דרמה בהפרטת תע"ש: אינוויקטוס פורשת מהמרוץ

חשש: המדינה תיאלץ למכור את תעש מתחת למחיר המינימלי שנקבע לה ■ אלביט מערכות היא היחידה שנשארה במרוץ

התעשייה הצבאית ברמת השרון / צילום: תמר מצפי
התעשייה הצבאית ברמת השרון / צילום: תמר מצפי

אינוויקטוס של חברת פלקסטרוניקס האמריקנית הודיעה היום (ה') לרשות החברות הממשלתיות על החלטתה לפרוש מהמרוץ לרכישת התעשייה הצבאית (תעש) מהמדינה - כך נודע ל"גלובס".

אינוויקטוס הגיעה בשבוע האחרון, ביחד עם אלביט מערכות של איש העסקים מיקי פדרמן אל הישורת האחרונה בהליכים לרכישת החברה.

גורמים שמעורבים בהליכים למכירת תעש אמרו בשיחות עם "גלובס" כי ההחלטה של פלקסטרוניקס, על פרישה מהמרוץ, היא תוצאה של "דיס אינפורמציה והשמצות שהופצו במהלך השבועות האחרונים מצד גורמים בעלי אינטרסים מובהקים- שמעורבים בתהליך ההפרטה של תעש".

ההחלטה על הפרישה של אינוויקטוס מהמרוץ לרכישת תעש התקבלה ביממה האחרונה בארה"ב. זאת, לאחר שביום שלישי היא הגישה, ביחד עם אלביט מערכות את מסמכי המכרז לקראת המשך ההתמודדות לרכישת תעש- לרשות החברות הממשלתיות. בעוד כשבוע וחצי שתי החברות היו אמורות להגיש לרשות את הצעותיהן הכספיות לרכישת החברה, לצד הפקדת ערבות בנקאית בגובה של 35 מיליון שקל.

המחיר המינימלי שקבעה רשות החברות הממשלתיות לתעש הוא 1.1 מיליארד שקל. זאת, לאחר שתי הערכות שווי שעשו חברות חיצוניות בתעש- בהזמנת רשות החברות. גורמים שמעורבים במהלך, הביעו בשיחות עם "גלובס" חשש כבד כי במצב החדש שנוצר, לא ניתן יהיה למכור את החברה במחיר שנקבע וכי המדינה תיאלץ למכור אותה מתחת למחיר המינימום. 

ועדת המכרזים של רשות החברות צפויה לקיים ביום ראשון דיון על המשך תהליך ההפרטה של תעש- וברקע הודעת הפרישה של אינוויקטוס. למעשה, עם הודעת הפרישה של אינוויקטוס, אלביט מערכות נשארת לבד במרוץ על רכישת תעש. זאת, כשאין ודאות לגבי המשך המהלכים של אנשי העסקים סמי קצב ומאיר שמיר, שמחד הודיעו לבורסה בשבוע שעבר על החלטתם לפרוש מההליך ומאידך, לא העבירו על כך הודעה רשמית לרשות החברות. בתחילת התהליך למכירת תעש, התמודדו על החברה עשר קבוצות, חלקן נשרו במסגרת התהליך, חלק אחר פרש באופן רשמי, וחברות אחרות נטשו אותו- ונראה שאיבדו בו עניין.

 

"המשקיעים האמריקנים מאד לא אוהבים התנהלויות כמו אלה שראינו בימים האחרונים: בשלב מסוים כבר היה ברור שמחול השדים הזה יעשה משהו רע לתחרות", אמר גורם בכיר שמעורב בהליכי ההפרטה של תעש.

זאת, בזמן שמבקר המדינה פתח בימים האחרונים בבדיקה מקיפה מסביב לטענות הקשורות להטיית המכרז לרכישת תעש מצד גורמים במשרדי האוצר והביטחון.

גורם במשרד האוצר אמר בהתייחס להתפתחויות כי "אנו נחושים להמשיך בתהליך ההפרטה ויהי מה. האלטרנטיבה- תהיה יקרה יותר למשלם המסים בישראל. ההפרטה נועדה לחסוך לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים בשנה".