מנהל תאגידי תקין והוגנות כלפי עובדיה, לקוחותיה, ספקיה והסביבה והקהילה כמובן. זה טוב ונכון לחברה עצמה, למשקיעים ולכולנו".